در چه شغل‌هایی از عینک ایمنی استفاده می‌شود؟ نکات مهم در انتخاب عینک ایمنی

چشم حساس ترین عضو بدن است که در صورت جراحت و آسیب دیدگی خیلی سخت درمان می شود. در طول درمان هم ممکن است دید شخص کاهش یاد یا به طور کل از دست می رود. در نتیجه باید در تمام لحظات زندگی از آن به خوبی مراقبت کنید.

 این مراقبت در محیط های کار بسیار جدی تر خواهد شد. چرا که خطراتی که در محیط کار وجود دارد می تواند خسارت سنگینی را بر جای گذارد. برای حفظ و مراقبت از سلامتی لباس و تجهیزاتی وجود دارد که باید از آنها استفاده کنیم. برای مراقبت از سلامت چشم ها باید از عینک ایمنی مناسب استفاده کرد تا حین فعالیت های پر خطر بینایی خود را از دست ندهیم.

تجهیزات، لباس کار، کفش و عینک ایمنی، دستکش کار و کلاه ایمنی بر اساس استانداردهایی که برای هر شغل تعریف شده طراحی و تولید می شود. اینکه به چه شغل با چه درجه سختی مشغول به فعالیت هستید مهم نیست، مهم این است که وسایل ایمنی را با توجه به شرایط محیط کاری خود تهیه کنید.

قرار دادن عینک ایمنی در برخی از کارها جزء الزامات است و افرادی که در آن مشاغل مشغول به فعالیت هستند به اهمیت و ضرورت استفاده از عینک ایمنی پی برده اند. اما در برخی دیگر زدن عینک ایمنی اجبار نیست اما زدن آن خیلی بهتر است. 

عینک ایمنی

آیا عینک های آفتابی جزئی از عینک ایمنی محسوب می شود؟

عینک آفتابی علاوه بر اینکه در شیک شدن استایل و ظاهر شما بسیار تاثیر گذار است می تواند از چشم های شما در برابر اشعه نور خورشید محافظت کند. خیره شدن به نور خورشید می تواند به قرنیه چشم شما آسیب وارد کند. زدن عینک آفتابی با spf مناسب می تواند یک لایه حفاظتی در برابر نور خورشید برای چشم هایتان ایجاد کند.

عینک طبی به نوعی عینک ایمنی

منظور از ایمنی این است که به چشم هایتان صدمه ای وارد نشود. در مورد عینک های طبی چشم هایتان کمی دچار آسیب شده است و زدن عینک طبی از تشدید این آسیب جلوگیری می کند.

عینک ایمنی

معرفی عینک ایمنی مخصوص هر شغل

مشاغلی که افراد در مقابل تهدید پرش و اصابت اجسام و ذرات ریز و جامد قرار می گیرند باید حین کار از عینک ایمنی پرش سنگ استفاده کنند. افرادی که با سنگ برقی کار می کنند، مشاغلی که دریل و مته ابزار اصلی مورد استفاده است، افرادی که با قلم سطح فلزات و چوب را برش می دهند، منبت کارها، نجارها و تمام افرادی که با جامدات سروکار دارند. عینک ایمنی سنگ پرش یک عینک با سطح بزرگ است که می تواند تمام نواحی اطراف و دور چشم تان را کاور کند و مانع ورود و اصابت اجسام ریز به چشم میشود. شیشه آن شفاف است تا مانع دید نشود.  دید انسان ۱۸۰ درجه و عینک ایمنی باید مانع دید کلی شما نشود. در نتیجه اطراف این نوع عینک باید حالت توری داشته باشد تا هم مانع دید نشود هم مانع ورود ذرات جامد به درون عینک نشود.

شما باید با توجه به حرفه خود عینک ایمنی را انتخاب کنید. عینک از نظر اینکه می تواند جلو چه ذراتی بگیرد به چهار دسته کلی تقسیم می شود:

عینکی که می تواند از برخورد ذرات مایع به چشم جلوگیری کند. (عینک آزمایشگاهی)

عینکی که میتواند از برخورد ذرات جامد مانند براده های فلز و چوب جلوگیری کند. (عینک سنگ زنی)

عینکی که مانع قرار گرفتن چشم در مجاورت گازهای شیمیایی می شود. (عینک جوشکاری)

عینکی از چشم های شما در برابر اشعه ساطع شده از اجسام محافظت می کند. (عینک گاگل)

عینک ایمنی سنگ زنی

مشاغلی مانند نجارها، نصاب لوستر و برشکارهای آهن را در نظر بگیرید. در این مشاغل خطر این همیشه وجود دارد که ذرات ریز جامد مانند براده آهن و چوب به طور ناگهانی به چشم اصابت کند و به آن صدمه بزند.عینک سنگ زنی رایج ترین نوع عینک ایمنی است و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. شیشیه این نوع عینک مانند عینک های طبی بدون رنگ است فقط درجه و نمره طبی ندارد. اگر شما عینک طبی دارید می توانید به راحتی زیر عینک ایمنی از آن استفاده کنید. عینک سنگ زنی تمام نواحی اطراف دور چشم را کاور می کند تا ذرات از اطراف عینک وارد چشم های شما نشود.

