آسیب پا در محیط کار + راه‌حل‌های پیشگیرانه‌ی آن

همانطور که همه می دانند محافظت از پاها در طول سال های زندگی یکی از مهم ترین خود مراقبتی های است که همه افراد باید انجام دهند. برای اینکه اهمیت این موضوع به خوبی درک شود، همیشه گفته اند که پا قلب دوم انسان است. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که افراد به کارهای سنگین و صنعتی مشغول باشند و کارهایی انجام دهند که مخاطرات بیشتری برای آن ها داشته باشند.

در این مقاله قصد داریم مواردی که باعث آسیب پا در محیط کار می شوند را برای بیان کنیم و به شما هشدار دهیم که اگر موارد ایمنی را به خوبی رعایت نکنید ممکن است دچار چنین مشکلاتی شوید.

آسیب پا در محیط کار

در بسیاری از کارها خطراتی وجود دارند که به صورت مستقیم بر روی پا تاثیر می‌ گذارند و ممکن است بر اثر بی احتیاتی پای شما آسیب ببیند.

خطر سقوط اجسام سنگین

یکی از خطرات تهدید کننده پا در محیط های کاری که ممکن است به وجود آید سقوط اجسام سنگین است. این مورد بیشتر مربوط به کار گرانی می‌ شود که در محیط های کاری ساختمانی مشغول کار هستند. در کارگاه‌ های ساختمان سازی امکان سقوط آجر و بتن و سایر مصالح ساختمانی بسیار بالا است.

چنانچه از کفش ایمنی مناسب استفاده نشود با سقوط چنین اجسامی بر روی پا امکان شکستگی و له شدگی انگشتان پا بسیار بالا است. برای کار در چنین فضاهای استفاده از کفش ایمنی الزامی است.

خطر سوختن پاها

کارگرانی که در کارگاه های صنعتی که با مواد مذاب و آتش و یا مواد شیمیایی خورنده و اسیدی سروکار دارند، یکی از خطرات تهدید کننده پا در چنین مکانی این است که امکان ریختن مواد داغ و مذاب بر روی پاهای آن ها بسیار بالا است. برای جلوگیری از بروز چنین خطراتی استفاده از یک چکمه صنعتی و نسوز که به طور کامل پا و ساق پا را محافظت کند بسیار مهم است.

تمام مدیران عملیاتی باید در مورد استفاده از لباس کار و کفش ایمنی نسبت به کارگران سخت گیر باشند و هر روز تذکرات لازم را به آنها بدهند.

خطر برق گرفتگی

کارگرانی که در محیط هایی کار می کنند که با برق سروکار دارند، باید حتما از کفش های عایق استفاده کنند. کفش ایمنی مخصوص برق در دو نوع مخصوص فشار قوی و مخصوص فشار ضعیف وجود دارد. کفش ایمنی عایق فشار قوی باید حتما دارای نشان استاندارد باشد.

خطر ابتلا به بیماری های مفصلی و یا دیسک کمر

یکی دیگر از خطراتی که کارگران به خصوص افرادی که مجبور هستند در محیط کاری خود ساعت های طولانی سرپا بایستند را تهدید می کند، ابتلا به دیسک کمر و یا آرتروز مفاصل زانو است. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی استفاده از کفش ایمنی که متناسب با ارگونومی بدن انسان طراحی شده باشد و کاملا استاندارد باشد تا حد زیادی فشار ناشی از سر پا ایستادن های طولانی مدت را می گیرد.

همچنین نوع دیگری از بیماری‌های مفصلی مربوط به قرار گرفتن طولانی مدت در معرض رطوبت است. این مشکل بیشتر برای کشاورزان و افراد مشغول در شالیکاری‌ها پیش می آید. برای جلوگیری از مشکلات ناشی از قرار گرفتن در معرض رطوبت استفاده از چکمه های ساق بلند و عایق در برابر رطوبت بسیار توصیه می شود.

آسیب پا در محیط کار

خطر پیچ خوردگی پا

پیچ خوردن مچ پا و شکستگی آن یکی دیگر از خطرات تهدید کننده پا و مشکلات شایعی است که بیشتر برای افراد و کارگرانی که مجبور به رفت و آمد زیاد هستند پیش می آید. به خصوص کارگرانی که در محیط هایی کار می کنند که با روغن و صابون و مواد لیز سروکار دارند احتمال اینکه سر بخورند و پای آن ها پیش بخورد بسیار بالا است.

