انواع مختلف لباس کار مهندسی و ویژگی آن‌ها

- Advertisement -

اینکه باید در محیط کار لباس مخصوص بپوشید دیگر به یکی از الزامات محیط کار تبدیل شده است. این نوع لباس می تواند علاوه بر اینکه از لباس های شخصی شما محافظت کند بلکه می تواند جنبه حفاظتی از شما را نیز در بر داشته باشد. انواع لباس کار مهندسی با توجه به خطراتی و نیازهایی که در محیط کار وجود دارد طراحی و تولید می شود. لباس کار مهندسی نمونه ی لباسی است که با توجه به شرایط موجود در محیط های کاری و کارگاهی تولید می شود.

لباس کار باید راحت و ایمن و از زیبایی ظاهری هم برخوردار باشد. افراد دارای فعالیت های فیزیکی در محیط کاری هستند در نتیجه باید لباس کار مهندسی از مقاومت بالایی برخوردار باشد. اگر لباس کار مهندسی علاوه بر نکات ایمنی وجه های زیبایی و مد در آن رعایت شود می تواند مورد استقبال زیاد افراد قرار بگیرد.(برای آشنایی با انواع لباس کار از سایت فروشگاهی یونکس دیدن بفرمایید.)

جنس لباس کار مهندسی

مانند تمام لباس های کار دیگر باید لباس کار مهندسی نیز با توجه به شرایط محیطی تولید شود.  بهترین جنس برای این نوع لباس ها الیاف طبیعی است که موجب ایجاد جریان هوا بین بدن شما شده و تعرق اضافه ایجاد نمی کند. لباس های کار مهندسی باید مورد شست و شو زیاد قرار گیردند تا مسائل بهداشتی در آن ها رعایت شود. جنس لباس مهندسی باید به گونه ای باشد که زیاد چروک نشود و شیک بودن فرد را زیر سوال نبرد.

اگر در محیطی مشغول به فعالیت هستید که آلودگی محیطی در آنجا بالا است بهتر است لباس تان جیب و لبه دار نباشد. چون این دو مورد موجب تجمع آلودگی و رشد باکتری خواهد شد.

انواع لباس کار مهندسی

رنگی که در این دسته از لباس ها استفاده می شود تیره است. رنگ های انتخابی مشکی، طوسی سرمه ای و قرمز است. این رنگ ها کثیفی را زیاد نمایان نمی کند اما این دلیل بر این نمیشود که لباس را دیر به دیر بشویید.

ساده ترین مدل لباس کار مهندسی کاپشن شلوار است. یعنی لباس دو تیکه. اما انواع دیگری از لباس های کار وجود دارد که بنا به شرایط از آنها استفاده می شود.

لباس کار مهندسی دوبنده که باید زیر آن از تیشرت استفاده کنید. بهتر است که تی شرت را آستین بلند انتخاب کنید تا حین کار از دست هایتان هم محافظت شود.

لباس کار مهندسی یکسره که کاپشن و شلوار به هم متصل است. اگر این نوع لباس را استفاده میکنید مراقب جریان الکتریسیته باشید. این نوع لباس دارای جیب است و می تواند حالت رسانا بودن به خود بگیرد.

بهتر است در لباس کار مهندسی از زیپ استفاده نشود و به جای آن از چسب لباس و دکمه استفاده شود.

سعی کنید لباس را سایز و فیت تنتان انتخاب کنید. اگر لباس برایتان گشاد باشد نمی تواند به درستی از شما محافظت کند و اگر کوچکتر از سایز تان باشد احساس کلافگی و محدودیت های حرکتی ایجاد می کند.

پیشنهاد می کنیم که مقاله لباس کار چیست را مطالعه کنید.

در تولید لباس برای کارهای مهندسی باید استانداردهایی که از طرف سازمان HSE اعلام شده رعایت شود:

رنگ لباسی که برای افراد مشخص می شود با توجه به سمت او در سازمان باشد. به طوری که با دیدن رنگ لباس کار مهندسی سمت فرد مشخص شود.

در این لباس باید از نوارهای شبرنگ استفاده شده باشد. این نوارها باعث می شود در هر موقعیت و شرایطی فرد قابل شناسایی و رویت باشد.

وزن و درصد الیاف به کار رفته در لباس باید با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی تعیین شود.

انواع لباس کار مهندسی

اگر لباس کار مهندسی در مکانی استفاده می شود که احتمال آتش گرفتن دارد باید جنس آن از پارچه های نسوز باشد که به بدن فرد آسیب وارد نشود.

روی لباس کار مهندسی اسم، نشان شرکت و سازمان درج شود. بهترین محل برای نصب لوگو شرکت در بالای جیب سمت چپ لباس کار می باشد.

لباس کار مهندسی زیاد شسته می شود. در اثر این شستشوها نباید رنگ و کیفیت خود را از دست دهد. در نتیجه در تولید پارچه ها باید از رنگ ها راکتیوی استفاده شود.

هنگام تولید لباس کار مهندسی باید تمام تلاش را کرد که لباس نهایی با کیفیت باشد. در نتیجه محل دوخت چند بار باید چرخ شود تا امکان باز شدن درز وجود نداشته باشد. درزهای باز شده می تواند راهی برای نفوذ باکتری به درون لباس باشد.

 

سخن پایانی

لباس کار مهندسی فقط به لباس تن فرد محدود نمی شود بلکه اجزاء دیگری مانند کلاه ایمنی و دستکش کار مناسب و کفش ایمنی هم هستند. برای هر یک از این لوازم سازمان HSE استانداردهای معینی تعریف کرده است. این استانداردها برای افزایش میزان ایمنی وکارایی است. به عنوان مثال در مورد کفش ایمنی که جزئی از لباس کار مهندسی محسوب می شود باید سبک باشد، کفی طبی داشته باشد تا به پا، ستون فقرات و گردن آسیبی وارد نشود.

برای اینکه لباس کار مهندسی استاندارد تهیه کنید باید ببینید که استانداردهای تعریف شده در آن رعایت شده است یا خیر.

می توانید به فروشگاه یونکس مراجعه کنید تا لباس کار مهندسی را با قیمت مناسب تهیه کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.