یک کلاه خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

- Advertisement -

یکی از بخش‌های بحرانی در برابر حوادث چه شغلی و چه غیر شغلی ناحیه سر می باشد زیرا این ناحیه محل قرارگیری بسیاری از اندام‌ها و اعضاء حیاتی انسان نظیر سیستم اعصاب مرکزی است که وارد شدن کوچک ترین ضربه به آن ناحیه می توانند باعث مرگ فرد و یا جراحات و آسیب‌های شدید و دائمی بشود.

براساس آمار انجمن ایمنی ملی آمریکا آسیب‌های سر تقریبا ۶% کل صدمات منجر به از کار افتادگی شغلی در ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، گزارشات انستیتو الکتریکی آمریکا نشان می دهد ۸% کل حوادث برقی منجر به مرگ در اثر تماس جریان برق با سر بوده است.

به طور کلی خطرات عمده‌ای که ناحیه سر را در محیط های شغلی تهدید می‌نماید شامل موارد زیر می‌باشد:

  • برخورد اشیاء سقوط کرده و پرت شده
  • برخورد سر با اشیاء ثابت بویژه در فضاهای محدود و محصور
  • تماس ناحیه سر با خطوط انتقال برق و تجهیزات الکتریکی
  • گیر کردن موی سر در بین بخش‌های متحرک ماشین آلات
  • آتش گرفتن موی سر

جراحات وارد بر سر در اثر خطرات بسیار متنوع بوده که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  1. سوراخ شدن جمجمه سر که نتیجه وارد شدن نیروی زیاد بر یک سطح کوچک می‌باشد مثل برخورد اشیاء لبه‌دار یا نوک تیز با سر و یا بالعکس.
  2. شکسته شدن جمجمه یا مهره‌های گردنی که نتیجه وارد شدن نیروی زیاد در یک سطح وسیع می‌باشد.
  3. ضربه مغزی بدون شکستگی استخوان جمجمه که می‌تواند به بیهوشی، خونریزی مغزی و بدنبال آن مشکلات متعدد و متنوع متناسب با محل و میزان آسیب‌های وارده منتهی بشود. انواع دیگر جراحات قابل اهمیت که نرخ تکرار آن‌ها نسبتا پایین می‌باشد شامل سوختگی ناحیه سر در اثر پاشش مایعات داغ، مواد شیمیایی، مواد مذاب و غیره و همچنین تماس اتفاقی سر با خطوط و تجهیزات الکتریکی می‌باشد.

از آنجاییکه حذف کامل خطراتی که منجر به جراحات می گردد ناممکن است به منظور جلوگیری از آسیب می توان از کلاه ایمنی استفاده کرد.

سیستم کلاه ایمنی عبارتست از یک سیستم پیچیده جذب انرژی که ازسردر برابر ضربات وارده جلوگیری می‌کند و همچنین کلاه ایمنی باید بتواند انرژی وارد شده از جسم در حال سقوط را جذب کند. این انرژی می‌تواند به طروق مختلف جذب گردد، از طریق تغییر شکل دائم و موقت پوسته کلاه و یا از طریق شکستگی جزئی پوسته و یراق.

کلاه ایمنی

ویژگی کلاه ایمنی

  • چنانچه کلاه ایمنی از جنسی که در برابر رطوبت حفاظت نشده ساخته شده باشد در هنگام جذب رطوبت مقاومت مکانیکی خود را از دست می‌دهد. بنابراین سطح خارجی کلاه‌ها در برابر رطوبت باید محافظت شود. چنانچه به این حفاظت در نتیجه سایش آسیب وارد گردد و کلاه رطوبت ببیند در استحکام آن کاهش شدیدی پدیدار خواهد گردید.
  • فاصله تاج کلاه ایمنی و کلاف یراقی که روی سر قرار می‌گیرد شایان اهمیت است و باید تنظیم یراق کلاه با اندازه سر کاربر و وجود فاصله آزاد بین سر و پوسته کلاه در هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد. برای چک کردن وجود این فاصله به طور تقریبی می توان از تکه چوبی که ضخامتش به اندازه همان فاصله مطلوب باشد استفاده کرد. چنانچه این تکه چوب را بین کلاف یراق و تاج کلاه قرار داده و کلاه را محکم روی سر فشار دهند به فردی که کلاه بر سر او قرار داده شده نباید هیچگونه احساسی جز فشار سبکی که از چوب بر سر او وارد می شود حس شود.
  • فاصله پوششی بین بالای کلاف و پوسته باید از ۱۹ میلیمتر کمتر نباشد.
  • پوسته کلاه باید از مواد مواد سخت و با دوام ساخته شده و تمام لبه‌های آن گرد و صاف باشد.
  • یراق سر باید از جنس مقاوم در برابر عرق بدن و همچنین یک کلاف از نواری که با پنبه بافته شده، باشد. در صورتی که از نوار نخ پنبه ‌ای بافته شده باشد درجه مرغوبیت آن نباید از نمره ۴ کمتر باشد. بین نوار سر و پ

اساسآ یک کلاه ایمنی باید دارای مقاومت کافی و قابل قبول در برابر خطری که به منظور حفاظت در برابر آن تهیه شده را دارا باشد.

همچنین استفاده از آن طاقت فرسا نبوده و کاربرد آن برای کاربران راحت باشد.

 

پیشنهاد می کنیم مقاله نکات مهم در انتخاب کفش ایمنی را مطالعه کنید.

گسترده وسیعی از کلاه های ایمنی با جنس سخت و صلب وجود دارند. کلاه‌ها از نظر مواد تشکیل دهنده و شکل با همدیگر متفاوت بوده و بعضی از آن‌ها علاوه بر حفاظت سر از ناحیه چشم و سیستم شنوایی کاربران نیز حفاظت می‌کنند.

میزان نفوذ اشیاء در پوسته خارجی کلاه، به شکل کلاه، جنس مواد تشکیل دهنده و ضخامت پوسته بستگی دارد. پوسته بعضی از انواع کلاه‌های ایمنی خاصیت عایقی بسیار بالایی در برابر جریان‌های الکتریسیته داشته و کارگران را در برابر برق گرفتگی‌های احتمالی نیز محافظت می‌کند.

کلاه ایمنی را باید از خطرات سائیدگی، خراشیدگی، شکستگی و… محافظت کرد. رعایت موارد فوق به خصوص در مورد کلاه‌های ضد برق از اهمیت زیادی برخوردار است.

اشعه ماورای بنفش و حرارت بیش از حد نظیر اشعه مستقیم خورشید می تواند از استحکام کلاه‌های ایمنی بکاهد.

تینر، حلال‌ها و بعضی از مواد شوینده می توانند از استحکام پوستهه کلاه کاسته و قدرت عایقی آن را از بین ببرد.

یرای ضدعفونی و تمیز کردن پوسته کلاه، می توان آن را در مخزن آب گرم با درجه حرارت ۶۰ درجه سانتی گراد که محتوی مواد شوینده مناسب است غوطه‌ور کرد.

برای ضدعفونی کلاه ایمنی استفاده از محلول ۵ درصد فرمالین یا محلول سدیم هیپوکلرایت توصیه می‌شود.

کلاه صنعتی

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.