راهنمای جامع شارژ کپسول آتش نشانی

- Advertisement -

با هر بار استفاده از کپسول‌ آتش ‌نشانی بخشی از محتوای داخل آن‌ها خالی می‌شود و به مرور زمان کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند. از این جهت شارژ کپسول آتش نشانی به صورت دوره‌ای بسیار واجب است. چرا که اگر آتش سوزی رخ دهد کپسولی که مدت زمان زیادی از استفاده آن گذشته است و یا اصلا باز نشده است شاید تاثیری در خاموش ‌کردن آتش نگذارد. پس به اهمیت شارژ کپسول آتش نشانی به صورت دوره‌ای پی برده‌اید. در این مقاله از مجموعه یونکس قصد داریم در خصوص شارژ کپسول آتش نشانی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

کپسول آتش نشانی

دستگاهی است برای خاموش‌کردن آتش که تمامی مراحل آن توسط دست انجام می‌شود. اجزای این دستگاه شامل مخزنی کپسول مانند که بالای آن اهرمی برای تنظیم درجه و میزان فشار و دسته‌ای برای کنترل محتویات داخل آن طراحی شده است. در انتهای این دسته شلنگی باریک برای هدایت محتویات داخل کپسول قرار دارد.

در ساخت کپسول آتش نشانی سعی در طراحی هر چه سبک‌تر آن دارند چرا که این دستگاه ممکن است توسط یک کودک و یا یک شخص سالمند استفاده شود و در هنگام آتش سوزی باید که دسترسی و آسانی استفاده از کپسول در اولویت قرار بگیرد. از مهم‌ترین اجزایی که در وزن کپسول تاثیر‌گذار است محتویات بدنه است. ترکیبات این ماده می‌تواند متفاوت باشد و از آب گرفته تا پودر و گاز پر شود. اگر از آب استفاده شود ماده خفه کننده‌ای مانند دی اکسید کربن به آن اضافه می‌شود.

شارژ کپسول آتش نشانی

انواع مواد اطفاء حریق را بیشتر بشناسید.

به طور کلی اگر محتویات کپسول‌ های آتش نشانی را بخواهیم دسته بندی کنیم به ۸ مورد می‌رسیم:

  • خاموش‌کننده با محتوی آب
  • خاموش‌کننده با محتوی پودر
  • خاموش‌کننده با محتوی کف
  • خاموش‌کننده با محتوی گاز
  • خاموش‌کننده با محتوی هالوژن
  • خاموش‌کننده با محتوی مواد شیمیایی مرطوب
  • خاموش‌کننده با محتوی پتوی آتش
  • خاموش‌کننده با محتوی کربن دی اکسید

اهمیت شارژ کپسول آتش نشانی

انفجار و آتش سوزی در اماکنی همچون محیط‌های صنعتی، اداری، مسکونی و تجاری صدمات بسیار سنگینی ایجاد می‌کند و شای جبران وجه مالی و جانبی آن دیگر ممکن نباشد. طبق بررسی که شده است، ۸۰ تا ۸۵ درصد آتش سوزی‌ها قابل پیش بینی و جلوگیری اند و تنها با هوشیاری و آگاهی از سلامت شارژ کپسول آتش نشانی در محیط می‌تواند از این قبیل صدمات جلوگیری کرد. کپسول آتش نشانی در لحظات اولیه آتش سوزی ابزاری حیاتی و تعیین کننده در نتیجه حریق است و نباید آن را دست کم گرفت. آموزش و تمرین در مرحله اول و سپس بررسی شارژ کپسول آتش نشانی به صورت دوره‌ای از الزامات هر محیطی است.

چطور متوجه موعد شارژ کپسول آتش نشانی شویم؟

سیلندر کپسول آتش نشانی در مدت زمان مشخصی نشان‌دهنده زمان شارژ کپسول آتش نشانی است. این سیلندر را باید به صورت ماهانه، هر سه ماه، شش ماه و در مواقعی سالانه چک و بررسی کرد و در صورت نیاز به شارژ کپسول آتش نشانی به مراکز مربوطه برد.

  • بررسی کپسول آتش نشانی به صورت ماهانه: برای بررسی شارژ کپسول آتش نشانی به صورت ماهانه تنها لازم است امپر کپسول را چک کنید.
  • بررسی کپسول آتش نشانی بعد از ۶ ماه: در این بازرسی نیاز است که عملکرد یک خاموش‌کننده به صورت آزمایشی بررسی شود تا در آخر اگر ۱۰% وزن کپسول کم شده باشد آن را برای تست هیدرواستاتیک برد و سپس اقدام به شارژ مجدد کرد.

انواع شارژ کپسول آتش نشانی

بررسی کپسول‌های آتش نشانی به چه شکل انجام می‌شود؟

خاموش‌کننده‌های آتش از هر نوعی بعد از بررسی موارد زیر شارژ و تحویل داده می شوند.

  • ظرفیت: کپسول‌ها را بر اساس نوع و محیطی که در آن نصب می‌شوند دسته‌بندی می‌کنند.
  • درصد تخلیه: میزان بازدهی کپسول در هنگام آتش سوزی بسیار اهمیت دارد و شاخص آن در خاموش‌کننده‌های پودری ۸۰% در خاموش‌کننده‌های آب، کف و گازی به ۹۰%  می‌رسد.
  • فشار تخلیه: فشار پرتاب خاموش‌کننده‌ها به سمت آتش مقداری مشخص است و حال اگر فشار کپسول شما از این حد کم‌تر و یا بیشتر‌ باشد باید مورد بررسی قرار گیرد.
  • زمان تخلیه: سرعت بالا در هنگام خاموش ‌کردن حریق از مولفه‌های اساسی در جلوگیری از خسارات ناشی از‌ آتش است.

کلام آخر

در نظر داشته باشید که برای بررسی و شارژ کپسول آتش نشانی مواردی که در این مقاله از مجموعه یونکس آورده شد باید رعایت شود. رعایت این موارد در عملکرد خاموش‌کننده در هنگام حریق بسیار تاثیر‌گذار است. پس تنظیم و بازرسی کپسول آتش‌ نشانی را به متخصصین و کار‌گاه‌های مخصوص آن بسپارید.

 

پیشنهاد می کنیم مقاله نکات مهم در انتخاب کفش ایمنی را مطالعه کنید.

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.