راهنمای کامل نصب و راه اندازی سیستم اعلام حریق

امروزه بیشتر ساختمان های مسکونی و اداری، محیط های کارگاهی و کارخانه ها به تجهیزات و وسایل آتش نشانی مجهز هستند. این وسایل دستاوردهای نیروهای آتش نشانی است که هنگام وقوع آتش سوزی بتواند از پیشرفت حریق و به وجود آمدن حوادث مالی سنگین یا خسارات جانی جلوگیری کند.

این تجهیزات آتش نشانی شامل کپسول آتش نشانی، سیستم اعلام حریق و سیستم اطفاء حریق.

یکی از بهترین تجهیزات آتش نشانی که در تمام دنیا به مفید بودن آن پی برده اند سیستم اعلام حریق است. در این مقاله می خواهیم نکاتی در مورد راه اندازی و عملکرد سیستم اعلام حریق بیان کنم. اگر به دنبال تجهیز کردن ساختمان خود به این وسیله هستید این مقاله را حتما بخوانید.

وسایل آتش نشانی که در ساختمان مستقر می شوند یا برای خاموش کردن آتش به کار می رود یا برای شناسایی آن. ابزارهایی مانند کپسول آتش نشانی و اسپرینکلر یا همان سیستم اطفاء حریق برای خاموش یا خفه کردن آتش استفاده می شود و سیستم اعلام حریق برای شناسایی آتش و اطلاع رسانی به دیگران به کار می رود.

چگونگی عملکرد سیستم اعلام حریق

 دتکتور آتش دارای سنسور هایی است که به المان ها و نشانه های آتش و حریق حساس است و با حس کردن آن سریعا شروع به هشدار دادن می کند. این سیستم شناسایی آتش می تواند به دود، شعله، حرارت و دما حساس باشد.

یک سیستم اعلام حریق می تواند به تمامی این نشانه ها حساس باشد یا برخی از آن. اما هر چه میزان این حساسیت بالاتر باشد به همان نسبت سیستم دتکتور آتش دقیق تر و با کیفیت تری دارید.

سیستم اعلام حریق دارای تجهیزات هشدار دهنده است. بهترین نوع این سیستم ها هر دو حالت هشدار دهنده نور و صدا را دارد.

خرید سیستم اعلام حریق

این سیستم دارای یک منبع تغذیه است. این سیستم به برق اضطراری ساختمان متصل می باشد که اگر در صورت حادثه مجبور به قطع ساختمان شدید در عملکرد سیستم اختلالی ایجاد نشود.

برای آنکه سیستم به خوبی کار کند باید بین اجزاء سیستم هماهنگی وجود داشته باشد. بنابراین این سیستم یک کنترل پنلی دارد که وظیفه هماهنگی ورودی و خروجی را بر عهده دارد.

این سیستم می توانید قبل از شدت گرفتن آتش شما را آگاه کند تا به موقع از ساختمان خارج شوید. دتکتور آتش به مراکز آتش نشانی متصل است و با دیدن این نشانه ها فورا یک پیام ارسال می کند تا نزدیکترین مرکز آتش نشانی نیروهای کمکی خود را به منطقه حادثه انتقال دهد.

پیشنهاد می کنیم مقاله لیست کامل مهمترین تجهیزات آتش نشانی و کاربرد آنها را از دست ندهید.

نکاتی در مورد نصب و راه اندازی سیستم اعلام حریق

این سیستم دتکتور باید توسط نیروهای با تجربه و متخصص و با نظارت نیروهای آتش نشانی نصب شود. اگر زمان نصب یکی از نکات آن رعایت نشود سیستم به درستی کار نخواهد کرد و زمان وقوع خسارت شما را غافلگیر می کند. چرا که شما با این اطمینان در ساختمان حضور دارید که اگر حادثه ای اتفاق بیفتد سیستم اعلام حریق به شما اطلاع رسانی خواهد کرد.

اگر این وسیله آتش نشانی به درستی نصب شود می تواند بسیار مفید واقع شود. نصب سیستم اعلام حریق باید توسط افراد متخصص، ماهر و باتجربه انجام شود. هنگام نصب باید یکی از مامورین آتش نشانی بر کار فرد نظارت داشته باشد تا تضمین کند که سیستم به درستی نصب شده و می توانید به آن اطمینان کنید.

نکته بسیار مهم در مورد نصب و نگهداری این سیستم این است که باید هر چند ماه عملکرد و کارایی آن بررسی شود. حادثه هیچ گاه خبر نمی کند و شما نباید با یک دستگاه معیوب و بدون کارایی غافلگیر شوید. البته اگر دستگاه شما مرتب چک شود و عملکرد صحیحی داشته باشد با کمک آن حادثه خبر می کند.

اعلام حریق

در ساختمان ها و واحدها باید سیستم اعلام حریق و اطفاء حریق با یک فاصله معین و استانداردی در کنار هم باید قرار بگیرد.

در آشپزخانه، موتورخانه و قسمت های دیگر ساختمان که امکان وجود دود وجود دارد نباید از سیستم اعلام حریق حساس به دود استفاده شود. چرا که آلارم کاذب می زند و شما را به دردسر می اندازد.

در قسمت های دیگر ساختمان که امکان وجود دود با حرارت بالا وجود دارد باید از دتکتور چندکاره یا مولتی استفاده شود.

سیستم های اعلام حریق یا به صورت دستی یا خودکار فعال می شود و اعلان خطر می کند. در سیستم های دستی به وجود افراد وابسته است و اگر فردی در آن محل وجود نداشته باشد کارایی ندارد. در مورد سیستم های خودکار با تشخیص نشانه های آتش به صورت خودکار فعال می شود. در نتیجه سیستم اعلام حریق خودکار بسیار بهتر از دستی آن است. نوعی دتکتور آتش وجود دارد که حتی می تواند از محل دقیق حادثه خبر دهد. به این نوع دستگاه ها، سیستم اعلام حریق آدرس پذیر می گویند.

اینکه شما از چه نوع سیستمی برای ساختمان خود استفاده می کنید بستگی به موقعیت قسمت های مختلف ساختمان دارد. می توانید از چند نوع سیستم اعلام حریق استفاده کنید تا ضریب ایمنی محل را بالا ببرید.

وقتی صحبت از تجهیزات آتش نشانی می شود تاکید همه بر آن است که یک وسیله استاندارد خریداری کنید. در مورد سیستم اعلام حریق استانداردهایی وجود دارد که هنگام خرید باید به وجود آن ها توجه کنید.

برای خرید سیستم دتکتور آتش یا اعلام حریق باید به فروشگاه های معتبر که تحهیزات ایمنی و آتش نشانی استاندارد ارائه می کنند مراجعه کنید. یکی از معتبرترین این فروشگاه ها یونکس است که می توانید با قیمت مناسب آن را تهیه کنید.

۴/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.