عینک محافظ چشم کامپیوتر چیست؟

- Advertisement -

عینک محافظ چشم کامپیوتر در این روزها میان مردم و کاربران حرفه‌ای رایانه‌ای به شدت محبوب شده است. در حقیقت این عینک‌ها برای افرادی که به دلیل استفاده مداوم از رایانه، از خستگی چشم رنج می‌برند، ضروری شمرده می‌شود. اما عینک محافظ چشم کامپیوتر چیست؟ عینک محافظ صفحه نمایش رایانه، عینکی طبی است که برای استفاده در هنگام کار با کامپیوتر طراحی شده است. این عینک‌ها از لنزهای خاصی بهره می‌برند تا اثر اشعه‌های مضر منتشر شده از صفحه کامپیوتر را به حداقل برسانند. همچنین در برخی از لنزها، کنتراست را افزایش می‌دهند.

آیا استفاده از عینک محافظ چشم کامپیوتر ضروری است؟

اکثر مردم معتقدند که از عینک فقط برای اصلاح مشکلات بینایی استفاده می‌شود. اما این دیدگاه در حقیقت نادرست بوده و و استفاده از عینک تنها به اصلاح مشکلات بینایی محدود نمی‌شود.

ساختار و مشخصات عینک محافظ چشم کامپیوتر، تقریباً با عینک طبی معمولی متفاوت است. زیرا آنها به طور خاص برای کاهش خستگی چشم در کار با رایانه ساخته شده‌اند. یکی از معایب عمده استفاده بیش از حد از صفحه نمایش، مشکلات بینایی است. افرادی که به طور متوسط ​​۸ ساعت در روز از رایانه استفاده می‌کنند، اغلب دچار مشکلات بینایی می‌شوند.

بر اساس مطالعه انجمن بینایی، ۵۹ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده دارای مشکلات چشمی از جمله خستگی، خشکی یا قرمزی چشم هستند. تاری دید، سردرد، کمردرد، گردن درد یا خستگی ا عوارض کار با صفحه‌های نمایشگر در مدت طولانی هستند. برای کاهش خستگی چشم می‌توان از روش‌هایی مانند قانون ۲۰ ۲۰ ۲۰ استفاده کرد. در این روش، چشم باید در فواصل منظم استراحت کند و محل کار باید از نظر ارگونومی بهینه شود.

البته به جز چنین روش‌هایی، می‌توان از عینک محافظ چشم کامپیوتر برای جلوگیری یا کاهش خستگی چشم استفاده کرد. پوشش ضد انعکاس و ضد تابش شیشه‌های رایانه به کاهش تابش خیره کننده صفحه کمک می‌کند و از رسیدن اشعه ماوراء بنفش به چشم جلوگیری می‌کند. لنزهای رنگی همچنین به افراد کمک می‌کند تا کنتراست یا روشنایی صفحه را در صورت نیاز بدون آسیب رساندن به چشم‌ها افزایش دهند.

مزیت عینک محافظ چشم کامپیوتر

سندرم چشم کامپیوتر چیست؟

تاری دید یا خستگی چشم هنگام کار با صفحه کامپیوتر در افراد زیر ۴۰ سال ممکن است به دلیل تمرکز بیش ا حد چشم‌ها صفحه رخ دهد. این مشکلات اغلب به دلیل تمرکز ضعیف و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نمایشگرهای دیجیتال ایجاد می‌شود. به این حالت سندرم بینایی کامپیوتر می‌گویند.

افراد بالای ۴۰ سال نیز ممکن است به دلیل شروع پیرچشمی و از دست دادن دید نزدیک دچار سوزش چشم شوند. گاهی اوقات این عوارض در دراز مدت علامت سندرم چشم کامپیوتر در نظر گرفته می‌شوند. بسته به شرایط بیمار، می‌توان از عینک محافظ چشم کامپیوتر برای پیشگیری از سندرم چشم کامپیوتر استفاده کرد. این عینک می‌تواند خستگی چشم را کاهش داده یا از شدت یافتن جلوگیری کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله ماسک شیمیایی تمام صورت را مطالعه کنید.

نحوه عملکرد عینک محافظ چشم کامپیوتر

عینک محافظ چشم کامپیوتر برای بهینه سازی بینایی چشم هنگام کار با صفحه‌های دیجیتال طراحی شده‌اند. از مزایای چنین عینکی می‌توان به کاهش تابش خیره کننده (یکی از عوامل اصلی خستگی چشم) و افزایش کنتراست و به حداکثر رساندن بینایی از طریق لنزها اشاره کرد. به لطف این عینک‌ها، کار طولانی با صفحه نمایش راحت‌تر خواهد بود. این عینک‌ها دو ویژگی اصلی دارند.

پوشش ضد انعکاسی (AR)

پوشش ضد انعکاس میزان تابش نور از صفحه و منابع نوری را کاهش می‌دهد. عینک بازی و رایانه شرکت‌های Gunnar و Ambr Eyewear دارای این ویژگی هستند. روکش‌های ضد انعکاس را می‌توان به عینک‌های طبی هم اضافه کرد. با این حال، همه پوشش‌های ضد انعکاس یکسان نیستند.

نسل جدید پوشش‌های محافظ روی شیشه‌هابسیار بهتر از مدل‌های قدیمی است. نمونه‌های قدیمی به راحتی از بین می‌روند یا خراشیده می‌شوند. علاوه بر آن، شیشه‌های قدیمی معمولاً پوشش‌های ارزان‌تری دارند و گرد و غبار و خاک بیشتری را جذب می‌کنند.

