نکات مهمی که هنگام استفاده از تجهیزات آتش نشانی باید بدانید

نکات مهمی که هنگام استفاده از تجهیزات آتش نشانی باید بدانید

آیا با تجهیزات آتش نشانی آشنایی دارید؟ می دانید چه کاربردهایی دارد و به چه هدفی در اختیار افراد عادی قرار گرفته است؟

تجهیزات آتش نشانی که سه دسته کلی وسایل ایمنی فردی، تجهیزات فرد آتش نشان و تجهیزات و وسایل مربوط به مراکز و ماشین های امداد و آتش نشانی تقسیم می شوند.

در این مقاله می خواهیم شما را با تجهیزات آتش نشانی که شما با آنها سروکار دارید آشنا کنیم و اطلاعاتی در مورد چگونگی استفاده از آن ها را ارائه دهیم.

معرفی تجهیزات آتش نشانی که با آن ها بیشتر در ارتباطیم

به طور کل وسایلی که می توانند ایمنی شما و محیط کار و زندگی تان را بالا ببرند جزئی از وسایل آتش نشانی محسوب می شوند. این وسایل را اگر به کار و فعالیتی پرریسک مشغول باشید به طور کامل آشنایی دارید. لباس کار، دستکش کار، کلاه و عینک ایمنی و کفش کار همگی وسایلی هستند که می توانند از جان و زندگی شما محافظت کنند. تمام شغل ها و محیط های کاری دارای ریسک و چالش های متفاوتی است که شما را می توانند به خطر بیندازند. اگر از تجهیزات ایمنی فردی به درستی استفاده کنید دیگر مهم نیست که به چه کاری و با چه شدت خطری در محیط کار روبرو هستید. این اطمینان خاطر وجود دارد که شما سالم خواهید ماند.

برخی دیگر از تجهیزات آتش نشانی در محیط نصب می شود. این وسایل باعث افزایش امنیت افراد ساکن در آن محل می باشد. اگر بدانید که از این وسایل چگونه استفاده کنید هنگام وقوع حادثه می توانید فرد مفیدی باشید و از گسترش حادثه و به وجود آمدن خسارت های سنگین جلوگیری کنید.

کپسول آتش نشانی

داستان یک آتش سوزی!

قصد داریم وقوع یک حادثه مانند آتش سوزی را برای تان در قالب یک داستان تعریف کنیم و شما را با تجهیزات و نحوه عملکرد آن ها آشنا کنیم.

در نظر بگیرید یک واحد از ساختمان چند واحدی مسکونی دچار حریق شده است. اولین کاری که باید انجام دهید چیست؟ اگر اولین کار تماس گرفتن با مراکز آتش نشانی است باید بگوییم که یک کار قبل از آن باید انجام دهید. آن هم حفظ آرامش و خونسردی است. چرا که در لحظه استرس شما نمی توانید یک شماره هم بگیرید.

این اتفاق در یک ساختمان تازه ساخت اتفاق افتاده است. روی سقف هر طبقه در هر واحدی دو وسیله آتش نشانی نصب شده است. یکی از این وسایل وظیفه اعلام حریق را بر عهده دارد و دیگری می تواند آتش را خاموش کند. سیستم اعلام حریق به نشانه های آتش حساس است و با حس کردن این نشانه ها مانند حرارت، گرما، دود و حتی نور عکس العمل نشان می دهد. آلارم هشدار شروع به فعالیت می کند. این هشدار می تواند نور باشد یا صدا یا هر دو با هم. در این حالت هم به شمایی که داخل ساختمان هستید هشدار خطر و تخلیه واحد را می دهد و از طرفی به نزدیک ترین مرکز آتش نشانی اطلاع رسانی می کند تا نیروهای خود را به محل اعزام کند.

شما محل را تخلیه می کنید اما سیستم دیگری که روی سقف نصب است وظیفه اطفاء حریق را برعهده دارد. این وسیله به نام اسپرینکلر شناخته می شود و با افزایش دما محیط فعال می شود و شروع به آب فشانی می کند تا آتش را خاموش نماید. اسپرینکلر یکی از بهترین تجهیزات آتش نشانی در کل دنیا شناخته شده است.

سیستم اعلام حریق

حالا نوبت به عملکرد شما می رسد. وقتی که از درب ورودی خارج می شوید یک محفظه نارنجی یا قرمز رنگی را مشاهده می کنید. نام این محفظه کپسول آتش نشانی است که با مواد خفه کننده آتش پر شده است.

کپسول آتش نشانی وزنی حدود دو تا دوازده کیلوگرم دارد. یعنی وزنی که شما بتوانید به راحتی آن را از جایگاه بلند کنید و تا محل حادثه حمل کنید. موادی که درون آن وجود دارد با فشار خارج می شود و فشار سنگینی به عقب وارد می کند. در نتیجه شما به نیروی بیشتری نیاز دارید که بتوانید محفظه را نگه دارید. در بالای محفظه یک اهرم مشکی رنگی وجود دارد که با آزاد کردن آن مواد پرقدرت به بیرون آزاد می شود. در نتیجه می تواند در فاصله چند متری پرتاب شود.

استفاده از کپسول آتش نشانی

برای اینکه بتوانید عملیات نجات را به درستی انجام دهید در وهله اول باید بتوانید از خودتان مراقبت کنید. در فاصله دورتری نسبت به آتش قرار بگیرید و سپس اهرم کپسول را آزاد کنید. همیشه در این حالت برای خودتان یک راه فرار بگذارید، در صورتی که نتوانستید آتش را مهار کنید و حجم آن زیاد بود بتوانید جان خودتان را نجات دهید.

پیشنهاد می کنیم مقاله وسایل آتش نشانی شامل چیست را مطالعه کنید.

خالی کردن مواد کپسول را تا جایی که فکر می کنید دیگر جرقه ای وجود ندارد ادامه دهید. اگر بتوانید بدون استرس وارد عمل شوید می توانید تا رسیدن مامورین آتش نشانی قسمت بسیار بزرگی را انجام دهید و از به وجود آمدن خسارت های سنگین جلوگیری کنید.

نصب و استفاده از تجهیزات آتش نشانی در محیط های کاری و زندگی از واجبات است تا بتوانید با کمک آن ها سطح ایمنی خودتان را بالا ببرید. اما برای خرید این تجهیزات باید کیفیت آن را در نظر بگیرید که بتوانید از نظر کارایی خیال آسوده ای داشته باشید. یونکس از فروشگاه های معتبری است که وسایل و تجهیزات آتش نشانی و ایمنی با کیفیت ارائه می دهد.

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.