لباس کار چیست و چرا باید لباس مخصوص کار بپوشیم؟

لباسی که به تن می کند باید متناسب با موقعیت اجتماعی و حرفه ای شما باشد. لباس تن شما معرف شخصیت شماست. لباسی که شما در موقعیت کاری به تن می کنید و به نوعی پوشش حفاظتی و ایمنی شما را فراهم می کند را لباس کار می گویند. لباس کار می تواند تاثیرگذاری شما را در محیط شغلی تان افزایش دهد. اگر لباس های معمولی و راحتی خود را در محیط های کاری بپوشید موقعیت حرفه ای شما جدی گرفته نمی شود. می توانید با پوشش لباس کار تاثیرگذاری موقعیت خود را بالا ببرید.

برخی از لباس کارها در ذهن افراد جامعه به گونه ای جا افتاده است که با دیدن آن یاد آن شغل می افتیم. مثلا یک خانم با روپوش سفید و مقنعه مشکی نشان دهنده شغل پرستاری اوست. یا اگر فردی لباس نارنجی با کلاه قرمز به تن داشته باشد شما یاد شغل پر مخاطره آتش نشانی می افتید. پس لباس کار می تواند معرف شغل شخص باشد. برای انتخاب و خرید لباس کار مخصوص شغلتان پیشنهاد می شود از سایت یونکس دیدن کنید.

اما آیا برای پوشیدن لباس کار ضرورتی وجود دارد؟ اگر اجباری در کار نباشد هم لباس کار به تن می کنیم؟ پوشیدن لباس کار چه فوایدی را به دنبال دارد؟

لباس کار چیست؟

۷ دلیل که باید لباس کار بپوشیم:

  1. زمانی که شما هنگام کار لباس مخصوص به تن می کنید، لباس خودتان را از تن بیرون می کنید یا لباس کار را روی آن می پوشید. در هر صورت شما از لباس های عادی خودتان مراقبت کرده اید.
  2. لباس کار چون بنا بر فعالیت و خطرهای موجود در محیط کار طراحی و تولید می شود میتواند از شما در برابر تهدیدهای محیط کار محافظت کند. مثلا لباس کار افرادی که در کنار حرارت و گرما به فعالیت می پردازند باید عایق گرما باشد. یا مثلا لباس کار برق کاران باید عایق برق باشد. از این رو وسایل فلزی مانند زیپ در این نوع لباس کارها استفاده نمی شود.
  3. لباس کار با توجه به نوع فعالیت می تواند معرف شخصیت و کار شما باشد. مثلا لباس سفید پرستاران و لباس کار مهندسی جزء لباس کارهای معروف است که با دیدن آن شغل مربوطه یادآوری می شود.
  4. شاید در قدیم و زمان های گذشته این باور شکل گرفته بود که پوشیدن لباس کار باعث ایجاد ظاهر نامناسب می شود اما امروزه این لباس ها بر اساس مد و استایل های شیک طراحی می شود و پوشیدن یک لباس کار می تواند به شخصیت حرفه ای شما شکل دهد.
  5. اگر در یک محیط کاری رسمی شما لباس معمولی و اسپرت به تن کنید دیگران موقعیت حرفه ای شما را جدی نمی گیرند. اما پوشش افراد با لباس کار می تواند تاثیرگذاری شما را در افراد بیشتر می کند و موقعیت شما را جدی تر نشان می دهد.
  6. زمانی که شما برای محیط کار یک لباس در نظر می گیرید دیگر این دغدغه را ندارید که چه لباسی را برای روز بعد بپوشید. پوشیدن لباس کار می تواند این دغدغه بزرگ فکری را برطرف و آسودگی خیال برایتان ایجاد می کند.
  7. پوشیدن لباس های متنوع با طراحی و رنگ های مختلف در محیط کار می تواند موجب حواس پرتی و کاهش تمرکز شود. استفاده از لباس کار این مسائل را برطرف می کند و باعث افزایش راندمان کاری خواهد شد.

پیشنهاد می کنیم مقاله ترفندهای انتخاب و استفاده از دستکش ضد برش را حتما مطالعه کنید.

نکات انتخاب لباس کار مناسب و استاندارد

لباس کار باید فیت تنتان باشد. انتخاب سایز بزرگتر و یا کوچکتر سطح ایمنی آن را پایین می آورد. لباس کار سایز بزرگتر چون نمی تواند به درستی تمام قسمت های بدن را کاور کند نمی تواند به خوبی از آن مراقبت کند. لباس کار سایز کوچک به سختی تن می شود و احساس خفگی و کلافگی به شما دست می دهد، محدودیت های حرکتی ایجاد می کند و در استفاده طولانی مدت شما به نپوشیدن لباس کار تمایل پیدا می کنید.

هنگام خرید لباس کار به جنس آن دقت کنید. جنس لباس اگر از الیاف طبیعی باشد به دلیل ایجاد جریان هوا برای لباس کار مناسب است. لباس کاری که در برابر گرما و حرارت کار می کند باید از پارچه های نسوز باشد. لباس فردی که در محیط های آغشته به مواد شیمیایی فعالیت می کند باید از جنس PVC باشد. لباس کار با این جنس می تواند عایق مواد شیمیایی باشد.

انتخاب لباس کار

فردی که با برق و جریان الکتریسیته سروکار دارد باید لباسی به تن کند که عایق برق باشد. در نتیجه تکه های فلزی نباید در لباس کار استفاده شده باشد. مثلا به جای زیپ باید از چسب دو طرفه استفاده شود. علاوه بر لباس باید از عینک ایمنی، کلاه ایمنی کار نیز استفاده شود تا احتمال بروز خطرهای ناگهانی تا حد زیادی کاهش یابد.

لباس کار معمولی و ساده یک لباس دو تیکه کاپشن و شلوار یا یک لباس یک سره است. اما در برخی از مشاغل لباس کار باید از دست، پا و صورت در برابر خطرها محافظت کند. برای مشاغلی مانند جوشکاری ماسک صورت یکی از قسمت های لباس کار است که برای کاور کردن صورت باید استفاده شود. در مشاغلی مانند رنگ کارها باید از ماسک استفاده شود تا مانع از ورود بو و گازهای شیمیایی به ریه شود. در نتیجه اقلامی مثل دستکش، ماسک و نقاب صورت، کلاه و کفش هم جزء وسایل ایمنی و لباس کار محسوب می شوند.

کلام آخر

پیدا کردن پاسخ مناسب برای سوال لباس کار چیست؟ کار چنان دشواری نخواهد بود. لباسی که افراد به تن می کنند باید مناسب محیط رفت و آمد و موقعیت اجتمایی آن ها باشد. با این اوصاف می توان گفت که لباس کار نیز لباسی است که افراد در محیط های کاری به تن می کنند.

لباس های کاری نیز در انواع مختلفی تولید و روانه بازار می شوند. چرا که آنها باید مناسب استفاده در مشاغل مختلف باشند. افراد نیز باید قبل از خرید لباس کار به تهدیدات و خطرات محیط کاری خود واقف شوند تا به راحتی لباسی استاندارد و مناسب خود را خریداری نمایند.

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.