یکی از دلایل خستگی چشم و مشکلات بینایی همین گرد و غبار روی شیشه است. معمولاً توصیه می‌شود که هر ۳۰ دقیقه یکبار شیشه‌ها را تمیز کنید. مدلهای جدیدتر بهبود یافته و تمیز کردن آنها راحت‌تر است. علاوه بر آن بازتاب نور و هاله آن کاهش یافته است.

سایه‌های رنگی

برخی از عینک‌های رایانه دارای رنگ‌هایی هستند که برای افزایش کنتراست روی صفحه و فیلتر کردن طیف‌های ناخوشایند و خشن نوری طراحی شده اند. این عینک به شل شدن ماهیچه‌های چشم کمک می‌کند. مثلا برخی از عینک‌های محافظ چشم کامپیوتر یک رنگ (معمولاً زرد) هستند که برای افزایش کنتراست روی صفحه و جدا کردن طیف‌های نور مزاحم طراحی شده است.

انواع عینک محافظ چشم کامپیوتر

بسته به نوع لنز مورد استفاده، انواع مختلفی از عینک‌های رایانه‌ای وجود دارد. از جمله باید به این موارد اشاره کرد.

عینک محافظ چشم کامپیوتری تک کانونی

ساده ترین عینک محافظ چشم کامپیوتر دارای یک لنز تک کانونی است. این لنز که برای ایجاد شفاف‌ترین و راحت‌ترین نمای صفحه کامپیوتر به شدت مفید تلقی می‌شود. عینک‌های تک کانونی می‌تواند خستگی چشم و تاری دید را کاهش می‌دهد.

پیشرفته ترین عینک‌ محافظ چشم کامپیوتر

نوع دیگری از عینک‌های رایانه‌ای شامل عینک‌هایی با لنزهای توخالی پیشرفته است. این عینک دارای یک لنز چند کانونی بدون خط است که دید نزدیک، متوسط ​​و از راه دور را تصحیح می‌کند.

مزایای استفاده از عینک محافظ چشم کامپیوتر

برخی از مزایای عینک محافظ چشم کامپیوتر عبارتند از:

تابش خیره کننده را به حداقل برسانید

تابش نور از صفحه کامپیوتر برای چشمها آزار زیادی ایجاد می‌کند. نور تابیده شده باعث خستگی چشم می‌شود. عینک محافظ چشم کامپیوتر می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. آن‌ها دارای روکش ضد تابش خیره کننده بوده و به منظور به حداقل رساندن آثار مزاحم صفحه کامپیوتر طراحی شده است.

از دید مطلوب‌تری برخوردار شوید

عینک محافظ چشم کامپیوتر دید واضح‌تری نسبت به صفحه نمایش ارائه می‌کند. در نتیجه از فشار غیرضروری روی چشم جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، استفاده از عینک محافظ چشم کامپیوتر می‌تواند سردردهای ناشی از خستگی بیش از حد چشم را کاهش دهد.

داشتن فیلتر آبی

قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مضر بنفش یا آبی از صفحه کامپیوتر می‌تواند مشکلاتی مانند خستگی چشم، اختلالات چرخه خواب و دژنراسیون ماکولا را سبب شود. انتخاب عینک محافظ چشم کامپیوتری با لنزهای زرد رنگ کنتراست را افزایش داده و به محافظت از چشم‌ها در برابر نور رایانه کمک می‌کند.

تمرکز بهتر چشم

عینک محافظ چشم کامپیوتر معمولاً آستیگماتیسم را اصلاح می‌کند. در طراحی عینک محافظ چشم کامپیوتر، لنزها با اندازه‌گیری دقیق ساخته می‌شوند. لنزهای این عینک طوری طراحی شده‌اند که هنگام استفاده از آن، مرکز نور هر عدسی جلوی مردمک چشم قرار می‌گیرد.

علائم سندرم چشم کامپیوتر را کاهش می‌دهد

اکثر افرادی که برای مدت طولانی از رایانه استفاده می‌کنند دچار سندرم چشم کامپیوتر می‌شوند. استفاده از عینک محافظ چشم صفحه نمایش، برای کمک به کاهش آثار این سندرم مفید تلقی می‌شود. علائمی مانند قرمزی چشم، اختلالات خواب، خشکی چشم و غیره که با سندرم یادشده همراه است را می‌توان با استفاده از عینک محافظ چشم کامپیوتر کاهش داد.

خرید عینک محافظ چشم کامپیوتر

چشم یکی از مهمترین اعضای بدن انسان است. هرگونه اختلال بینایی به شدت بر کیفیت زندگی انسان تأثیر می‌گذارد. معاینات معمول در پیشگیری از بیماری‌های چشمی بسیار موثر است. برای اطمینان از سلامت چشم خود می‌توانید خرید عینک محافظ چشم کامپیوتر را در دستور کار خود قرار دهید. این محصول در فروشگاه ما موجود است.

یونکس یک فروشگاه البسه کار و لوازم ایمنی، حفاظت صنعتی و غیر صنعتی با بیش از ۱۵ سال سابقه خدمت‌رسانی به شما عزیزان است. برای مشاهده محصولات به فروشگاه یونکس مراجعه کنید.

۴.۸/۵ - (۵۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.