آشنایی با علائم و تابلوهای ایمنی

- Advertisement -

استفاده از نمادها و تصاویر گرافیکی یک سیستم ایمنی ساده است که برای انتقال پیام‌های ایمنی با یک نگاه استفاده می‌شود. رنگ ها و نمادهایی که به طور مناسب استفاده می‌شوند، می‌توانند اطلاعات و هشدارهایی درباره خطرات ضروری برای ایمنی در محل کار ارائه دهند، و در برخی موارد ممکن است مستقل از زبان باشند.

تابلوهای ایمنی

تابلوها شامل تصویر نگاشت‌هایی هستند که با استفاده از ترکیبی از شکل، رنگ و نمادها اطلاعات یا دستورالعمل‌هایی را ارائه می‌دهند، همچنین رنگ‌های آن‌ها بر اساس رنگ‌های تعیین شده علائم ایمنی است.

تابلوها باید به اندازه کافی بزرگ و واضح باشند تا به آسانی قابل مشاهده و درک باشند. همچنین محل قرار‌گیری آن‌ها باید به شکلی باشد که به طور کاملا واضح نشان دهند، مربوط به کدام منطقه هستند یا یک وسیله یا تجهیزات کجا قرار گرفته است.

باید نور کافی برای مشاهده آسان تابلو ترافیکی وجود داشته باشد که این کار می‌تواند با ایجاد نور مصنوعی و یا شبرنگ کردن تابلو انجام شود.

از قرار دادن تعداد زیادی از تابلوها نزدیک یکدیگر خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث سردرگمی یا دیده نشدن اطلاعات مهم شود.

تابلوها باید با دوام و به شکل محکمی در محل مناسب ثابت شوند. تابلوهایی که آسیب دیده یا از جای خود در آمده است، اطلاعات مورد نیاز را ارائه نمی‌دهند. تابلوها باید به طور منظم تمیز شوند تا از واضح بودن آن‌ها اطمینان حاصل شود و در صورت لزوم جایگزین یا بازسازی شوند.

به طور کلی تابلوها باید دائمی باشند، اگرچه در برخی موارد تابلوهای سیار مناسب هستند.

علائم باید زمانی که دیگر مرتبط و قابل استفاده نیستند یا پیام آن‌ها تضعیف شده است، برداشته شوند. تصویرنگاشت‌های به کار رفته در تابلوها باید تا حد ممکن ساده باشد. اشکال و رنگ‌هایی که باید در انواع مختلف تابلوها به کار روند، در جدول زیر نشان داده شده است.

اشکال و رنگ‌ها برای انواع مختلف تابلوها

رنگ ایمنی معنا رنگ متضاد رنگ نماد جزئیات شکل و رنگ
قرمز ممنوعیت سفید سیاه نوار دایره ای و خط عرضی قرمز. رنگ قرمز حداقل ۳۵% از مساحت علامت را تشکیل می دهد.
آتش سفید سفید مستطیل یا بیضی قرمز. رنگ قرمز حداقل ۵۰% از مساحت علامت را تشکیل می دهد.
زرد احتیاط سیاه سیاه مثلث با نوار سیاه. رنگ زرد حداقل ۵۰% از مساحت علامت را تشکیل می دهد.
آبی اجبار سفید سفید دیسک دایره ای آبی. رنگ آبی حداقل ۵۰% از مساحت علامت را تشکیل می دهد.
سبز وضعیت ایمن سفید سفید مستطیل سبز. رنگ سبز حداقل ۵۰% از مساحت علامت را تشکیل می دهد.
دور قرمز حطر/هشدار سفید سیاه لوزی (با زاویه ۴۵ درجه)

گاهی اوقات، به خصوص زمان نصب یک علامت جدید، قرار دادن یک تابلوی تکمیلی حاوی یک متن در نزدیکی تصویر نگاشت، سودمند است. رنگ پس زمینه در تابلوی تکمیلی باید رنگ ایمنی تابلوی اصلی و رنگ متن آن باید به رنگ متضاد آن باشد.

علائم ایمنی آتش

ارائه علائم ایمنی آتش، تحت پوشش قانون ایمنی در برابر آتش قرار دارد، اما مقررات ایمنی و سلامت (علائم و هشدارهای ایمنی) سال ۱۹۹۶، انواع علائمی را که باید برای ایمنی در برابر آتش به کار روند، (به عنوان مثال نشان دادن محل تجهیزات آتش‌نشانی) مشخص کرد.

