کاربرد دستکش عایق برق

- Advertisement -

در حوزه تجهیزات حفاظت فردی، دستکش‌های محافظ اولین خط دفاعی را در برابر انواع خطرات ارائه می‌دهند. در اغلب موارد، آنها برای محافظت از دست در برابر ضایعات، بریدگی، مواد شیمیایی، بیولوژیکی و خطرات الکتریکی با هدف جلوگیری از محدود کردن آسیب انگشتان، دست‌ها، مچ دست و بازوها استفاده می‌شوند. در برخی موارد، محافظت صحیح از دست نیز به محافظت در برابر مرگ کمک می‌کند.

انواع  دستکش با کاربردهای مختلف برای محافظت از دست وجود دارد. دستکش‌های یکبار مصرف، مقاوم در برابر مواد شیمیایی، برشکاری، پارچه‌ای و …با این حال، گروه دیگری دستکش نیز وجود دارد که نباید از آن غافل شد و آن دستکش‌های عایق برق می‌باشد.

OSHA استفاده از این دستکش‌ها را برای کسانی که با مدارات الکتریکی ولتاژ بالا یا پایین کار می‌کنند ضروری می‌داند. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به بررسی کاربرد دستکش عایق برق بپردازیم.

دستکش عایق برق باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

  •  این دستکش‌ها باید از لاستیک طبیعی یا مصنوعی به طریقه فرو بردن قالب در داخل مایع لاستیک و یا از ورق لاستیکی ساخته شود. رنگ سطح داخل و خارج دستکش بسته به نظر سازنده می‌باشد.
  • دستکش باید مجهز به مچ بوده و یا از نوع ساق بلند باشد. انتهای گلوئی دستکش باید مجهز به یک حلقه یا نوار تقویت شده لاستیکی باشد و شکل ظاهری دستکش می تواند مستقیم یا خمیده باشد.
  •  ابعاد دستکش بستگی به نظر خریدار و سازنده داشته و بسته به احتیاجات و نیازمندی‌های کشور انتخاب می‌شود.
  • ضخامت دستکش طبق جدول زیر می باشد.
  1. سطح A: قسمت انگشتان است.
  2. سطح B: کف دست می باشد.
انواع دستکش حداقل ضخامت میلیمتر حداکثر ضخامت میلیمتر
لای انگشتان جداره انگشتان در سطح A در سح B
نوع ۱ ۷۵% ۰.۹ ۱.۲۵ ۱.۶۵
نوع ۲ ۱ ۰.۱۵ ۱.۵۰ ۲.۰۵
نوع ۳ ۱.۲۵ ۱.۵۵ ۲.۰۵ ۲.۵۵
نوع ۴ ۰.۶ ۰.۶۵ ۱.۰۵ ۱.۰۵

دستکش‌های عایق در برابر تماس با اجزای پرانرژی یا خطوط برق از دست محافظت می‌کند. البته دستکش تنها یک جزء از تجهیزات حفاظتی لازم برای محافظت در برابر خطرات الکتریکی است.

دستکش‌های عایق برق از عبور جریات شوک‌های الکتریکی هنگام کار در نزدیکی یا روی سیم‌های زنده، کابل‌ها و تجهیزات الکتریکی از جمله سوئیچ پست‌های فرعی و ترانسفورماتورها جلوگیری می‌کند.

دستکش عایق برق باید مطابق با استانداردهای IEC 60903 و EN 60903 باشد و در نتیجه باید تحت آزمایش ولتاژ و مکانیک قرار بگیرد.

همانطور که قبلاً نیز گفته شد، دستکش های عایق برق از مهمترین تجهیزات برای کارگران برق است. OSHA اظهار می‌دارد که کارکنان باید از تماس با ولتاژ بالای ۵۰ ولت جلوگیری کنند، مگر اینکه از دستکش عایق برق مطابق با استاندارد ASTM D120 استفاده کنند.

طبقه بندی دستکش عایق برق به چه صورت است؟

  1.    تا ۲۵۰۰ ولت AC (کلاس ۰۰)
  2.    از ۲۵۰۰ ولت تا ۵۰۰۰ ولت AC (کلاس۰)
  3.     از ۵۰۰۰ ولت تا ۱۰۰۰۰ ولت AC (کلاس ۱)
  4.    از ۱۰۰۰۰ ولت تا ۲۰۰۰۰ ولت AC (کلاس ۲)
  5.     از ۲۰۰۰۰ ولت تا ۳۰۰۰۰ ولت AC (کلاس ۳)
  6.    بالای ۳۰۰۰۰ ولت AC (کلاس ۴)

باید به کارگران آموزش داده شود تابتوانند بر مبنای ولتاژ کار، کلاس دستکش عایق برق را به درستی انتخاب کنند تا در برابر جریانات برق محافظت شوند.

