معرفی و آموزش استفاده از تجهیزات آتش نشانی

اهمیت تهیه تجهیزات آتش نشانی و آموزش استفاده از آن را در این مقاله بخوانید

امروزه زمانی که حرف از کار کردن می شود این نکته یادآوری می شود که اول ایمنی بعد کار. اگر با خرید و مجهز کردن وسایل آتش نشانی خودتان و محل کار یا زندگی تان را ایمن کنید می توانید با آرامش خاطر به کار و فعالیت بپردازید. 

در محیط های کارگاهی که میزان خطرات و شدت به وجود آمدن آن بالاست از تجهیزات آتش نشانی بیشتری استفاده می شود. تمام افراد و پرسنل با توجه به خطرات موجود در محل کار از لباس های ایمنی و لباس کار استفاده می کنند.دستکش ایمنی مناسب می پوشند تا از دست هایشان مراقبت کنند. عینک ایمنی، کلاه و کفش کار استفاده می کنند که اگر حادثه ای اتفاق افتاد کمترین میزان صدمه به آن وارد شود. 

یکی از تجهیزات آتش نشانی که در همه مکان ها، منازل مسکونی، ساختمان های اداری و حتی خودروهای شخصی وجود دارد کپسول آتش نشانی است. 

کپسول آتش نشانی یکی از رایج ترین و پرکاربردترین وسایل آتش نشانی است که می تواند از پیشروی آتش و به وجود آمدن حوادث بزرگ جلوگیری کند. کپسول آتش نشانی وزنی حدود ۲ تا ۱۲ کیلوگرم دارد و قابل حمل است. کپسول باید در راهروهای ساختمان های اداری و مسکونی و کنار درب واحدها قرار گیرد و کاملا در دسترس باشد. اگر برای حادثه ای از کپسول آتش نشانی استفاده کردید مجددا آن را شارژ کنید تا در مواقع حساس اورژانسی با محفظه خالی روبرو نشوید.

کپسول آتش نشانی

 

معرفی وسایل آتش نشانی 

امروزه ساختمان ها برای گرفتن پایان کار نیاز دارند ساختمان را با تجهیزات آتش نشانی مجهز کنند. تجهیزات آتش نشانی که درون ساختمان به کار می رود برای اطفاء و سیستم اعلام حریق کاربرد دارند. 

اگر به سقف واحدها و راهروهای ساختمان دقت کنید متوجه می شوید که دو سیستم نصب شده است. یکی سیستم اعلام حریق و دیگری اطفاء حریق یا اسپرینکلر می باشد. سیستم اعلام حریق به مراکز آتش نشانی متصل است و هنگام وقوع حادثه شروع به زدن آلارم می کند. این آلارم می تواند صدا و نور باشد. با این  آلارم  افراد  ساکن  در  محوطه  ساختمان  محل  را تخلیه می کنند تا درگیر حوادث جدی تر نشوند. از طرفی این آلارم برای نزدیک ترین مرکز آتش نشانی هم فرستاده می شود تا مرکز، مامورین خود را به منطقه ارسال کند. سیستم اعلام حریق یکی از مهم ترین تجهیزات آتش نشانی در کل دنیا است که می تواند از وقوع حوادث بزرگ جلوگیری کند. این سیستم به نشانه های آتش حساس است و با حس کردن این نشانه ها شروع به هشدار دادن می کند. نشانه های آتش دود، گرما، حرارت و نور است و با به وجود آمدن این موارد سیستم اعلام حریق فعال می شود. 

سیستم اطفاء حریق

سیستم اطفاء حریق یا اسپرینکلر به میزان معینی دما حساس است و زمانی که دمای محیط بالا رود این سیستم به صورت خودکار شروع به فعالیت می کند. اسپرینکلر یکی از تجهیزات آتش نشانی است که می تواند با آب پاشی به موقع آتش را خفه و مهار کند.

شیلنگ و شیر آب آتش نشانی

از دیگر تجهیزات آتش نشانی که ساختمان ها با آن تجهیز می شوند شیلنگ و شیرهای آب آتش نشانی است که در راهروهای اضطراری نصب می شوند. هنگام وقوع حادثه تا رسیدن مامورین آتش نشانی شما می توانید با کمک این تجهیزات و وسایل از پیشرفت آتش جلوگیری کنید و میزان شدت حادثه را کاهش دهید.

کپسول آتش نشانی

مهمترین نکته در مورد کپسول جنس مواد خفه کننده داخلش است. هر آتش با یک ماده دچار آتش سوزی می شود و برای خاموش کردن باید آن ماده اصلی را حذف کرد. ماده خفه کننده را باید بر اساس آتش انتخاب کرد.این هم بستگی به محیطی دارد که میخواهید از کپسول آتش نشانی استفاده کنید. کپسول آب و گاز در محیط های اداری و مسکونی که بیشتری ماده منفجره جامدات است استفاده می شود. وزنی حدود ۲ تا ۱۲ کیلوگرم دارد تا بتوانید آن را به راحتی بلند و حمل کنید.

این تجهیزات آتش نشانی که نام برده شد برای بالا بردن سطح ایمنی محیط کار و زندگی است و می تواند راحتی خیال را برایتان به ارمغان بیاورد.

اما  تجهیزات  آتش نشانی  انواع  بیشتری  دارد  و  شامل لباس خود  آتش نشان  و  تجهیزات  موجود در مراکز آتش نشانی هم می شود. 

آتش نشان برای اینکه بتواند جان و مال شما را از حادثه نجات دهد باید در درجه اول خودش ایمن باشد. تجهیزات آتش نشانی فردی که یک شخص آتش نشان استفاده می کند دستکش، کلاه، ماسک و نقاب، لباس یکسره و کفش است. این  تجهیزات  آتش نشانی فردی می تواند از شخص در برابر حوادث مختلفی که یک فرد آتش نشان در آن قرار می گیرد محافظت کند.

وسایل آتش نشانی

تجهیزات آتش نشانی که در مراکز و ماشین های آتش نشانی وجود دارد با هم متفاوت است. سه نوع مرکز آتش نشانی وجود دارد که برای هر نوع حادثه ای تجهیزات متفاوتی دارند. مرکز آتش نشانی درجه یک که فقط وظیفه اطفاء حریق را برعهده دارند. در نتیجه با تجهیزات آتش نشانی مجهز می شوند که هدف کارشان را پوشش دهد. 

مراکز آتش نشانی درجه دو، علاوه بر اطفاء حریق وظیفه امداد و نجات را نیز برعهده دارند. برای مواردی چون سیل، زلزله، سقوط آوار، ریزش کوه و نجات جان افراد این مراکز نیروهای امدادی خود را ارسال می کنند. در نتیجه تجهیزات آتش نشانی این افراد باید شامل مواردی باشد که بتواند آن ها را در مسیر کاری کمک کند. 

اگر میزان حادثه اتفاق افتاده بزرگ باشد و حجم زیادی داشته باشد مراکز آتش نشانی پشتیبان وارد عمل میشوند و نیروهای خود را اعزام می کنند. ماشین ها و مراکز پشتیبان دارای تجهیزات آتش نشانی پیشرفته تری هستند تا بتوانند عملیات پشتیبانی را به خوبی انجام دهند.

امروزه زندگی و کار کردن ما را با خطراتی روبه رو می کند و برای اینکه خیالمان را از بابت چالش های پیش رو آسوده کنیم باید از تجهیزات آتش نشانی به درستی استفاده کنیم.

۴/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.