برای تولید لباس کار باید به چه نکاتی توجه کرد؟

آیا شما هم برای هر موقعیت اجتماعی یک لباس مخصوص تهیه می کنید و آن را در موقعیت دیگر به تن نمی کنید؟ مسلما لباسی که برای ورزش و باشگاه انتخاب می کنید را در مهمانی ها و مجالس هرگز نمی پوشید. اما چرا برای محیط کار از لباس های معمولی به جای لباس کار استفاده می شود؟ 

لباسی که شما با توجه به موقعیت شغلی آن را انتخاب می کنید و می پوشید را لباس کار می گویند. هر شغلی چالش ها و خطرات تهدید آمیزی در پی دارد و برای تولید لباس کار این تهدیدها و خطرات در نظر گرفته می شود و سپس مراحل طراحی و تولید لباس کار صورت می گیرد. 

برای برخی از مشاغل که خطرات زیادی در محیط کار پرسنل را تهدید می کند لباس مناسب کار می تواند نقش حفاظتی داشته باشد. یعنی در تولید لباس کار جنبه های ایمنی افراد در نظر گرفته شده است. برای مثال در مشاغلی که افراد با برق سروکار دارند لباس آن ها باید رسانای برق نداشته باشد و برق را به داخل لباس و به بدن فرد منتقل نکند. در نتیجه در تولید لباس های کار برای این افراد به هیچ عنوان زیپ یا تکه فلزی به کار نمی رود. برای خرید چنین لباس کار های می توانید به فروشگاه اینترنتی یونکس مراجعه کنید.

در این مقاله تصمیم داریم نکاتی که باید در تولید یکی از مهمترین تجهیزات ایمنی، یعنی لباس کار رعایت شود تا در محیط کار آرامش خاطر داشته باشید را توضیح دهیم.

نکات تولید لباس کار

یک لباس کار استاندارد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

یکی از مهم ترین نکات در طراحی و تولید لباس کار رنگ پارچه آن است. این لباس باید در تاریکی شب و روشنایی روز قابل دید باشد. مثلا این قابل شناسایی شدن برای پاکبانی که شب ها به نظافت خیابان ها می پردازد بسیار مهم و ضروری است و می تواند جان او را حفظ کند. اما بیشترین رنگی که در تولید این نوع لباس کار به کار می رود طوسی، سرمه ای و خاکستری است. اگر دقت کنید در طراحی این نوع لباس ها نوارهای شبرنگ مثل نارنجی و سبز فسفری استفاده می شود تا لباس قابل دید باشد.

تولید لباس کار در سه رنگ مختلف

نکته بعدی که در تولید لباس کار باید در نظر گرفت این است که بسته به موقعیت شغلی که در آن مورد استفاده قرار می گیرد خیلی سریع کثیف و آلوده می شود. شخص برای حفظ نکات بهداشتی و عدم انتقال بیماری باید لباس را به دفعات زیادی بشوید. لباس باید با کیفیت تولید شود تا در اثر شست و شو رنگ آن از بین نرود و پاره نشود.

هنگام تولید لباس کار باید دوام و کیفیت لباس را مدنظر قرار داد.

همان طور که گفتیم لباس و تجهیزات ایمنی با توجه به شغل و فعالیت باید انتخاب شود. در تولید لباس کار باید نکات ایمنی فردی رعایت شود تا شخص آسودگی خاطر داشته باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله انواع دستکش ضد برش به همراه ویژگی هر یک از آنها را از دست ندهید!

نکات مهم تولید لباس کار برای مشاغل مختلف

از آنجایی که مشاغل مختلف از نظر سطح ایمنی و خطرات مورد تهدید یکسان نیستند بنابراین لباسی که برای هر شغل طراحی می شود متفاوت خواهد بود. اما در تولید لباس کار راحتی و امنیت فردی که آن را به تن می کند باید در نظر گرفته شود. اینکه لباس مخصوص کار شما یکسره است یا دو تیکه به نوع فعالیت شما بر میگردد ولی باید این نکته را در نظر بگیرید که در تمام حالت ها این لباس باید بتواند از تمام قسمت های بدن شما محافظت کند.