علت اصلی چنین مشکلی را میتوان نامناسب بودن کفش برشمرد. کفشی که در چنین محیط هایی استفاده می شود باید زیره آن ضد لغزش باشد، همچنین استفاده از کفش های ساق بلند که از مچ پا محافظت کند، برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی بسیار موثر است.

مقاله پیشنهادی: تجهیزات حفاظت از پا

چگونه از پای خود محافظت و مراقبت کنیم؟

شما از پای خود برای پیش بردن بسیاری از کارها در طول روز استفاده می کنید، مانند: بالا رفتن از نردبان، کار با ماشین و دستگاه های کشاورزی و همچنین قدم زدن در مزارع کشاورزی در زمان برداشت محصول

هنوز بعضی از افراد نسبت به مراقبت از پای خود غفلت می کنند و با پریدن از روی تراکتور و یا ماشین در حال حرکت، نپوشیدن پوشش و کفش مناسب و همچنین دقت نکردن در هنگام راه رفتن پای خود را به مخاطره می اندازند. که در نتیجه بی دقتی و بی اعتنایی، امکان دارد پا و قسمت مچ پای آنها رگ به رگ شود و یا حتی بشکند. بروز چنین اتفاقاتی می تواند باعث شود که فرد نتواند برای چندین روز، هفته و یا چندین ماه قادر به کار کردن نباشد.

اگر شلوار گشاد و بلند استفاده می کنید، امکان دارد که در سرکار، پاچه ی شلوار تان یا بند کفش تان به واحد انتقال نیروی یک وسیله یا ماشین گیر کند و این باعث قطع عضو شما شود. حتی تصادف با یک ماشین کشاورزی نیز می تواند باعث وقوع چنین اتفاقی شود.

داشتن دانش اینکه چگونه از پای خود مراقبت کنید که به آن صدمات جدی وارد نشود می تواند به شما کمک بسیار مهم و بزرگی کند.

اسیب پا

مواظب و مراقب قدم های خود باشید

  • سطح زمین مهد کودک، مزرعه و دیگر زمین های کشاورزی در حال عملیات سطح ناهمواری دارند، که پراز شیب و گودال می باشد و زمین آنها خاک سستی دارد. این به این معنا است که شما باید همیشه مواظب باشید که قدم های خود را کجا قرار می دهید تا پا و مچ پای شما پیچ نخورد و جراحت نبیند.
  • در زمان قدم برداشتن مواظب اشیای تیز روی زمین باشید، چون اصابت پا با چنین اشیایی می توانند جراحت های بسیار شدید بر جای بگذارد. همچنین مراقب اشیای تیز در مسیر حرکتتان نیز باشید.
  • در زمان کار با تراکتور و ماشین آلات دیگر، پله های دستگاه یا ماشین باید از هر گونه روغن، گل، یخ، میخ و یا هر شی دیگری تمیز باشد که باعث لیز خوردن، به هم زدن تعادل در هنگام قدم برداشتن و هر گونه جراحت جدی دیگر نشود.
  • از دستگاه و ماشین آلات در حال حرکت فاصله بگیرید و در سر راه آنها قرار نگیرید. تصادف با ماشین آلاتی مانند لیفت تراک، واگن و حتی فاصله گرفتن از قفسه های متحرک و دیگر ماشین های عملیاتی می تواند از صدمه دیدن احتمالی شما جلوگیری کند.
  • در ضمن، از وارد کردن ضربه به دستگاه گیر کرده جهت برطرف کردن مشکل آن خودداری کنید. در عوض با سرپرست خود در تماس بگیرید.

