نکات مهم در انتخاب کفش ایمنی

طبق تحقیقات، بیش از ۶۰ درصد حوادث صنعتی ناشی از جراحات، مربوط به پا است، بنابراین انتخاب یک کفش مناسب ایمنی‌ ضروری است.

کفش‌های ایمنی برای محافظت در برابر هرگونه آسیب ناگهانی، که می‌تواند به علت افتادن اشیای سنگین یا لیزخوردن و… باشد، ضروری هستند.

خطرهای موجود محدود به افتادن اشیاء روی کفش یا رد شدن لیفتراک از روی کفش نمی‌شود، بلکه ممکن است کفش بصورت ناصحیح انتخاب شده باشد و اندازه مناسبی نداشته باشد. انتخاب کفش ایمنی صحیح و چکمه پلاستیکی می‌تواند از مشکلات مرتبط با پا مانند پینه شست پا، میخچه، شست کژی و حتی از ناراحتی پا، ران و کمر جلوگیری کند.

در انتخاب مناسب ترین پا افزار (کفش)، عوامل زیادی را باید در نظر گرفت. هدف این پروسه این است که کفش شما، راحت و ایمن باشد. در واقع، بسیاری از کشورها در سرتاسر دنیا در حال اجرای سیاست‌های دقیق و استانداردهای سختی بر حسب ایمنی کار، جهت اطمینان از محافظت در محل‌کار، می‌باشند. برای مثال، تنها در کانادا تعداد جراحت‌ها و آسیب‌های مربوط به پا در میان کارگران، به دلیل اجباری شدن استفاده از کفش‌های ایمنی در محل‌کار، تا ۶۰ درصد کاهش یافته است.

انواع کفش ایمنی

یکی از نکات مهم در انتخاب کفش ایمنی که باید حتما آن را رعایت کرد، بررسی انواع مختلف یک کفش است. همانطور که می دانید کفش های ایمنی در مدل های مختلفی تولید و روانه بازار می شوند، هر یک از این مدل ها دارای ویژگی هایی منحصر به فرد هستند. همین هم سبب شده تا افراد هنگام انتخاب کفش ایمنی دچار مشکل شوند. برای رفع این مشکلات نیاز است که افراد از خطر هایی که در محیط کاری آن ها را تهدید می کند اطلاع کافی داشته باشند.

با اطلاع داشتن از این تهدیدات و بررسی انواع کفش ها می توانند کفش مورد نظر خود را به راحتی خریداری نمایند. در ادامه به معرفی انواع کفش های ایمنی موجود در بازار خواهیم پرداخت.

کفش ایمنی ضد حریق

یکی از پر کاربرد ترین کفش های بازار، کفش ایمنی ضد حریق است. این کفش در برابر شعله های آتش مقاومت قابل قبولی از خود به نمایش می گذارد همین هم باعث شده تا آتش نشانان نیز از این کفش بهره ببرند.

کفش ایمنی ضد برق

این کفش مناسب افرادی است که در محیط های پر خطر و با احتمال برق گرفتگی مشغول به کار هستند. افراد و کارکنان می توانند با استفاده از این کفش از شوک های الکتریکی و انواع جریان های مختلف برق در امان باشند.

کفش ایمنی مهندسی

در محیط های کاری سبکی که استفاده از کفش ایمنی ضروری است، افراد معمولا از این نوع کفش کار استفاده می کنند. این کفش وزن مناسبی دارد و باعث ایجاد خستگی در افراد نمی شود، از این رو می توان گفت که این کفش یکی از مناسب ترین کفش های ایمنی در بازار است.

کفش ایمنی ضد اسید

همانطور که از نام این نوع کفش ایمنی پیدا است، افرادی از آن استفاده خواهند کرد که در محیطی اسیدی مشغول به کار هستند. این کفش طوری طراحی و تولید شده تا در برابر انواع اسید و بنزین مقاومت مناسبی داشته باشد. همچنین زیره این کفش از نوع pvc بوده که از ورود اسید به داخل کفش جلوگیری می کند.

خطرات احتمالی در کار در صورت نپوشیدن کفش ایمنی

شناسایی خطرات احتمالی در محیط کار

بسیاری از کارشناسان ایمنی بر این باورند که صدمات پا در محل کار قابل پیشگیری است. بخشی از مشکل این است که کارفرمایان و کارگران نمی‌دانند چگونه محصولات مناسب برای محافظت از پا را انتخاب کنند. کارفرمایان ابتدا باید یک برنامه ایمنی داشته باشند که به شناسایی خطرات احتمالی کمک می کند.

