بایدها و نبایدهای بهداشت محیط کار

در این مقاله میخوانیم:

 

  • آگاه بودن درباره محیط اطراف
  • استفاده درست از ابزار
  • راه های خروجی بحرانی با دسترسی آسان را نگه دارید
  • درباره شرایط غیر ایمن آخرین اخبار را در اختیار سرپرست خود بگذارید
  • از ابزار های کمکی مکانیکی استفاده کنید
  • آموزش، آگاهی و صلاحیت
  • هشیار باقی بمانید
  • استرس محیط کار را کاهش دهید
  • پوشش ایمنی مناسب به تن کنید
  • نشستن در موقعیت مناسب

آگاه بودن درباره محیط اطراف

بسیاری از کارمندان به مخاطرات محیط اطراف خود توجه نمی کنند. شناخت مخاطراتی که در محل کار شما اتفاق می افتد، به شما کمک می کند که ریسک ها را کاهش و در مقابل آن قدم های هشیارانه بردارید.

استفاده درست از ابزار

در هنگام استفاده از ماشین آلات و ابزار، به جای انتخاب مسیر سریع، تمامی اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهید. بزرگ ترین ریسک ایمنی آن است که از یک ابزار به جای دیگری برای انجام یک کار مشخص استفاده کنید. بنابراین، همواره توصیه می گردد که از ابزار درست استفاده کنید و احتمال آسیب دیدگی ناشی از محل کار را کاهش دهید.

راه های خروجی بحرانی با دسترسی آسان را نگه دارید

در صورتی که یک مورد اورژانسی پیش آمد، شما به دسترسی سریع به راه های خروجی نیاز دارید. هم چنین توصیه می شود که یک راهنما از موانع ممکن در زمان خطر تهیه و نگهداری کنید.

 

درباره شرایط غیر ایمن آخرین اخبار را در اختیار سرپرست خود بگذارید

مهم است که مدام اطلاعات سرپرست خود را درباره خطرات یا ریسک های محل کار به روز رسانی کنید. آن ها باید به صورت قانونی مجبور باشند که از اینکه کارمندانشان در یک محیط ایمن کار می کنند یا نه اطمینان حاصل کنند. و اگر در مواردی، کارمندان در یک شرایط ایمن کار نمی کنند، در آن صورت وظیفه سرپرست است که به شرایط آنها گوش داده و محیط ایمن کاری برای آن ها به وجود آورد.

 

از ابزار های کمکی مکانیکی استفاده کنید

هر زمان که میخواهید چند وسیله سنگین را حمل یا بلند کنید، به دلیل اینکه خطرات زیادی در این زمینه وجود دارد باید از کمربند نقل و انتقال، هندل یا جرثقیل چنگک دار استفاده کنید.

بنابراین، مطمئن شوید که از ابزار مناسب استفاده می کنید تا به خود آسیب نزنید.

 

آموزش، آگاهی و صلاحیت

کارکنان باید صلاحیت لازم را جهت انجام دادن فعالیت هایی که ممکن است بر روی ایمنی و بهداشت شغلی محیط کار تاثیر داشته باشد دارا باشند. صلاحیت باید بر مبنای تحصیلات، آموزش و یا تجربه متناسب، تعریف شود.

سازمان باید روش هی اجرائی ایجاد و مستقر کند که کارکنان را در هر بخش و سطح مربوطه از موارد زیر آگاه سازد:

  • اهمیت انطباق با خط مشی و روش های اجرایی ایمنی و بهداشت شغلی و الزامات سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
  • پیامدهای ایمنی و بهداشت شغلی اعم از بالفعل یا بالقوه، ناشی از فعالیت کاری آنان و منافع ایمنی و بهداشت شغلی حاصل از عملکرد بهبود یافته کارکنان
  • نقش و مسئولیت های خود در حصول انطباق با خط مشی و روش های اجرائی ایمنی و بهداشت شغلی و با الزامات سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی و با الزامات سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی از جمله الزامات آمادگی و واکنش در مواقع اضطراری
  • عواقب بالقوه ناشی از عدول از روش های اجرایی عملیاتی مشخص شده. روش های اجرایی آموزش باید سطوح مختلفی از موارد زیر را در نظر گیرد:
  • مسئولیت، توانایی، سواد
  • مخاطره

به طور کلی قدم اول در افزایش آگاهی پرسنل نسبت به ایمنی و بهداشت شغلی، شناسایی نیازهای آموزشی است. تهیه روش اجرایی برای تعیین نیازهای آموزشی و به روز کردن آن معمولا  باعث انجام بهتر این کار می شود.

هشیار باقی بمانید

بسیاری از کارمندان هستند که معمولا با هشدار ها مدارا و یا آن ها را نادیده می گیرند و به همین دلیل، آسیب های محل کار یا تلفات اتفاق میافتد.

 

استرس محیط کار را کاهش دهید

استرس برای هر کارمند، میتواند منجر به افسردگی و عدم تمرکز گردد. دلیل اصلی آن شامل، ساعات کاری طولانی، کار زیاد، ناامنی شغلی و مشکلاتی که بین همکاران اتفاق می افتد است.

بنابراین، به جای تحمیل استرس بر خود، شما باید مسائل را با سرپرست خود مورد بحث قرار دهید و از او بخواهید مراقب مشکلاتی باشد که شما در محیط کار با آ نها مواجه هستید.

پوشش ایمنی مناسب به تن کنید

بسیار ضروری است که در حین کار، از وسایل محافظت کننده درست استفاده کنید که این ها می توانند به شکل های مختلف مانند گوش گیر، گوش بند، کلاه های مستحکم، لباس کار، ماسک های پوشش دهنده ی کل صورت، دستکش های ایمنی و هر وسیله ی دیگری که جهت پوشش در حین کار ضروری است، باشند. این ابزار ها کارگران را از تصادفات محل کار حفظ می نماید.

 

نشستن در موقعیت مناسب

اگر شغلی در وضعیت نشسته دارید، پس ضروری است که هنگام کار کردن پشت میز وضعیت درست نشستن را حفظ کنید. لازم است که شانه های خود را در یک خط و صاف به سمت عقب نگاه دارید تا از مشکلات ستون فقرات جلوگیری شود. ایمنی یکی از بزرگترین مسائلی است که ً مسئولیت آن کاملا با صاحب کسب و کار است.

مطمئن شوید که کارمندان در محیط امن، کار می کنند. مدیریت می بایست مطمئن شود که آن ها با انگیزه باقی می مانند و کارمندان را تشویق کند تا آن ها را در روند کاری خود فعال کند.

باید یک هم فکری درباره ی کار و محیط آن با فواصل منظم انجام گیرد، تا مدیر از اینکه چگونه امور را برای راحتی کارمندان ساده تر کند، آگاهی داشته باشد.

 

خلاصه مطلب:

این محتوا در جهت بهداشت کار، بهبود ایمنی و هرچه هوشیار باقی ماندن کارگران و کاهش مخاطرات در محیط کار جمع آوری شده است.

با آموزش و بالا بردن اطلاعات مدیران کسب و کار جهت کاهش استرس و ایمنی مناسب موجب افزایش امنیت و انگیزه برای کارگران هستیم.

 

پیشنهاد می کنیم مقاله خطرات سرب در ساخت و ساز را مطالعه کنید.

۴/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.