گواهینامه CE اروپا چیست؟

- Advertisement -

این گواهینامه ثابت می‌کند که محصولات تحت قوانین و دستورالعمل‌های اروپای متحد ارزیابی می‌شوند و مطابق با الزامات ایمنی، بهداشت و حفاظت از محیط زیست و حفاظت از مصرف کننده هستند.

واژه CE مخفف کلمه فرانسوی Conformité Européne به معنی « تطابق اروپایی» بوده و به عبارتی دیگر نیز از دو کلمه « Community European » به مفهوم « اروپای متحد» می‌باشد.

گواهینامه CE شامل کلیه محصولات تولید شده در کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین محصولات خارجی می‌باشد که به کشورهای اتحادیه اروپا ارسال می‌‌شود.

فرایندهای خاصی جهت دریافت گواهینامه CE برای تولید کنندگان وجود دارد. اگرچه استاندارد CE برای گروه‌های خاصی از محصولات معرفی شده است، اما بسیاری از محصولات قبل از عرضه در کشور‌های اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه اقتصادی اروپا به گواهی CE احتیاج دارند.

گواهینامه CE

برای به دست آوردن گواهینامه CE یا استفاده از علامت CE، مراحل خاصی لازم است. اولین مورد از این مراحل تعیین الزامات محصول از نظر بخشنامه‌های اتحادیه اروپا است.به عنوان مثال ، اسباب بازی‌ها، تجهیزات الکتریکی، ماشین آلات، وسایل پزشکی، آسانسور و تجهیزات حفاظت شخصی، محصولات و گروه های کالایی هستند که استاندارد ‍‌CE را بر روی آن ها اعمال می‌کنند. بخشنامه‌های مربوطه، الزامات اساسی را که محصولات باید طبق آن تولید شوند، بیان می‌کند.

مرحله دوم برای دریافت استاندارد CE تعیین می‌کند آیا این محصول نیازخاصی را برآورده می کند یا خیر، این مسئولیت در اصل سازنده است. خود تولید کنندگان تعیین می‌کنند آیا این محصولات الزامات بخشنامه مربوط به اتحادیه اروپا را برآورده می کنند یا خیر.

اگر استانداردهای اتحادیه اروپا برای تولید محصولات هماهنگ باشد و این استانداردها در طی فرایند تولید رعایت شود، مطابق با معیارهای مندرج در بخشنامه‌های مربوط به اتحادیه اروپا تلقی می‌شوند. به طور کلی، استفاده از این استانداردها اختیاری است و سازنده مجبور نیست از آنها استفاده کند. تکنیک‌های دیگر ممکن است در بخشنامه‌های مربوطه، برای برآورده کردن الزامات اساسی استفاده شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله طبقه بندی خطرات براساس سیستم هماهنگ جهانی (GHS) را مطاله کنید.

در سومین مرحله از گواهی CE محصول مورد آزمایش و تأیید یک نهاد مطلع قرار می گیرد. این فرایند برای همه محصولات صدق نمی‌کند. برای برخی از محصولات، لازم است تا اطمینان حاصل شود که این محصول برخی از نیازهای فنی از ارگان‌های خاص ارزیابی انطباق، یعنی ارگان های مطلع را برآورده می‌کند.

 مرحله چهارم گواهینامه CE تست یا آزمایش محصول است. اگر نیازی به تأیید محصول توسط یک سازمان یا آزمایشگاه مستقل نباشد، تولید کنندگان می‌توانند آزمایش را از یک مرجع ذیصلاح بی‌طرف و مستقل برای بررسی انطباق با الزامات فنی درخواست کنند. روش‌های آزمایش برای تعیین خطرات ناشی از استفاده از محصولات مفید است. تولیدکننده ممکن است چنین آزمایشاتی را در آزمایشگاه های خود انجام دهد.

مرحله پنجم گواهی CE تهیه پرونده فنی است. این پرونده باید شامل کلیه اسناد و مدارک، از جمله نتایج تست و گزارش‌هایی باشد که ثابت کند محصول تمام موارد فنی را انجام داده و به تایید رسیده است. سرانجام، آخرین مرحله از گواهینامه CE تهیه اظهارنامه مربوط به انطباق و قرار دادن  CEبر روی محصول است. اظهارنامه انطباق باید توسط سازنده تهیه شده باشد و باید حاکی از آن باشد که محصول کلیه الزامات قانونی مربوط را برآورده می‌کند. CE باید قابل مشاهده، خوانا و غیرقابل توصیف باشد. علاوه بر این، اگر یک نهاد مطلع در فرآیند صدور گواهینامه CE همانطور که در مرحله ۳ شرح داده شده است، شرکت کند، باید شماره شناسایی مطلع شده در محصول گنجانده شود.

 

استاندارد CE

در چارچوب دستورالعمل های New Approach، تولید کنندگان وظیفه دارند از انطباق محصول با دستورالعمل‌های گواهینامه CE اطمینان حاصل کنند. با این حال، واردکنندگان نیز باید اطمینان حاصل کنند که کالاهایی که در بازار عرضه می‌شود با شرایط موجود مطابقت داشته و خطری برای سلامتی و ایمنی شهروندان اتحادیه اروپا ندارند. برای این منظور، واردکنندگان باید تأیید کنند که تولید کنندگان خارج از اتحادیه اروپا اقدامات لازم را انجام داده و گواهینامه CE را دریافت کرده‌اند.

اگر سازنده‌ای خارج از اتحادیه اروپا باشد، باید پرونده فنی توسط نماینده اتحادیه اروپا در شرکت نگهداری شود و در صورت لزوم برای بازرسی و کنترل به مقامات ملی ارسال شود. پرونده فنی باید در اصل شامل کلیه اطلاعات و اسناد و مدارک لازم جهت اثبات اینکه محصول با الزامات قابل اجرا مطابقت دارد، باشد.

در این میان، استانداردهای هماهنگ، استانداردهای داوطلبانه‌ای هستند که برای نشان دادن انطباق با الزامات اساسی دستورالعمل‌ها استفاده می‌شوند. استفاده از این استانداردها الزامی نیست. با این حال، این استاندارد‌‌ها باید در نظر گرفته شوند تا تولید کنندگان اثبات کنند که محصول با الزامات اساسی دستورالعمل مطابقت دارد.

به طور کلی محصولی که موفق به اخذ نشان CE شود، می‌تواند در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بدون محدودیت برای فروش، به بازار عرضه شود و با داشتن آرم CE مجوز ورود به بازار کشورهای اروپایی را پیدا می‌کند. علاوه بر کشورهای اروپایی بسیاری از کشورهای همسایه ایران و حاشیه خلیج فارس نیز، داشتن نشان CE را به عنوان شرط پذیرفتن کالاها جهت واردات اعلام کرده‌اند.

سابقا تولیدکنندگان برای دریافت نشان CE محصولات خود را به اروپا می‌فرستاند ولی با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی انجام این کار مستلزم هزینه و زمان زیادی می‌شد، اما شرکت ISQI با عقد تفاهم نامه مستقیم با شرکت SZUTEST (تأیید صلاحیت از  NBهای اروپائی و آمریکایی)، این امکان را فراهم کرده است که تولیدکنندگان با صرف زمان و هزینه به مراتب کمتر، گواهینامه CE اصل را از NB  معتبر دریافت نمایند.

CE

۴/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.