لیست کامل مهمترین تجهیزات آتش نشانی و کاربرد آنها

لیست کامل مهمترین تجهیزات آتش نشانی و کاربرد هر کدام از آنها را در این مطلب بخوانید.

وسایل آتش نشانی به تمام وسایل و تجهیزاتی گفته می شود که برای جلوگیری از به وجود آمدن حادثه به وجود آمده است. اما حادثه هیچ گاه خبر نمی کند. به همین دلیل استفاده از تجهیزات آتش نشانی در محل زندگی و محل کار می تواند در کاهش خساراتی که به بار می آید تاثیر گذار باشد.

در این مقاله می خواهیم در مورد دسته بندی کلی تجهیزات آتش نشانی و کاربردهای هر یک از آنها صحبت کنیم.

در چه مکان هایی شما وسایل ایمنی می بینید؟ چه وسایلی می توانند در هنگام وقوع حادثه به شما کمک کنند تا از میزان خسارت به وجود آمده بکاهند؟

تجهیزات آتش نشانی برای ساختمان های اداری و مسکونی، وسایل فردی، تجهیزات آتش نشانی مراکز اطفا حریق استفاده می شود.

تجهیزات آتش نشانی ساختمانی

اگر به محیط کاری خود کمی دقت کنید تجهیزات آتش نشانی به کار رفته در ساختمان را مشاهده می کنید که برای بالا بردن ضریب ایمنی ساختمان توسط نیروهای متخصص و با نظارت نیروهای آتش نشانی از این وسایل استفاده شده است.

بسته به اینکه در محیط کاری شما چه میزان خطری وجود دارد وسایل آتش نشانی می تواند متفاوت باشد.

رایج ترین تجهیزات آتش نشانی به کار رفته در ساختمان ها، سیستم اعلام حریق، سیستم اطفاء حریق، کپسول آتش نشانی، شیر و شلنگ آب می باشد.

سیستم اعلام حریق

این سیستم یکی از مهم ترین تجهیزات آتش نشانی است که امروزه در تمام ساختمان های تازه ساخت از آن استفاده می شود. سیستم اعلام حریق ، این وسیله روی سقف ساختمان مستقر می شود. زمانی که ساختمان دچار حریق شد این سیستم نشانه های آتش مثل دود، نور، گرما و حرارت را متوجه می شود و شروع به آلارم زدن می کند. با نور و صدا به ساکنین حاضر در محل اعلام خطر می کنند تا آنها بتوانند به موقع ساختمان را تخلیه کنند یا عملیات اطفاء حریق را انجام دهند. از طرفی این سیستم به مراکز آتش نشانی متصل هستند و به نزدیک ترین مرکز هم اعلام خطر می کند.

سیستم اعلام حریق

سیستم اطفاء حریق

در سراسر دنیا سیستم اطفاء حریق یکی از پرکاربردترین تجهیزات آتش نشانی بوده و جایگاه بسیار بزرگی برای خود ایجاد کرده است. این وسیله وظیفه خاموش کردن آتش تا رسیدن مامورین آتش نشانی را بر عهده دارد. این وسیله به یک دما حساس است و اگر دمای محیط از حد استاندارد بالاتر رود سیستم اطفاء حریق یا اسپرینکلر شروع به آب پاشی می کند و آتش را خفه می کند. نام این وسیله آتش نشانی اسپرینکلر است.

کپسول آتش نشانی

رایج ترین وسیله آتش نشانی که برای همه افراد جامعه شناخته شده است کپسول آتش نشانی می باشد. یک محفظه فلزی که درون آن با مواد خفه کننده آتش البته با فشار زیاد پر شده است. کپسول آتش نشانی قابل حمل است پس وزن آن باید به گونه ای طراحی شود که شما هنگام وقوع حادثه به راحتی بتوانید آن را بلند و جا به جا کنید. وزن کپسول آتش نشانی وزنی حدود ۲ تا ۱۲ کیلوگرم دارد. رنگ این وسیله نارنجی و قرمز است تا تحت هر شرایطی قابل رویت باشد. این وسیله می تواند تا رسیدن نیروهای آتش نشانی به شما در مهار و کنترل آتش کمک کند و از به وجود آمدن خسارات مالی بزرگ و حتی جانی جلوگیری می کند.

پیشنهاد می کنیم که مقاله نکات مهم استفاده از تجهیزات آتش نشانی را حتما مطالعه کنید.

شیر و شلنگ آتش نشانی

در پارکینگ ساختمان ها یا در کوچه و خیابان های شهر حتما شیرهای آتش نشانی را دیده اید. این شیرها زمان وقوع حادثه بسیار می توانند مفید باشد. اگر دقت کرده باشید شلنگ های آتش نشانی در هر طبقه از ساختمان و در راه پله های ضروری نصب شده اند و می توانند در مهار آتش کمک کننده باشد. برای تهیه و قیمت شیلنگ های آتش نشانی  کافیست از طریق لینک وارد فروشگاه شوید.

شلنگ آتش نشانی

تجهیزات آتش نشانی فردی

هنگام وقوع حادثه در شرایط اضطراری و اورژانسی حفظ آرامش و خونسردی کار بسیار دشواری است. در آن لحظات تمام امیدمان به مامورین آتش نشانی است. حالا اگر آتش نشان هم نتواند از خودش محافظت کند چه احساسی خواهیم داشت. لباس کار ضد حریق و تجهیزات آتش نشانی باید استاندارد باشد تا بتواند از فرد آتش نشان به خوبی مراقبت کند. لباس هایی که آتش نشان به تن می کند جزء تجهیزات او محسوب می شود که در کاهش خطر نقش بسزایی دارد. دستکش، کفش ایمنی، عینک، ماسک و نقاب، لباس یکسره باید همگی طبق استانداردهای تعریف شده طراحی و تولید شود. لباس این افراد باید عایق حرارت و مواد شیمیایی باشد، احساس سنگینی در فرد ایجاد نکند و آتش نشان راحت باشد.

تجهیزات آتش نشانی موجود در مراکز آتش نشانی

در کل سه نوع مرکز آتش نشانی وجود دارد: مراکز حریق، مراکز امداد و حریق و مراکز پشتیبانی.

مراکز حریق فقط برای اطفاء و خاموش کردن آتش وارد عملیات می شوند. در نتیجه افراد، ماشین آلات و مراکز با تجهیزات آتش نشانی با این هدف مجهز شده است.

در مقابل مراکز امداد و حریق علاوه بر خاموش کردن آتش وظیفه نجات افراد از حوادثی مانند زلزله، سیل، ریزش آوار، سقوط افراد و ریزش چاه را دارد. بنابراین تجهیزات آتش نشانی این مراکز باید با هدف خاموش کردن آتش و امداد و نجات افراد ایجاد شود.

اگر شدت وقوع حادثه زیاد باشد و نیروهای قبل نتوانند از پس مهار آن بر بیایند مراکز پشتیبانی وارد عمل میشوند و تجهیزات آتش نشانی بزرگتر و پیشرفته تری را وارد عملیات می کند.

تجهیزات آتش نشانی همیشه برای محافظت از جان و مال مردم استفاده می شود. بهتر است با مجهز کردن ساختمان ها قدمی روبه ایمن تر شدن برداریم. یونکس فروشگاهی است که می توانید تمام تجهیزات و وسایل آتش نشانی را با قیمت مناسب و کیفیت عالی از آنجا تهیه نمایید.

۴.۹/۵ - (۱۶ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.