خطرات تهدید کننده پا در محیط های کاری

- Advertisement -

همانطور که همه می دانند محافظت از پاها در طول سال های زندگی یکی از مهم ترین خود مراقبتی های است که همه افراد باید انجام دهند. برای اینکه اهمیت این موضوع به خوبی درک شود، همیشه گفته اند که پا قلب دوم انسان است. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که افراد به کارهای سنگین و صنعتی مشغول باشند و کارهایی انجام دهند که مخاطرات بیشتری برای آن ها داشته باشند.

در این مقاله قصد داریم خطرات تهدید کننده پا در محیط های کاری را برای شما برشماریم و به شما هشدار دهیم که اگر موارد ایمنی را به خوبی رعایت نکنید ممکن است دچار چنین مشکلاتی شوید.

خطر سقوط اجسام سنگین

یکی از خطرات تهدید کننده پا در محیط های کاری که ممکن است به وجود آید سقوط اجسام سنگین است. این مورد بیشتر مربوط به کارگرانی می‌شود که در محیط های کاری ساختمانی مشغول کار هستند. در کارگاه‌های ساختمان سازی امکان سقوط آجر و بتن و سایر مصالح ساختمانی بسیار بالا است.

چنانچه از کفش ایمنی مناسب استفاده نشود با سقوط چنین اجسامی بر روی پا امکان شکستگی و له شدگی انگشتان پا بسیار بالا است. برای کار در چنین فضاهایی استفاده از کفش ایمنی الزامی است.

خطر سوختن پاها

کارگرانی که در کارگاه های صنعتی که با مواد مذاب و آتش و یا مواد شیمیایی خورنده و اسیدی سروکار دارند، یکی از خطرات تهدید کننده پا در چنین مکانی این است که امکان ریختن مواد داغ و مذاب بر روی پاهای آن ها بسیار بالا است. برای جلوگیری از بروز چنین خطراتی استفاده از یک چکمه صنعتی و نسوز که به طور کامل پا و ساق پا را محافظت کند بسیار مهم است.

تمام مدیران عملیاتی باید در مورد استفاده از لباس کار و کفش ایمنی نسبت به کارگران سخت گیر باشند و هر روز تذکرات لازم را به آنها بدهند.

 

پیشنهاد می کنیم مقاله انواع لباس کار صنعتی را مطالعه کنید.

خطر برق گرفتگی

کارگرانی که در محیط هایی کار می کنند که با برق سروکار دارند، باید حتما از کفش های عایق استفاده کنند. کفش ایمنی مخصوص برق در دو نوع مخصوص فشار قوی و مخصوص فشار ضعیف وجود دارد. کفش ایمنی عایق فشار قوی باید حتما دارای نشان استاندارد باشد.

خطر ابتلا به بیماری های مفصلی و یا دیسک کمر

یکی دیگر از خطراتی که کارگران به خصوص افرادی که مجبور هستند در محیط کاری خود ساعت های طولانی سرپا بایستند را تهدید می کند، ابتلا به دیسک کمر و یا آرتروز مفاصل زانو است. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی استفاده از کفش ایمنی که متناسب با ارگونومی بدن انسان طراحی شده باشد و کاملا استاندارد باشد تا حد زیادی فشار ناشی از سر پا ایستادن های طولانی مدت را می گیرد.

همچنین نوع دیگری از بیماری‌های مفصلی مربوط به قرار گرفتن طولانی مدت در معرض رطوبت است. این مشکل بیشتر برای کشاورزان و افراد مشغول در شالیکاری‌ها پیش می آید. برای جلوگیری از مشکلات ناشی از قرار گرفتن در معرض رطوبت استفاده از چکمه های ساق بلند و عایق در برابر رطوبت بسیار توصیه می شود.

استفاده از چکمه ایمنی در هنگا کار

خطر پیچ خوردگی پا  

پیچ خوردن مچ پا و شکستگی آن یکی دیگر از خطرات تهدید کننده پا و مشکلات شایعی است که بیشتر برای افراد و کارگرانی که مجبور به رفت و آمد زیاد هستند پیش می آید. به خصوص کارگرانی که در محیط هایی کار می کنند که با روغن و صابون و مواد لیز سروکار دارند احتمال اینکه سر بخورند و پای آن ها پیش بخورد بسیار بالا است.

علت اصلی چنین مشکلی را می توان نامناسب بودن کفش برشمرد. کفشی که در چنین محیط هایی استفاده می شود باید زیره آن ضد لغزش باشد، همچنین استفاده از کفش های ساق بلند که از مچ پا محافظت کند، برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی بسیار موثر است.

کلام نهایی

مواردی که در بالا بیان شد مشکلات شایع و خطرات تهدید کننده پا هستند که در هنگام کار برای افراد ممکن است پیش بیاید. استفاده از وسایل ایمنی و حفاظت فردی برای همه افراد واجب است و تهیه این لوازم بر عهده کارفرماست. فروشگاه ایمنی یونکس توزیع اقلام ایمنی محیط کار را بر عهده دارد. شما می‌توانید از این فروشگاه خرید عمده کفش کار را برای کارکنان خود انجام دهید.

Rate this post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.