تولید لباس کار مانند لباس های دیگر است یعنی خانم ها و آقایون طراحی متفاوتی دارند و برای هر کدام سایز بندی ایجاد شده است. سعی کنید لباس را متناسب با اندام خود انتخاب کنید. اگر لباس ایمنی کار برایتان گشاد باشد نمی تواند به خوبی از شما مراقبت کند و برعکس لباس تنگ احساس خفگی و کلافگی به شما می دهد و محدودیت های حرکتی برایتان ایجاد می کند.

نکته بسیار پر اهمیت که در تولید لباس کار و خرید آن باید در نظر گرفت جنس پارچه آن است که باید متناسب با شغل انتخاب شود. 

اگر لباس برای فردی است که کنار کوره و در مقابل حرارت قرار می گیرد جنس پارچه ای که در تولید لباس کار به کار می رود باید عایق گرما و حرارت باشد تا فرد را ازخطرات پیش رو ایمن نگه دارد.

لباس مخصوص شخصی که در محیط کار با مواد شیمیایی و یا رنگ و اسید ارتباط دارد باید عایق مواد شیمیایی باشد. در تولید لباس کار برای این گونه محیط های شیمیایی باید درزها چندبار چرخ شوند و رسیک نفوذ مواد شیمیایی به دورن لباس کاهش یابد.

افرادی که درمحیط های سرد مانند سردخانه مشغول به فعالیت هستند به لباسی نیاز دارند که عایق گرما و سرما باشد. هم گرمای داخل لباس را بیرون ندهد و سرمای محیط هم به داخل لباس نفوذ نکند. در تولید لباس کار برای این محیط ها باید پارچه خاص با ضخامت مناسب به کار رود.

لباس کار استاندارد

فردی را در نظر بگیرید که در منطقه آب و هوایی گرم مشغول به فعالیت است. بهترین نوع پارچه برای لباس این فرد الیاف طبیعی است که به راحتی جریان هوا را بتواند برقرار کند و تعرق اضافه ایجاد نکند. 

بنابراین در تولید لباس کار هم باید به شغل افراد دقت کرد و جنس لباس را با میزان خطرهای موجود در محیط طراحی کرد که بتوان ایمنی افراد را بالا برد. از طرفی به منطقه آب و هوایی و درجه گرما و سرمایی که شخص در آن جا قرار می گیرد باید توجه داشت. لباس کاری که یک فرد در شمال ایران به تن می کند با لباسی که فرد دیگری در جنوب کنار دریا به تن می کند بسیار متفاوت خواهد بود.

نکات پایانی تولید لباس کار

در تولید لباس کار به رنگ آن دقت کنید. لباس مخصوص کار نباید در اثر شست و شو کیفیت و رنگ خود را از دست بدهد.

در تولید لباس مناسب کار، باید از رنگ هایی استفاده شود که در تاریکی شب فرد قابل شناسایی باشد. اگر لباس کار به رنگ طوسی یا سرمه ای باشد حتما از نوارهای شبرنگ نارنجی یا سبز فسفری در تولید لباس کار استفاده شده باشد. استفاده از این رنگ های شب نما می تواند ایمنی فرد را در شرایط مختلف بالا ببرد.

نکته بسیار مهم در تولید لباس کار حفظ نکات بهداشتی آن است. در نتیجه اکثر لباس های کار جیب ندارند. جیب می تواند منبع تجمع و رشد باکتری و آلودگی باشد. 

تمام نکاتی که باید در طراحی و تولید لباس کار رعایت شود را بررسی کردیم. هنگام خرید شما هم به این نکات دقت کنید تا بتوانید لباس کار مناسبی را خریداری کنید.

سخن نهایی

در تولید لباس کار، تولیدکنندگان باید به استاندارد های فراوانی توجه کنند. این استاندارد ها در برخی از مشاغل می تواند نقش حیاتی داشته باشند و حافظ جان افراد شوند. در بعضی مشاغل نیز تنها رنگ لباس نوعی استاندارد است.

با تمام این اوصاف تولید کنندگان برای تولید لباس مناسب مشاغل به طور خاص باید به خطرات و تهدیدات در محیط های کاری مختلف واقف شوند. به بیان دیگر با اطلاع داشتن از خطرات احتمالی، تولیدکنندگان می توانند جنس و مواد مناسب برای تولید لباس کاری ایمن و مناسب را به راحتی انتخاب نمایند و لباسی تولید کنند، که به طور خاص مناسب استفاده در محیط های مختلف کاری است.

۴/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.