تاریخچه صنعت ایمنی

یکی از زمینه‌هایی که توجه کافی را به خود جلب نمی‌کند، ایمنی در محل کار است. مردم بیشترین زمان خود را در محیط کار صرف می‌کنند اما غالباً به نحوه تکامل کار نگاه نمی‌کنند. در این مقاله، خواهیم دید که چگونه ایمنی در طول زمان بهبود یافته است.

با جنبش کارگری در طول انقلاب صنعتی نگرانی‌های ایمنی محیط کار در اروپا آغاز شد. در طی این جنبش، کارگران اتحادیه‌ها را تشکیل دادند و شروع به مطالبه شرایط بهتر برای محیط کار کردند. از آنجا که بیشتر سازمان‌ها در زمینه خاص و مختلف فعال بودند، مقررات ایمنی را مستقل از یکدیگر تدوین کردند.

با پیچیده‌تر شدن صنایع و انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم و افزایش حوادث کار و تأثیرات آنها بر جامعه، رعایت موارد ایمنی بیش از پیش ضروری شد.

ایمنی صنعتی در ایالات متحده همانطور که امروزه می‌دانیم از اواخر قرن بیستم شکل گرفت. پیش از آن، بسیاری از افراد بیشترین زمان زندگی خود را در معرض خطر رفتن به کار در محیط های صنعتی که شامل معادن، ساخت و سازها و کارخانه ها بود، می‌گذراندند. در دنیای امروز، آمار ایمنی کار معمولاً با توجه به تعداد صدمات یا مرگ و میرهایی که سالانه رخ می‌دهد، اندازه گیری می‌شود.

به نظر می‌رسید تا قبل از سال ۱۹۰۰ هیچ کس به اندازه کافی پیگیر رعایت اصول ایمنی نبوده است و آسیب ها و مرگ و میر در کار را در اولویت قرار نمی‌دادند و همین امر منجر شد نتوان آمار دقیقی به دست آورد.

تاریخچه صنعت ایمنی

ایمنی در قرن نوزدهم

شکی نیست که کارگران با ورود انقلاب صنعتی به سواحل ایالات متحده با خطرات جدید و بی سابقه‌ای روبرو شدند. کارآفرینان آمریکایی دستگاه و ماشین آلات را جایگزین نیروی کار کردند، هرچند که این دستگاه‌ها بسیار سودآور و کارآمد بود اما اغلب بسیار خطرناک و منجر به آسیب می‌شدند در نتیجه قربانیان تنها با مراجعه قانونی و شکایت از شرکت می توانستند پرونده خود را پیگیری کنند هر چند که به ندرت قربانیان می‌توانستند حق و حقوق خود را بگیرند.

 احتمالاً خطرناک‌ترین مشاغل آن زمان معادن، حمل و نقل قطار، ساخت و ساز بوده است و کارگران با گرفتن بیمه نامه برای پوشش دادن خود در صورت فوت، حادثه یا ترک شغل، خود را ایمن می کردند، این امر باعث شد شرکت‌ها برای مشاغلی که خطرناک تر به نظر می‌رسند دستمزد بالاتری بپردازند.

تصویب و تدوین مقررات ایمنی فدرال، ایجاد سازمان غذا و دارو (FDA)، که هر دو قبل از ورود ایالات متحده به جنگ جهانی اول بوده انجام گرفت.

کنگره در سال ۱۹۰۸ قانون مسئولیت کارفرمایان فدرال را تصویب کرد که باعث شد شرکت‌ها هزینه بیشتری برای خسارت در قوانین خود داشته باشند. این قانون برای کارگران راه‌آهن در تجارت بین ایالتی اعمال شد که به لطف قانون جدید، شرکت‌هایی که قبلا برای پرداخت صدمات ۲۰۰ دلار هزینه می‌کردند اکنون تقریبا ۲۰۰۰ دلار هزینه پرداخت می‌کنند.

در سال ۱۹۱۰، ایالت نیویورک قانون جبران خسارت کارگران را ایجاد کرد و شرکت ها را وادار کرد تا به طور خودکار خسارات رخ داده در محیط کار را جبران کنند.

تا سال ۱۹۲۱، ۴۳ ایالت دیگر از نیویورک پیروی کرده و قوانین جبران خسارت خود را وضع کردند.

قوانین جبران خسارت در محیط کار به یک تحول عظیم برای بسیاری از کارفرمایان تبدیل شد، قوانین وضع شده بصورت آهسته و پایدار انجام می‌گرفت. شرکت‌های بزرگ راه‌آهن، معادن و تولیدی‌ها به طور ناگهانی به ایمنی علاقه‌مند شده و شروع به افزایش ایمنی محیط کار کردند و مدیران نیز به شناسایی خطرات در محل کار پرداختند. به عنوان مثال، در معدن و ساخت و ساز، کارگران شروع به استفاده از عینک و کلاه ایمنی کردند.

بین جنگ جهانی اول و دوم ایمنی در محل کار به سرعت کاهش یافت و لازم به ذکر است که در زمان رونق اقتصادی، اجرای قانون توسط کارفرمایان سیر نزولی داشت.

 

پیشنهاد می کنیم مقاله استانداردهاى سازمان (OSHA) را مطاله کنید.

 

پس از جنگ جهانی دوم تا به امروز

اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) و اداره ایمنی و بهداشت معدن در سال ۱۹۷۰ تأسیس شدند. بعلاوه اتحادیه‌های کارگری پس از جنگ جهانی دوم از هر زمان دیگری قدرتمندتر شدند و ایمنی کار را در اولویت قرار دادند.

ایمنی در محیط کار برای اکثر صنایع ایالات متحده مهمترین دغدغه محسوب می‌شود که باید از قوانین OSHA و همچنین قوانین و مقررات تعیین شده توسط سایر شوراهای ایمنی در صنایع خاص پیروی کند. آسیب‌های محیط کار از زمان جنگ جهانی اول به طور پیوسته کاهش یافته است، و امروز سوابق دقیق درباره هرگونه آسیب، بیماری یا تلفاتی که در یک محل کار رخ می‌دهد، نگه داشته و بایگانی می‌شود.

ایمننی در محیط کار

امروزه ایمنی در محیط کار جزوء مهمترین دغدغه اتحادیه‌های کارگری و کارفرمایان می باشد. لذا به پیروی از قوانین ایمنی در جهان اکثر کشورها به سوی تدوین قوانین مورد نیاز در محیط کار قدم برداشته‌اند.

لازم به ذکر است در کنار این دغدغه‌ها نیاز به تجهیزات ایمنی از قبیل کلاه ایمنی، لباس کار، کفش ایمنی، عینک ایمنی و… حس شده و شرکت های مختلفی شروع به تولید و پخش این گونه تجهیزات نموده‌اند.

تجهیزات ایمنی یونکس با سابقه بیش از ۱۵ سال در تامین وسایل ایمنی برای دسترسی راحت تر کارفرمایان و کارگران وبسایت آنلاین خود را نیز توسعه داده تا نیاز صنایع جهت تامین کالای ایمنی رفع گردد.

۴/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.