بهترین نوع عینک ایمنی سنگ زنی مدلی است که در کنار چشم حالت توری مانند داشته باشد. این نوع عینک از بالا و پایین به صورت شما می چسبد و از اطراف با قطعه توری مانند محافظت می شود. چرا توری؟ به دلیل اینکه در میدان دید فرد محدودیت ایجاد نکند. تورهای آن قطعه بسیار ریز است که ذرات و اجسام ریز جامد وارد چشم نشود. به دلیل توری بودن اطراف این عینک، برای محیط هایی که خطر اصابت ذرات مایع و گاز مناسب نیست.

عینک ایمنی آزمایشگاهی

افرادی که در آزمایشگاه مشغول به فعالیت هستند خطرات زیادی آن ها را تهدید می کند. یکی از خطرات موجود پرش ذرات مایع شیمیایی و اسیدی است. به همین دلیل باید از یک نوع عینک ایمنی خاصی استفاده کنند. دلیل نام گذاری عینک ایمنی آزمایشگاهی از این بابت است که در این محیط ها بیشتر استفاده می شود. عینک ایمنی آزمایشگاهی به عینک سنگ زنی بسیار شبیه است اما تفاوت های زیادی دارد. طراحی عینک آزمایشگاهی  به  صورت  کشیده  و  گربه ای  است  و  کاملا  روی صورتتان قرار می گیرد. قطعه توری عینک سنگ زنی را ندارد تا امکان ورود ذرات مایع به درون عینک را صفر کند.

عینک ایمنی جوشکاری

حتما خاطرتان هست از وقتی که سن کمتری داشتید هر وقت صحنه جوشکاری را می دیدید بزرگترها می گفتند نگاه نکن چشم هایت درد می گیرد. شدت اشعه ای که از جوشکاری ساطع می شود می تواند قرنیه چشم ها شما را از بین ببرد. اگر جوشکار هستید و می خواهید که از چشم هایتان محافظت کنید لازم است که از عینک جوشکاری استفاده کنید. عینک جوشکاری باید کمی تیره باشد تا از شدت این اشعه بکاهد. این تیرگی عددی بین ۵ تا ۱۴ است که جوشکار باید آن را بر اساس نوع جوشکاری که انجام می دهد انتخاب کند.

عینک ایمنی گاگل

گازها همه جا هستند و کنترل آن ها کار سختی است. اما برای برخی از مشاغل نیاز هست که از عینکی استفاده کنند که مانع رسیدن گازهای متصاعد شده از فعالیت های شیمیایی به چشم شود. عینک های ایمنی لازم دارند که هیچ راه نفوذی به درون نداشته باشد. اگر این نوع عینک دارای دسته باشد نمی توان گاز را کنترل کرد که وارد عینک نشود. نوعی عینک وجود دارد که دست ندارد و با کمک کش که پشت سرتان قرار میگیرد روی صورت طوری قرار می گیرد که راه نفوذ گازهای شیمیایی را می بندد. به این نوع عینک گاگل ایمنی گفته می شود. لنز این عینک مانند دیگر عینک ها شفاف است و اطراف آن کاملا روی صورتتان قرار می گیرد.

پیشنهاد می کنیم مقاله نکات مهم در خرید پوتین نظامی را مطالعه کنید.

حس بینایی قشنگ ترین حس دنیا است. با بی دقتی و استفاده نکردن از تجهیزاتی که می توان از آن به خوبی مراقبت کرد این حس قشنگ را از دست ندهید. گذاشتن عینک ایمنی حین فعالیت می تواند از بیناییتان حفاظت کند.

 

انواع عینک ایمنی

برخی دیگر از عینک های ایمنی به محیط کار فرد بستگی دارد. مثلا عینک ایمنی که غواصان استفاده می کنند باید مانع از ورود آب با حجم زیاد به درون عینک شود. صفحه روی آن باید شفاف باشد تا دید وسیعی غواص داشته باشد. 

نکته ای که در تمام عینک ها وجود دارد این است که باید آن را تمیز نگه دارید و مراقب باشید روی آن خط و خش نیفتد. این اتفاقات می تواند باعث کاهش دید شما شود.

اگر از دیدن قشنگی ها و تصاویر چشم نواز دنیا لذت می برید باید حین کار از عینک ایمنی استفاده کنید تا بینایی شما را تضمین کند. برای خرید عینک ایمنی مناسب با شغلتان با قیمت معقول می توانید به فروشگاه یونکس مراجعه فرمایید. 

۴/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.