خطرات احتمالی شامل کف‌های لغزنده است که ممکن است باعث لغزش و افتادن شود. همچنین اشیاء در حال ریزش و غلطیدن، اجسام سنگین می‌تواند باعث آسیب دیدگی انگشتان یا پا شود. اشیاء تیز یا تکه فلزات در کف نیز می‌توانند باعث ایجاد زخم‌های جدی و سوراخ شدن کف پا شوند.

در هنگام انتخاب کفش ایمنی، نکات زیر را لحاظ کنید:

  1. در بازار، گزینه‌های متعددی وجود دارد، اما باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که بتواند پای شما را از خطرات موجود محافظت کند. ترکیبی از سرپوش ایمنی کفش، محافظ متاتارس (محافظ روی کفش)، پاشنه فلزی (مقاوم در برابر سوراخ شدن)، مواد و کیفیت قسمت پاشنه (مقاوم در برابر سُر خوردن، عایق برق، منعطف بودن و سفت و سخت بودن) و مواد مناسب بدنه کفش باید مورد بررسی شما قرار بگیرد.
  1. اندازه بودن کفش خیلی مهم است! آیا می‌دانستید که پای انسان در طول روز بزرگ و زمان خواب کوچک می شود؟ اگرچه این مطلب همیشه درست نیست، اما پا پس از یک روز کاری سخت، کمی بزرگ‌تر می‌شود. این بدان معناست که پایان روز، بهترین زمان برای امتحان کردن و خرید کفش یا چکمه است. اطمینان حاصل کردن از اینکه کفش کاملا اندازه شماست، برای جلوگیری از ناراحتی‌های بعدی پا ضروری است. حدود یک سوم از مردان، کفش‌هایی می‌پوشند که کاملا اندازه آنها نیست، پس وقت بگذارید و اطمینان حاصل کنید که کفشی انتخاب کرده‌اید که اندازه مناسبی برای شما دارد.
  1. راحتی پا یک ضرورت است! اکثر کفش‌ها و چکمه‌های‌ ایمنی با کیفیت، منعطف نیستند. اطمینان حاصل کنید که در هنگام تست کردن کفش ایمنی، پای شما کاملا راحت است. مناطقی که باید حتما راحت باشد عبارت است از: فضای جلوی انگشتان، خم نشدن انگشتان و محکم بودن ناحیه پاشنه کفش. اطمینان حاصل کنید که مواد استفاده برای ساخت کفش، متناسب با محیط کاری شماست. استفاده از کفشی که دارای تکنولوژی کنترل رطوبت برای آب و هوای گرم و هم برای آب و هوای سرد باشد گزینه مطلوبی است، اما بر نحوه قرار گرفتن پای شما در کفش اثر می گذارد. زمانی که پا راحت است، زانوها، ران، و قسمت پایینی بدن در شرایط بهتری قرار می‌گیرد.

کفش‌های ایمنی از راه‌های مختلفی از پا محافظت می‌کنند. بعضی از آن‌ها شامل یک محافظ پنجه کامپوزیت یا فلزی است که ازپنجه پا در هنگام کار محافظت می‌کنند. مخصوصا هنگام کار با اجسام سنگینی که احتمال افتادن یا غلط خوردن دارند و از له شدن و آسیب دیدن پنجه پا جلوگیری می‌کنند. اگر تمام روزپشت یک میز کار می‌کنید، احتمالاً نیازی به محافظت ویژه پا ندارید. اما اگر در یک محیط با ماشین آلات سنگین کار می‌کنید، باید از کفش ایمنی استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله کاربرد دستکش عایق برق را مطالعه کنید.

پوشیدن کفش ایمنی از صدمات و خطرات ناشی از سقوط اجسام بر روی پا جلوگیری می‌کند. می توان سالانه ازهزاران صدمه در هنگام کار با داشتن برنامه‌های ایمنی برای کارگران و پوشیدن کفش‌های ایمنی مناسب جلوگیری کرد.
با پوشیدن کفش‌های محافظ پا و مقاوم از آسیب دیدگی‌هایی مانند افتادن اشیاء روی پاهای کارگران، سوراخ شدن کفش‌، زخم‌های کف پا، و لیزخوردن انها جلوگیری می‌شود. براساس دفتر آمار کار، اکثر کارگرانی که دچار آسیب دیدگی در پا بودند، از کفش محافظ مناسب استفاده نکردند و بیشترین صدمات هنگام انجام فعالیت‌های عادی در محل کار اتفاق افتاده است.

