بررسی نکات مهم در هنگام انتخاب و استفاده از انواع کلاه ایمنی

انواع کلاه ایمنی

- Advertisement -

به عنوان یکی از مهمترین محصولات ایمنی، کارگرن باید با کلاه ایمنی خود به صورت کامل آشنایی داشته باشند.

این کلاه ها از مهمترین قسمت بدن که سر می باشد، محافظت می کنند و باید در هر کاری از کلاه مناسب با آن کار استفاده شود بنابراین مهم است که تفاوت بین کلاس های تعریف شده ANSI و دیگر کلاه ای ایمنی را بدانیم.

ویژگی کلاه ایمنی

  • چنانچه کلاه ایمنی از جنسی که در برابر رطوبت حفاظت نشده ساخته شده باشد در هنگام جذب رطوبت مقاومت مکانیکی خود را از دست می‌دهد. بنابراین سطح خارجی کلاه‌ها در برابر رطوبت باید محافظت شود. چنانچه به این حفاظت در نتیجه سایش آسیب وارد گردد و کلاه رطوبت ببیند در استحکام آن کاهش شدیدی پدیدار خواهد گردید.
  • پوسته کلاه باید از مواد مواد سخت و با دوام ساخته شده و تمام لبه‌های آن گرد و صاف باشد.
  • یراق سر باید از جنس مقاوم در برابر عرق بدن و همچنین یک کلاف از نواری که با پنبه بافته شده، باشد. در صورتی که از نوار نخ پنبه ‌ای بافته شده باشد درجه مرغوبیت آن نباید از نمره ۴ کمتر باشد.
  • فاصله تاج کلاه ایمنی و کلاف یراقی که روی سر قرار می‌گیرد شایان اهمیت است و باید تنظیم یراق کلاه با اندازه سر کاربر و وجود فاصله آزاد بین سر و پوسته کلاه در هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد. برای چک کردن وجود این فاصله به طور تقریبی می توان از تکه چوبی که ضخامتش به اندازه همان فاصله مطلوب باشد استفاده کرد. چنانچه این تکه چوب را بین کلاف یراق و تاج کلاه قرار داده و کلاه را محکم روی سر فشار دهند به فردی که کلاه بر سر او قرار داده شده نباید هیچگونه احساسی جز فشار سبکی که از چوب بر سر او وارد می شود حس شود.
  • فاصله پوششی بین بالای کلاف و پوسته باید از ۱۹ میلیمتر کمتر نباشد.

کلاه ایمنی

نوع l و نوع ll

کلاه های ایمنی را می توان به دو نوع – نوع I و نوع II دسته بندی کرد. کلاه های نوع I فقط برای محافظت از کارگران در برابر اشیایی که از بالا پرتاب می شوند طراحی شده اند.

کلاه نوع ll برای محافظت از ضربه های جانبی طراحی شده اند که شامل ضربات جلو، عقب و همچنین بالا نیز می باشد.

کلاس ها در کلاه های ایمنی

کلاه های ایمنی نیز به کلاس هایی تقسیم می شوند که نشان می دهد چگونه از شوک الکتریکی محافظت می کنند.

کلاس E – این نوع از کلاه می تواند ۲۰۰۰۰ ولت برق را تحمل کند

کلاس G –  مقاومت برق به میزان ۲۲۰۰ ولت برق

کلاس C – این گروه از کلاه های ایمنی هیچ گونه مقاومت و حفاظتی از انسان در برابر الکتریسته ندارد

مواد به کار رفته در کلاه ایمنی

اکثر کلاه های ایمنی از پلی اتیلن غیر رسانا، پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) ساخته شده اند و مجهز به گیره های می باشند تا بتوان با کمک آنها اندازه سر را با آنها تنظیم کرد. رایجترین نوع گیره از نوع قفلی می باشد.

کلاه ایمنی

مدل ها کلاه ایمنی

با توجه به کار و شرایط کاری کلاه های ایمنی در سبک های مختلفی ساخته می شوند. کلاه های ایمنی که دارای لبه های کوچکی هستند که از صورت در مقابل نور خورشید و از چشمان در هنگام بارش باران محافظت می کنند.

کلاه های فول فریم کلاه هایی هستند که به تمام صورت سایه می اندازند این کلاه ها قادر هستند تا برف و باران را در هنگام بارش از صورت دور نگه دارند.

پیشنهاد می کنیم مقاله ۱۰ نکته ایمنی در حفاری و ایجاد گودال را مطالعه کنید.

Rate this post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.