استفاده از پوشش مناسب

  • همیشه از پوشش یا کفشی استفاده کنید که پاشنه ی آن بتواند به خوبی از پای شما مراقبت کند و همچنین به پای شما استرس وارد نکند.
  • از پوشیدن دمپایی و پوششی که پای شما را به خوبی در سرکار نپوشاند خودداری کنید. از کفشی استفاده کنید که بتواند پای شما را به خوبی در برابر خطرات و خاک و آسیب رسیدن محافظت کند.
  • سعی کنید کفشی را که استفاده می کنید، اندازه ی پایتان باشد.
  • اگر برای چیدن میوه و یا انجام امورات دیگر از نردبان استفاده می کنید، توصیه می شود که از کفش با پاشنه ی چرمی استفاده کنید که تعادل شما را حفظ کند و مانع از لیز خوردن شما شود. از پوشیدن هر گونه کفشی با کف لغزنده به کلی خودداری کنید.
  • این را هم به خاطر داشته باشید، که انجام بعضی از کار ها مستلزم داشتن کفش ایمنی یا چکمه است که بتواند قسمت فلزی آن از پاهای شما به خوبی مراقبت کند.
  • پوشیدن کفش کار مناسب در زمان کار از وارد شدن صدمات جدی دیگر به بدن جلوگیری می کند. برای مثال، کمر درد.

آسیب پا در محیط کار

آمار آسیب پا در محیط کار

خطرات فراوانی در محیط های کاری افراد را تهدید می کند. اما اگر کمی جزئی تر به این موضوع توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که پا نسبت به دیگر عضو های بدن بیشتر در معرض خطر است. بر اساس سازمان جهانی کار، سالانه نزدیک به سی صد میلیون حادثه در محیط های کاری رخ می دهد.

سازمان جهانی کار این حوادث را به چهار نوع مختلف دسته بندی کرده است. بر اساس این دسته بندی حوادث نوع اول باعث مرگ افراد در محیط کاری می شود. نزدیک به دو میلیون از سی صد میلیون حادثه در این دسته قرار دارند. حوادث دسته دوم سبب ایجاد مصدومیت های کوچک می شود و افراد با مرخصی های کوتاه مدت می توانند به سرکار برگردند.

در حوادث نوع سه این مصدومیت ها بسیار ناچیز هستند و در آخر این دسته بندی حوادثی قرار می گیرند که هیچگونه آسیبی به افراد وارد نمی شود. اگر با دقت بیشتری به بررسی این حوادث بپردازیم، پی می بریم که بیشتر از نیمی از این حوادث سبب آسیب پا در محیط کار شده است. به بیان دیگر حوادث نوع دو و سه تاثیر مستقیم بر سلامت پا خواهند داشت.

سایر نکات ایمنی دیگر

  • هیچ گاه از روی ماشین آلات کشاورزی، وسایل نقلیه ی دیگر و دستگاه و ماشین های دیگر نپرید. چرا که اگر نتوانید در هنگام فرود آمدن تعادل خود را به خوبی حفظ کنید پس در نتیجه ی آن پای شما ممکن است که پیچ بخورد و یا هم اینکه این کار باعث شکستگی در قسمت مچ و یا پای شما شود.
  • در زمان بلند کردن یک جسم سنگین و حمل آن، مطمئن شوید که از کنترل خوبی برخوردار هستید که هیچ گاه با رها شدن و افتادن به روی پای خود به خودتان صدمه نرنید. از کفش ایمنی با حفاظ فولادی استفاده کنید.
  • از جوراب های مناسب و از جنس پنبه و نخ استفاده کنید که به پا های شما اجازه تنفس بدهد.
  • اگر از هر گونه جراحتی در ناحیه ی پا رنج می برید، موضوع را به اطلاع سرپرست خود برسانید.

باید ها:

  • در زمان قدم زدن مراقب پاهای خود باشید و متوجه باشید که قدم های خود را کجا قرار می دهید. خصوصا اگر در مکان هایی کار می کنید که سطح ناهمواری دارند و روی کف آن نامرتب می باشد.
  • مطمئن شوید که پلکان روی ماشین آلات کشاورزی عاری از هر گونه گل، روغن، و مواد لغزنده و چرب دیگر می باشد و در صورت وجود آن را تمیز کنید.
  • سعی کنید که از کفشی با پاشنه و کف مناسب و به اندازه ی کافی استفاده کنید.

نباید ها:

  • پوشیدن دمپایی و یا هر گونه پوشش باز دیگری
  • ایستادن و قرار گرفتن در مسیر ماشین و دستگاه های دیگر
  • پریدن از روی تراکتور و ماشین آلات دیگر

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم خطراتی که باعث آسیب پا در محیط کار می شوند را معرفی و بررسی کنیم. همچنین نکات و روش های مراقبت و پیشگیری از پا در محیط کار را مورد بحث قرار دادیم. امیدواریم از این مطلب لذت برده باشد.

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.