مفهوم و دلیل رنگ های لباس نظامی چیست؟

اگر شما جزء افرادی هستید که دوست دارید در محیط های مختلف لباسی بپوشید که راحت باشید و به موقعیت اجتماعی که در آن حضور دارید اهمیتی نمی دهید یعنی برای مثال لباس اسپرت ورزشی تان را در جمع دوستانه خود می پوشید باید یادآوری کنیم که این همه جا این امکان وجود ندارد. لباس نظامی همانطور که اسمش مشخص است یادآور مکان و موقعیت خاصی است که افراد آن را به تن می کنند.

افراد در موقعیت های نظامی نمی توانند از هر نوع لباس، جنس و رنگی که خود می پسندند استفاده کنند. 

لباس نظامی بسته به اینکه برای کدام ارگان و سازمان طراحی و تولید می شود دارای رنگ و ویژگی های مختلفی است. 

در این مقاله می خواهیم در مورد لباس نظامی و رنگ هایی که دارد صحبت کنیم تا راهنمای کاملی برای خرید درست این لباس باشد.

مشخصات یک لباس نظامی استاندارد:

اگر دقت کرده باشید تمام لباس های نظامی دارای یک نوع پارچه هستند اما رنگ آن متفاوت است. به این نوع پارچه ها چریکی می گویند. پارچه چریکی اصلی ترین فاکتور برای استتار افراد در محیط های مختلف است. پارچه چریکی است اما رنگ آن با توجه به نوع ارگان متفاوت خواهد بود.

افرادی که در محیط های نظامی مشغول به فعالیت هستند مانند: شکارچی، سرباز، تک تیرانداز، عکاس یا هر سمت دیگری نیاز دارد که از دید افراد پنهان بماند و این نکته در برخی از موقعیت ها می تواند سلامتی و جان شخص را به خطر بیندازد. در نتیجه مهم ترین نکته در انتخاب پارچه و تولید لباس های نظامی کاور شدن فرد در محیط ها و موقعیت های حساس است. 

پیشنهاد می کنیم مقاله ضرورت استفاده از کلاه ایمنی را حتما مطالعه کنید.

انواع لباس نظامی

اینکه نهاد نظامی چه نوع رنگ و طرح پارچه ای برای لباس افراد خود انتخاب می کند باید بر اساس شرایط اقلیمی محیطی باشد که افراد در آنجا مستقر می شوند. برای مثال لباس نظامی جنگلی با لباس افرادی که در محیط های برفی مستقر می شوند با یکی دیگر متفاوت است. لباس یا کلاه نظامی افرادی که در محیط های جنگلی حضور دارند باید سبز لجنی باشد تا بالاترین میزان کاور را به شخص دهد. برای محیط های صحرایی و کویری بهترین نوع رنگ در لباس نظامی قهوه ای و خاکی است. لباس سفید در محیط های سرد و برفی بیشترین کاربرد را دارد. برای محیط های کوهستانی و سنگی از رنگ خاکستری و در دریا از رنگ آبی در تولید لباس نظامی استفاده می شود.

در این بین لباس های نظامی یک دست و بدون طرحی هم وجود دارد که زیاد استفاده می شوند. این نوع لباس ها برای محیط ها و شرایطی مانند برف که خود دید یک دستی ایجاد می کند بسیار کاربردی است.

علاوه بر فاکتور استتار، عوامل دیگری در طراحی لباس نظامی درگیر است. این نوع لباس باید سبک باشد و در فرد احساس سنگینی ایجاد نکند. افرادی که لباس نظامی به تن می کنند بالاترین میزان فعالیت های بدنی را دارند. بنابراین اگر لباس، خودش بار اضافی داشته باشد می تواند موجب خستگی بیش از حد در سربازان شود.

لباس یا کلاه نیروی انتظامی و نظامی در طول روز به مدت زیادی به تن افراد است. این لباس جنبه حفاظتی از شخص را دارد و نباید خودش عاملی باشد که به شخص آسیب وارد کند. برای رعایت مسائل بهداشتی این نوع لباس باید مرتبا شستشو شود. کیفیت و رنگ لباس نباید در اثر این شست و شو ها از بین برود. لباس نظامی باید در برابر باران، برف، سرما و گرما، اشعه uv و آتش مقاومت و ایستایی بالایی داشته باشد.

خرید لباس نظامی

لباس نظامی را افراد در شرایط سخت مانند جنگل و کوهستان و صخره ای استفاده می کنند. پارچه مورد استفاده باید دارای استحکام باشد تا مورد آسیب قرار نگیرد.

برای ویژگی های بیان شده می توان از پارچه به جنس ترگال و کجراه استفاده کرد که هم قیمت مناسب داشته باشد هم انتظارات را از لباس نظامی برآورده کند.

اما اگر بخواهیم کمی بیشتر هزینه کنیم می توان از پارچه کتان استفاده کرد. پارچه کتان  به  دلیل  دارا  بودن  الیاف  طبیعی  می تواند جریان هوا بین بدن و محیط بیرون ایجاد کند و بدن راهی برای تنفس داشته باشد. این نوع پارچه بدون ایجاد حساسیت و آلرژی می تواند بسیار مناسب باشد.

مهم ترین نکته در طراحی لباس مخصوصا لباس ارتش و لباس نیروی انتظامی راحتی شخصی است که آن را به تن میکند. چون اگر شخص احساس راحتی در لباس نباشد نمی تواند آن را در بلند مدت به تن کند و در صورت اجبار انگیزه، عملکرد و تمرکز شخص کاهش می یابد.

کیفیت در لباس نظامی بسیار مهم است چرا که می تواند زنده بودن شخص را به خطر بیندازد. برای خرید لباس نظامی  باید به دنبال کیفیت و استاندارد بودن آن باشید تا بتوانید لباس خوبی خریداری نمایید. فروشگاه یونکس جزء بهترین و معتبرترین فروشگاه های تجهیزات ایمنی و نظامی است که می توانید لباسی و وسایلی با کیفیت بالا خریداری نمایید.

۳.۹/۵ - (۲۸ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.