دستکش عایق برق به رنگ مشکی

دستکش محافظ دستکش عایق برق چیست؟

دستکش‌های محافظ چرمی را باید روی دستکش‌های عایق برق پوشید تا محافظت مکانیکی لازم در برابر سایش یا بریدگی را فراهم کند. حتی یک سوراخ کوچک در یک دستکش عایق الکتریکی باعث می‌شود جریان الکتریکی به دست برسد.

 

پیشنهاد می کنیم مقاله چرا باید لباس کار به تن کنیم را از دست ندهید!

 

دستکش محافظ دستکش عایق برق

چگونه از دستکش عایق برق محافظت کنیم؟

همه دستکش‌های عایق هر شش ماه به صورت الکتریکی باید آزمایش شوند. دستکش‌ها باید قبل از هر بار استفاده از نظر پارگی، ساییدگی، سوراخ شدگی مورد بازرسی قرار گیرند. برای بازرسی بصری می توان از بادگیرهای مخصوص چک کردن دستکش نیز استفاده کرد.

برای کلاس ۰ و کلاس ۰۰ تست دستکش شامل تست تورم هوا و معاینه بینایی در هنگام تورم دستکش است و آزمایش دی الکتریک مورد نیاز نیست اما می‌تواند در صورت درخواست کاربران نهایی سازماندهی شود.

برای دستکش های عایق کلاس ۱ ، ۲ ، ۳ و ۴ حتی هنگام نگهداری از دستکش نیز بدون انجام آزمایش در ۶ ماه گذشته نباید استفاده شود. دوره آزمایش معمولی دستکش بین ۶۰ تا ۹۰ روز است. دستکش ها را باید بدون تا خوردگی ، فشرده سازی یا تغییر شکل در بسته بندی آنها نگهداری کرد. دستکش ها را نباید در نزدیکی منبع گرما با دمای ۱۰ تا ۲۱ درجه سانتیگراد نگهداری کرد.

تلمبه آزمایش دستکش عایق برق

استاندارد ENEN 60903 چیست؟

استاندارد اروپایی است که دستکش‌های عایق برق را برای جلوگیری و محافظت در برابر شوک الکتریکی طبقه‌بندی می‌کند.

EN 60903 شامل طیف وسیعی از آزمایشات است که برخی از آنها اختیاری و فقط در صورت ادعای یک خاصیت خاص انجام می‌شوند.

ارزیابی دستکش چگونه صورت می‌گیرد؟

ارزیابی تست دستکش شامل بررسی ابعاد، تاریخ تولید و انقضاء بسته بندی، به علاوه تست های عملکرد مکانیکی، خواص دی الکتریک و آزمایش های حرارتی است.

تست‌های پایه عملکرد مکانیکی مقاومت کششی در برابر شکست و سوراخ را پوشش می‌دهد. چندین سطح عملکرد برای تست‌های دی‌الکتریک یا عایق الکتریکی در دسترس است.

الزامات حرارتی شامل آزمایش مهار شعله در انگشتان دستکش و آزمایش ترک خوردگی سرد است که پس از قرار گرفتن در معرض محیط منفی ۲۵ درجه سانتیگراد انجام می‌شود.

اگر می خواهید یک دستکش عایق برق مطمئن انتخاب کنید، به نوع شغل و ولتاژی که با آن در ارتباط هستید دقت کنید.

کلام آخر

دستکش ها اولین خط دفاعی کارکنان در برابر آسیب های مختلف محیط کاری است. دستکش ها در مدل های مختلفی تولید و روانه بازار می شوند، هر یک از این دستکش ها مناسب استفاده در محیط کاری متفاوتی هستند. از این رو هر یک از آن ها نیز در برابر تهدیدات و خطرات مختلفی مقاوم خواهند بود. به عنوان نمونه کاربرد دستکش عایق برق، اهمیت فراوانی دارد. این دستکش نه تنها باید در برابر فشار و بریدگی مقاومت مناسبی داشته باشد بلکه باید در برابر انواع جریان های الکتریکی و شوک ها از افراد محافظت کند. توجه داشته باشید که دستکش های عایق برق نقشی حیاتی را در حفظ جان کارکنان ایفا خواهند کرد.

۴/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.