چرا باید از لباس آشپزی استفاده کنیم؟

پوشیدن لباس آشپزی و اجبار بودن آن به زمان های قدیم بر می گردد. در آن زمان ها سربازان دربار یک لباس فرم داشتند که باعث می شود بین مردم عام شناخته شوند. در آن زمان ها پادشاهان تصمیم گرفتند به دلیل حساسیت شغل آشپزی این افراد هم یک لباس واحد و یک شکل به تن کنند و در بین افراد قابل شناسایی باشند. لباس آشپزی در آن روزگاران یک پیش بند سفید بود که افرادی که در آشپزخانه کار می کردند باید می پوشیدند. 

لباس آشپزی با گذشت زمان دچار تغییراتی شد تا اینکه به شکل مدرن و امروزی درآمده است. تنها نکته لباس آشپزی که با گذشت قرن ها تغییر نکرده است رنگ آن می باشد. لباس کار آشپزان باید تمیز و سفید باشد تا کثیفی و چربی غذا را نشان دهد. پوشیدن لباس کار برای محیط های کاری یک الزام است حالا این کار آشپزی باشد یا مهندسی. 

اگر آشپزی لباس مخصوص به کارش را به تن کند هم نشان دهنده شخصیت حرفه ای است و هم با توجه به تمیز و مرتب بودن لباس و اهمیتی که سرآشپز به آن می دهد می توان به کیفیت بالا غذا پی برد.

چرا باید از لباس آشپزی استفاده کنیم؟

اما اخیرا در طراحی و تولید لباس کار نکات ایمنی و حفاظتی فردی که در آن محیط مشغول به کار است به کار می رود. در نتیجه پوشیدن لباس کار علاوه بر نشان دادن شخصیت حرفه ای تان، می تواند از شما در برابر حوادث و چالش های محیط کار محافظت کند. 

خرید لباس آشپزی

تمام افراد به خصوص خانم ها با خطرات موجود در محیط آشپزخانه آشنا هستند و می دانند که چه حوادثی ممکن است اتفاق بیفتد. سوختگی با حرارت مستقیم شعله، سوختگی با آب جوش، بریدن دست با ابزارهای تیز مانند چاقو همه اتفاقات کوچک اما رایج در آشپزخانه است. لباس آشپزی باید بتواند از فرد در مقابل این تهدیدات محافظت کند.

لباس آشپزی هم مانند دیگر لباس های مخصوص محیط کار باید بتواند از تمام قسمت های بدن که در حین فعالیت درگیر است حفاظت کند. کت یا پیش بند، شلوار، کفش، کلاه و دستکش همگی جزئی از لباس آشپزی است که حرفه ای ها آن ها را به تن می کنند.

انواع مختلف لباس آشپزی

برای درک بهتر اهمیت استفاده از لباس آشپزی لازم است بدانیم که افراد در محیط های مختلف بر اساس سطح اجتمایی خود لباس های مختلفی را به تن می کنند. لباس آشپزی نیز همانطور که از نام آن پیدا است مناسب استفاده افرادی خواهد بود که در آشپزی تخصص دارند. با این حال لباس های آشپزی نیز در انواع مختلفی تولید می شوند، این لباس ها بر اساس درجه تخصص افراد در آشپزی دسته بندی خواهند شد. به طور کلی این لباس ها به سه دسته مختلف تقسیم می شوند. در دسته اول لباس های کمک آشپزی قرار دارد.

لباس های کمک آشپزی

لباس های کمک آشپزی مناسب افرادی است که به سر آشپز ها کمک می کنند. برای تولید این لباس معمولا از پارچه ای با ضخامت کم استفاده می شود. این پارچه سفید رنگ بوده و به طور ساده دوخته خواهد شد.

لباس های سر آشپزی

برای تولید چنین لباسی از پارچه ای با جنس مرغوب استفاده می شود. به بیان دیگر پارچه به کار رفته در تولید این لباس از پارچه ای که برای تولید لباس های کمک آشپزی به کار رفته است، بهتر خواهد بود. این نوع لباس را معمولا آشپز و سر آشپز ها به تن خواهند کرد. همچنین نکته ای که باید راجع به این نوع لباس بدانیم آن است که این لباس می تواند در طرح و رنگ های مختلفی طراحی، تولید و روانه بازار شود.