  • نشان دادن مسیرهای فرار در صورت آتش‌سوزی؛ به عنوان مثال علائم نورانی
  • نشان دادن محل تجهیزات آتش‌نشانی؛ به عنوان مثال تابلوها
  • هشدار وقوع آتش سوزی؛ به عنوان مثال هشدارهای صوتی

همان طور که در زیر نشان داده شده است، علائمی که محل و نوع تجهیزات آتش‌نشانی را نشان می‌دهند، باید قرمز رنگ باشند.

علائم ایمنی آتش

علائمی که خروجی‌های اضطراری و مسیرهای فرار را نشان می‌دهند باید به رنگ سبز باشند.

علائم مسیر فرار

مقررات ایمنی و سلامت (علائم و هشدارهای ایمنی) سال ۱۹۹۶ (SSSR)، الزامات آیین نامه و به ویژه الزامات مربوط به طراحی تابلو را به قانون بریتانیا وارد کرد.

این الزامات منجر به طراحی “تابلوی اروپایی” شد که می تواند با فلش‌های جهت دار مشخص شده در مقررات، تکمیل شود.

مقررات همچنین بیان می‌کند که علائم مطابق با استاندارد BS5499 بریتانیا، با این الزامات نیز مطابقت دارند، زیرا از الگوهای پایه یکسانی پیروی می‌کنند. اصل اساسی، یکسان بودن علائم و استفاده از طرح یکسان در مکان‌های مختلف است. با این حال علائم ایمنی، صرفا نوشتاری برای آتش نباید به کار روند و باید همراه با تصویر استفاده شوند.

پیشنهاد می کنیم مقاله مقررات طبقه بندی و برچسب گذاری اخطاری را مطالعه کنید.

مسیرهای فرار و خروجی‌های اضطراری

تابلوهای مسیرهای فرار باید در صورت امکان دقیقا بالای درب نصب شوند، یا در مکانی که به آسانی دیده شوند و احتمال پوشیده شدن آن‌ها با دود حداقل باشد.

برای مناطقی که در مورد انتخاب مسیر فرار در موقعیت اضطراری، اطمینان وجود ندارد، به عنوان مثال در مواردی که خروجی از محل کار قابل مشاهده نیست، علائم ایمنی آتش باید در مکان‌های مناسب بین مسیرهای فرار قرار بگیرند. این علائم شامل فلش‌های جهت‌دار و یک تصویرنگاشت هستند.

روشنایی اضطراری، علائم نورانی و اقدامات مناسب دیگر باید زمانی که سطح روشنایی طبیعی در موارد اضطراری ممکن است پایین باشد، به کار روند.

خروج اضطراری

تابلوی تجهیزات آتش‌نشانی

یک تابلوی قرمز ایمنی باید برای نشان‌دادن محل و نوع تجهیزات آتش‌نشانی به کار رود. در برخی موارد، به عنوان مثال زمانی که تجهیزات آتش‌نشانی در محلی قرار دارد که به آسانی دیده نمی‌شود، یک علامت مناسب شامل فلش‌های جهت دار و یک تصویرنگاشت به کار می‌رود.

تابلو

آموزش

در بسیاری موارد، معنای علائم ایمنی به سادگی قابل درک است. با این حال، برخی آموزش‌ها و اطلاعات پایه، به خصوص در مورد علائم ایمنی مورد استفاده در محل باید ارائه شود.

توضیحات مربوط به علائم ایمنی باید در حین آغاز و تمدید آموزش ایمنی و سلامت ارائه شود. این آموزش باید شامل توضیحاتی در مورد موارد زیر باشد:

  • کدگذاری رنگی علائم و معنای آن‌ها
  • علائم دستی اصلی
  • هشدارهای صوتی و معنای آن‌ها
  • علائم ایمنی در برابر آتش
  • هشدارهای کلامی اصلی
  • این که در صورت از بین رفتن یا آسیب دیدن علامت باید چه اقدامی انجام داد.

باید بر اهمیت اجباری علائم ایمنی قرمز و آبی رنگ و پیامدهای نادیده گرفتن علائم یا درک نادرست آن‌ها تاکید شود.

زمانی که کارکنان با کالاهای خطرناک سر و کار دارند و از نمادها و یا دستورالعمل های لازم برای عرضه یا حمل مواد استفاده می‌کنند، آموزش بیشتر ضروری خواهد بود.

۴/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.