راهنمای خرید کپسول آتش نشانی مناسب ساختمان

در این مطلب به معرفی انواع کپسول آتش نشانی ساختمان و راهنمای خرید مناسب‌ترین آن خواهیم پرداخت.

- Advertisement -

آیا به ساختمان های نوساز دقت کرده اید؟ روی سقف و دیوارهای این ساختمان ها نکاتی که باعث افزایش ایمنی محیط می شود رعایت شده است. برای بالا بردن ضریب ایمنی ساختمان ها، محیط را با تجهیزات آتش نشانی مانند کپسول آتش نشانی، سیستم اعلام و اطفاء حریق مجهز می کنند.

در گذشته هنگامی که حادثه ای در محیط اتفاق می افتاد تا زمانی که مامورین آتش نشانی به محیط برسند مدت زمانی طول می کشید و میزان خسارت ها و شدت آن ها افزایش پیدا می کرد. با مرور زمان برای کاهش میزان خسارت، تصمیم گرفته شد که تمام محیط ها با وسایل آتش نشانی تجهیز شوند تا هنگام وقوع حادثه افراد بتوانند خیلی سریع وارد عمل شوند و از پیش روی حوادث جلوگیری کنند. این تصمیم به قدری جدی است که ساختمان ها برای گرفتن پایان کار مجبور هستند تمام نکات ایمنی را برای محیط اعمال کنند. در هر طبقه کپسول آتش نشانی و فایرباکس قرار دهند، و هر واحد و راهروهای ساختمان را به سیستم اطفاء و سیستم اعلام حریق مجهز کنند.

در نتیجه وجود وسایل آتش نشانی و تجهیزات از الزامات ساختمان ها شده است. اما در این مقاله می خواهیم در مورد انواع کپسول آتش نشانی و نحوه استفاده از آن را برایتان توضیح دهیم تا افراد هنگام آتش سوزی بتوانید با حفظ آرامش وارد اقدامات ایمنی و نجات شوند.

خرید کپسول آتش نشانی

مشخصات کلی انواع کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی جزء ابزارهای خاموش کننده آتش است که اگر دقت کرده باشید متوجه می شوید که این وسیله ایمنی دارای رنگ نارنجی و یا قرمز می باشد. استفاده از این رنگ در طراحی و تولید این وسیله باعث می شود در همه شرایط قابل شناسایی باشد.

کپسول آتش نشانی دارای یک محفظه فلزی است و درون آن یک ماده خفه کننده آتش مانند آب، پودر یا گاز دی اکسید کربن وجود دارد. بالای این محفظه یک اهرم وجود دارد. هنگام استفاده باید آن اهرم را آزاد کنید و مواد درون آن با فشار زیاد روی آتش قرار می گیرد. و با حذف دلیل اصلی آتش مانند وجود اکسیژن آتش را خاموش می کند.

وزن کپسول آتش نشانی

معمولا کپسول آتش نشانی قابل حمل و دستی طراحی می شود. یعنی وزن آن چیزی حدود ۲ تا ۱۲ کیلوگرم می باشد تا هر فرد به تنهایی بتواند آن را حمل کند. کپسول آتشنشانی بیشتر از این وزن روی چرخ قرار می گیرد.

اینکه محفظه کپسول با چه موادی پر می شود بستگی به این موضوع دارد که این ابزار برای خاموش کردن چه نوع آتشی استفاده می شود.

کسپول آتش نشانی آب و گاز

بیشترین مصرف کپسول آتش نشانی از نوع آب و گاز است. یعنی آب با فشار گاز درون محفظه قرار گرفته است. این مدل کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتشی که ماده اصلی آن جامدات است مانند پارچه و کاغذ استفاده می شود. در درون محفظه کپسول مقداری ضدیخ وجود دارد که اگر در محیط های سرد حادثه ای اتفاق افتاد آب با خارج شدن یخ نزند. این کپسول آتش نشانی بیشتر در محیط های مسکونی و اداری قرار می گیرد و استفاده می شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله راهنمای کامل نصب و راه اندازی سیستم اعلام حریق را از دست ندهید.

کپسول آتش نشانی گاز و پودر

اما اگر آتش ناشی از مواد نفتی و مشتقات آن عامل آتش سوزی باشد باید از کپسول آتش نشانی گاز و پودر استفاده کنید.

در نظر بگیرید اگر آتش سوزی ناشی از مواد مایع باشد باید از محفظه حاوی کف استفاده کرد. کف چگالی کمتری از مایعات دارد و روی مایع قرار می گیرد در نتیجه مانع رسیدن اکسیژن به مایعات و خفه شدن آتش می شود.

در نتیجه برای خاموش کردن آتش باید از کپسول آتشنشانی مخصوص خود آن استفاده شود.

انواع کپسول آتش نشانی

طریقه استفاده از کپسول آتش نشانی

هنگام وقوع آتش ابتدا آرامش خود را حفظ کنید. وقتی استرس دارید نمی توانید اهرم محفظه را آزاد کنید. وقتی اهرم را آزاد کردید باید با یک نیرویی بتوانید کپسول را نگه دارید، چون مواد با فشار از آن خارج می شوند در نتیجه برای نگه داشتن محفظه نیاز به نیرو بیشتری دارید.

مواد با فشار بیرون می آید در نتیجه باید در فاصله مناسب با آتش قرار بگیرید.

همیشه پشت آتش قرار بگیرید و برای خودتان یک راه فرار  بگذارید. کم کم از جلوی پای خودتان شروع  به خفه کردن آتش کنید. مواد محفظه را دقیقا روی مواد قابل اشتعال نشانه گیری کنید و کم کم پیش بروید. اگر حجم آتش زیاد بود از چند نفر کمک بگیرید تا چند کپسول آتشنشانی برای مهار کردن آتش استفاده کنید.

هنگامی که آتش خاموش شد هم باز به فشار دادن اهرم و خالی کردن مواد ادامه دهید تا از جرقه زدن مواد و آتش دوباره جلوگیری کنید.

بعد از اینکه کارتان تمام شد کپسول آتش نشانی را فورا شارژ کنید و در محل مورد نظر قرار دهید چون حادثه خبر نمی کند. این کار باعث می شود هنگام وقوع حادثه با یک کپسول آتش نشانی خالی روبرو و سوپرایز نشوید.

کپسول آتش نشانی و دیگر ابزارهای ایمنی را می توانید از برند مطمئن و استاندارد خریداری کنید. یونکس از قدیمی ترین و معتبرترین فروشگاه های تجهیزات ایمنی است که می توانید با مراجعه به آن خرید خوبی را انجام دهید و آرامش و اطمینان را مهمان دل هایتان بکنید.

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.