کلاه های آشپزی

کلاه های آشپزی نیز انواع مختلفی دارند، این کلاه ها معمولا به دو صورت یکبار مصرف و یا به شکل قایقی تولید خواهند شد. کلاه های یکبار مصرف، از انواع کلاه آشپزی هستند که افراد تنها یکبار می توانند از آن استفاده کنند، این کلاه قابل شست و شو نیست. در طرف مقابل کلاه قایقی وجود دارد، این کلاه یکی از قدیمی ترین کلاه هایی است که آشپز ها به سر می گذارند. این نوع کلاه ها دارای قابلیت شست و شو هستند و افراد و کارکنان می توانند با شست و شو آن، چندین بار از آن استفاده نمایند

لباس آشپزی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

مهمترین قسمت لباس آشپزی کت یا پیراهن آن می باشد. این کت باید از جنس الیاف طبیعی باشد تا بدنی که در محیط گرم و رو به رو شعله مستقیم است دچار گرما و تعرق اضافه نشود. در ضمن پارچه باید نسوز باشد و در مقابل شعله گاز از بین نرود. آستین لباس آشپزی می تواند کوتاه یا بلند باشد. اما پیشنهاد میکنیم که از لباس آستین بلند استفاده کنید تا لباس بتواند از دست شما در برابر حرارت، آب جوش و وسایل برنده محافظت کند. به دلیل اینکه لباس آشپزی باید تمیز و مرتب باشد و نگهداری لباس در محیط چرب آشپزخانه کار سختی است باید مرتبا مورد شست و شو قرار بگیرد. در نتیجه لباس نباید در اثر شستشوی مکرر از بین برود و کیفیت خود را از دست بدهد.

آشپزان باید مدت زیادی را سرپا بمانند. یکی از سختی های کار این افراد ایستادن به مدت طولانی است. برای اینکه کم، ستون فقرات، پا و گردن این افراد دچار مشکل نشود باید از کفش کار مناسب استفاده کنند. کفشی نرم و راحت و در عین حال سبک. پاهای یک آشپز به مدت زیادی درون کفش قرار می گیرد. در نتیجه باید جنس آن به گونه ای طراحی شده باشد تا پا بتواند درون آن نفس بکشد. کفشی که پای شما در آن عرق می کند، بوی نامطبوعی می گیرد، دچار عفونت و میخچه می شود کفش مناسبی برای محیط کار نیست.

حتما دیده اید که تمام آشپزان هنگام پوشیدن لباس آشپزی از کلاه مخصوص هم استفاده می کنند. پوشیدن کلاه برای آشپزان جزء الزامات محیط کار است. این کار از ریزش مو درون غذا جلوگیری می کند و در نتیجه کیفیت غذا را بالا می برد. کلاهی که جزء لباس آشپزی است می تواند یک بار مصرف و غیر قابل شستشو باشد. این نوع کلاه باید سفید باشد تا لکه های روغن و دوده چربی را نشان دهد و به محض دیدن این لکه ها فرد باید کلاه را تعویض نماید. کلاه یکبار مصرف قیمت بسیار پایینی دارد و به راحتی می توانید آن را تهیه کنید. نوع دیگری از کلاه وجود دارد که یک بار مصرف نیست. این نوع کلاه به رنگ های سرمه ای، مشکی یا قرمز است و می توانید آن را به تعداد زیادی بشویید و استفاده کنید. 

انواع لباس آشپزی

نکته ای که کلاه آشپزی باید دارا باشد این است که، این کلاه به مدت طولانی روی سر قرار می گیرد و در صورتی که از جنس نامناسبی استفاده شود می تواند عرق اضافه بین موهایتان ایجاد کند در نتیجه موجب ایجاد آلودگی می گردد. این کلاه ها باید نازک و سبک باشند و از بین پارچه ها، از الیاف طبیعی استفاده شوند. این جنس پارچه کلاه موجب ایجاد جریان هوا بین سر و محیط بیرون می شود و از مشکلات هوا نرسیدن به سر جلوگیری میکند.

پوشیدن دستکش هم می تواند هم کیفیت غذا را بالا ببرد هم از دستتان در برابر خطرات محافظت کند. با پوشیدن دستکش هنگام آشپزی از انتقال باکتری و آلودگی دست به غذا جلوگیری می شود. از طرفی چون شما با ابزار تیزی مانند چاقو و ساطور در تماس هستید و دستانتان با شعله مستقیم گاز در ارتباط است می تواند ایمنی دستانتان را نیز بالا ببرد.

سخن پایانی

پوشیدن لباس کار می تواند تاثیرگذاری شخصیت حرفه ای شما را بالا ببرد و از شما در برابر چالش های پیش رو محافظت کند. سعی کنید از لباسی استفاده کنید که سایز تنتان باشد. لباسی که در آن راحت هستید و محدودیت های حرکتی ایجاد نمی کند. لباس آشپزی می تواند حافظ جان شما باشد اگر به درستی آن را انتخاب و استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله ایمنی در مقابل گرما زدگی را حتما مطالعه کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.