کفش ایمنی با کفی‌های فلزی از کارگران در برابر صدمات شدید سوراخ و زخم‌های ناشی از سوراخ شدن کفش محافظت می‌کند.

کفش ایمنی ضد لغزش با کفپوش مقاوم، از سرخوردن و افتادن کمک می‌کند. همچنین کفش‌های ایمنی وجود دارد که غیر‌رسانا هستند و به جلوگیری از صدمات ناشی از برق گرفتگی کمک می‌کنند.

پیشنهاد می کنیم مقاله راهنمای جامع شارژ کپسول آتش نشانی را مطالعه کنید.

چرا پوشیدن کفش ایمنی مهم است؟

حفاظت و مراقبت از پای کارگران در برابر خطرات محیط کار بسیار مهم می باشد.

سقوط اشیای سنگین روی پا، خطر له شدن، قدم گذاشتن روی یک شی برنده و تیز و فرو رفتن آن در پا، ریزش مواد شیمیایی و سوختگی، برق گرفتگی، بالا رفتن حرارت پا و لیز خوردن تمامی خطراتی هستند که می توانند به پای افراد صدمه برسانند. از این جهت، تهیه و استفاده از کفش های محافظ می تواند از پای کارکنان در مقابل خطرات مراقبت کنند.

کفش ایمنی استاندارد

در تولید کفش ایمنی از چه موادی استفاده می‌شود؟

بیشتر کفش های ایمنی از چرم محکم و ضخیم ساخته شده اند و از مقاومت و محافظت بالایی برخوردار هستند.

از موادی که در تولید این نوع از کفش ها به کار می رود می توان به پلی استر، نایلون و پشم گوسفند و جانوران دیگر اشاره کرد.

بسیاری از تولید کنند گان کفش، با اضافه کردن محافظ فولادی و کامپوزیت در قسمت جلوی کفش، میزان یا سطح محافظت کفش را افزایش می دهند و بالا می برند. وجود این محافظ کمک می کند که در صورت بروز یک مشکل و یا خطر، انگشتان پا محفوظ بمانند و آسیب نبینند.

محافظ های کامپوزیت نارسانا جریان الکتریکی هستند و می توانند علاوه بر محافظت پا در برابر خطرات دیگر، از انگشتان پا در برابر سرما محافظت کنند.

برای محافظت پای کارگران می توان از چکمه های ساق بلند ساخته شده از PVC، نئوپرن، نیترول با محافظ فولادی و کفی استفاده کرد. این نوع چکمه ها را می توان در کارخانه های تولید مواد شیمیایی، شرکت های نفتی، کشاورزی، کارخانه های تولید مواد غذایی و غیره، استفاده کرد.

نوع دیگر محافظ پا، اوور بوتز (Overboots) می باشد که می توان آنها را روی کفش پوشید و استفاده کرد. استفاده و پوشیدن این نوع از پوشش باعث افزایش ایمنی و حفاظت پاها در برابر مواد شیمیایی و برف می شود.

علاوه بر کفش، تهیه بعضی از وسایل جانبی نیز می تواند به محافظت از پا ها کمک کند.

استفاده از کفش ایمنی مناسب در هنگام انجام کار

کلام نهایی

انتخاب کفش ایمنی مناسب می تواند تبدیل به یکی از سخت ترین تصمیم گیری ها در زندگی هر فردی شود. برای اینکه افراد بتوانند به راحتی کفش استاندارد و مورد انتظار خود را تهیه کنند باید به نکاتی مهم توجه داشته باشند. به جرئت می توان گفت مهم ترین نکته ای که باید قبل از خرید به آن توجه داشته باشید، تهدیدات و خطرات احتمالی محیط کاری شما است.

با اطلاع داشتن از تمام خطرات و تهدیدات در محیط کاری خود به راحتی می توانید کفش مناسب خود را انتخاب کنید اما توجه داشته باشید که در بازار کفش ایمنی، کفش ها در مدل های متعددی به عنوان گزینه خرید به شما معرفی خواهند شد. با این حال باید کفشی را خریداری نمایید که از استاندارد های جهانی پیروی کند.

۴/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.