تجهیزات آتش نشانی پر اهمیت کدامند؟

تجهیزات آتش نشانی پر اهمیت کدامند؟

آیا می توانید بگویید که دست هایتان مهم تر هستند یا پاهایتان؟ خب مسلما وجود دست و پا در کنار هم بسیار مهم است. در نتیجه استفاده از تمام تجهیزات آتش نشانی در کنار هم بسیار مهم و پر اهمیت است.

تمام وسایلی که می توانند ایمنی افراد و ساختمان هایی که در آن جا به کار و زندگی مشغول هستیم را بالا ببرند را تجهیزات آتش نشانی می گویند.

در این مقاله تصمیم داریم در مورد تجهیزات آتش نشانی فردی و محیطی اطلاعاتی ارائه دهیم.

امروزه ساختمان های تازه ساخت به تجهیزات آتش نشانی مجهز می شوند و می توانند امنیت افرادی که در آن محل حضور دارند را بالا ببرند. تجهیزاتی که درون ساختمان ها به کار میروند شامل موارد زیر است:

شیرو شلنگ های آتش نشانی که به سیستم آبرسانی شهری متصل هستند و در پارکینگ و راهروهای اضطراری نصب میشوند تا هنگام وقوع حادثه و حریق بتوانید خیلی سریع وارد عملیات اطفاء حریق شوید و از گسترش آتش جلوگیری کنید.

کپسول آتش نشانی رایج ترین و آشناترین تجهیزات آتش نشانی است که بیشتر از موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. کپسول آتش نشانی به رنگ قرمز یا نارنجی وجود دارد که در هر موقعیتی قابل شناسایی باشد. این کپسول باید در مکانی قابل دسترس قرار بگیرد. کنار درب واحدها و راهروهای ساختمان ها کپسول قرار می گیرد. کپسول آتش نشانی وزنی حدود ۲-۱۲ کیلو گرم دارد تا خیلی راحت بتوانید آن را بلند و حمل کنید.

خرید کپسول آتش نشانی

هنگام استفاده از آن دقت کنید زمانی که اهرم را باز می کنید موادی که داخل آن وجود دارد با فشار زیادی خارج می شوند. در نتیجه شما را به عقب می راند. نیروی مضاعفی نیاز خواهید داشت تا بتوانید هم کپسول آتش نشانی را نگه دارید و هم فشار وارده را تحمل کنید. این مواد چون با فشار خارج می شوند می تواند تا چند متری خود را خاموش کنند. در نتیجه برای حفظ سلامتی خود کمی دورتر از آتش قرار بگیرید. توصیه میکنیم پس از خاموش کردن آتش کپسول را فورا شارژ کنید و در محل خود قرار دهید تا اگر حادثه دیگری رخ داد نگران خالی بودن محفظه کپسول نباشید.

از دیگر وسایل آتش نشانی موجود در ساختمان ها می توان به سیستم اعلام حریق و اطفاء حریق اشاره کرد. برای نصب این وسایل روی دیوار باید از نیروی متخصص کمک بگیرید و حتما با نظارت مامورین آتش نشانی انجام شود. سیستم اعلام حریق وظیفه شناسایی و اعلام حریق را برعهده دارد. این سیستم به علائم آتش حساس است. اگر با دود، گرما و نور حاصل از آتش روبرو شد شروع به آلارم زدن می کند و افراد حاضر در محل را آگاه می کند. این سیستم به مراکز آتش نشانی متصل هستند و به نزدیک ترین مرکز آتش نشانی اطلاع رسانی می کند تا نیروهای خود را اعزام کنند. تا رسیدن مامورین آتش نشانی تجهیزات آتش نشانی دیگر وارد عمل میشوند تا از پیشروی آتش جلوگیری کنند.

اعلام حریق

یکی از این تجهیزات آتش نشانی که در سراسر دنیا توانسته جایگاه خوبی برای خود ایجاد کند اسپرینکلر است. این وسیله وظیفه خاموش کردن آتش را بر عهده دارد. زمانی که گرما محیط از یک حدی بالاتر رود دستگاه به طور خودکار شروع به آب پاشی می کند و آتش را خاموش می کند. اینکه اسپرینکلر به چه دمایی حساس باشد و بعد از آن وارد عمل شود را شما تنظیم می کنید. پیشنهاد می شود نصب و تنظیم این سیستم با حضور نیروهای آتش نشانی انجام شود.

بنابراین تجهیزات آتش نشانی ساختمانی شامل شیر و شلنگ آب، اسپرینکلر، سیستم اعلام حریق و کپسول آتش نشانی است.

اما در محیط های کاری هم افرادی که به فعالیت مشغول هستند باید از لباس های ایمنی استفاده کنند تا درجه شدت حادثه را کاهش دهند. لباس کاری که افراد به تن می کنند تا از خود در برابر خطرات موجود در محیط کاری مراقبت کنند هم جزئی از تجهیزات آتش نشانی محسوب می شود.

تجهیزات آتش نشانی فردی خود آتش نشان هم در حفظ جان او نقش به سزایی دارد. آتش نشان قبل از ورود به صحنه حادثه حتما امنیت خود را با استفاده از لباس کار ایمنی که شامل لباس یکسره آتش نشانی، کفش و کلاه ایمنی، عینک، ماسک و نقاب و کلاه آتش نشانی است بالا می برد.

تولید لباس کار

اگر به ماشین های آتش نشانی دقت کنید متوجه میشوید که تجهیزات آتش نشانی متفاوتی را در خود دارند. این ماشین ها براساس نوع عملکردی که دارند مجهز می شوند. مثلا اگر این ماشین برای ایستگاه اطفاء حریق باشد فقط وسایل خاموش کننده آتش را به همراه دارد. یا ماشین هایی که برای عملیات امداد و نجات طراحی شده اند با این منظور مجهز می شوند.

نکته ای که در مورد تجهیزات آتش نشانی وجود دارد این است که باید هنگام خرید به استاندارد بودن کالاها و محصولات توجه بیشتری نمود تا سلامتی خود و دیگران را تضمین کنید. می توانید برای خرید محصولات باکیفیت ایمنی به یونکس مراجعه کنید. یونکس معتبرترین فروشگاه تجهیزات آتش نشانی است که تمام محصولات را با کیفیت عالی و قیمتی مناسب ارائه می کند.

Rate this post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.