معرفی انواع کوپلینگ آتش نشانی

- Advertisement -

کوپلینگ آتش نشانی از جمله کاربردی‌ترین اتصالات می‌باشد. وظیفه این محصول اتصال دو سر شلنگ آتش نشانی به شیرآلات و یا هر نوع ورودی و خروجی مایعات و گاز به یکدیگر است. کوپلینگ‌ها در اندازه‌های متفاوت و با آلیاژهای مختلفی ساخته می‌شوند. در این نوشتار قصد داریم با بررسی ساختار و عملکرد این ابزار، به معرفی انواع کوپلینگ‌های آتش نشانی نیز بپردازیم. 

کوپلینگ آتش نشانی چیست؟

کوپلینگ یک ابزار جهت اتصال بخش‌های مختلف سازه‌های آتش نشانی است. در واقع به ابزار اتصال دهنده شیلنگ آتش نشانی به تجهیزات آبرسانی، کوپلینگ آتش نشانی گفته می‌شود. کوپلینگ‌ها می‌توانند از جنس فولاد، برنج، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم یا پلاستیک مقاوم باشند. این اتصالات کاربردی از یک طرف به شیر آب، فوم یا گاز وصل می‌شوند. از سوی دیگر اغلب داخل لوله یا شیلنگ می‌روند.

پیشنهاد مطالعه: کپسول آتش نشانی

انواع کوپلینگ آتش نشانی

ساختار کوپلینگ آتش نشانی

کوپلینگ‌های آتش نشانی در اندازه‌های مختلف و مدل‌های متفاوتی تولید می‌شوند. اما در ساختار وجوه مشترکی دارند. مفتول نرم گالوانیزه‌ای یا بست مخصوص در کوپلینگ دو خروجی را به یکدیگر متصل می‌کند. تولید هر یک از قطعات کوپلینگ آتش نشانی به صورت ریخته گری دایکاست انجام می‌شود.

اغلب کوپلینگ‌ها یکسره ساخته نمی‌شوند؛ در نتیجه در صورت نشتی می‌توان آن را به راحتی باز و تعویض کرد. این کوپلینگ در سایزهای کوچک تا ۳ اینچ برای مانول استفاده می‌شود. سایزهای بزرگ این محصول برای اتصالات آتش نشانی در سیستم اطفای حریق کاربرد دارد.

نحوه عملکرد کوپلینگ آتش نشانی

کوپلینگ آتش نشانی در یک سر نقش گیرنده آب و در سر دیگر نقش دهنده آب یا سیال را دارد. کوپلینگ‌ها به صورت جفت مورد استفاده قرار می‌گیرند. اتصال بین هر یک از آن‌ها از طریق سیم پیچی یا سیم مفتولی نرم گالوانیزه انجام می‌شود. اغلب سایزهای مورد استفاده کوپلینگ در باکس‌های آتش نشانی ۱ اینچ، ۵/۱ اینچ و ۵/۲ اینچ می‌باشد. اندازه‌های ۵/۲ اینچ و ۴ اینچ آن در خودروهای آتش نشانی استفاده می‌‌شود.

انواع کوپلینگ آتش نشانی پرکاربرد

در این بخش از مجله ایمنی یونکس قصد داریم شما را با ۶ مورد از کوپلینگ‌های رایج آتش نشانی آشنا کنیم.

کوپلینگ آتش نشانی STORZ (آلمانی)

کوپلینگ STORZ برای اولین بار در آلمان سال ۱۹۹۳ به طور جدی در سرویس‌های آتش نشانی مورد استفاده قرار گرفت. این کوپلینگ آتش نشانی با چرخش ۹۰ درجه‌ای به ابزارهای آتش نشانی متصل می‌شود. استفاده آسان از این ابزار باعث شده تا به رایج‌ترین کوپلینگ در آلمان، سوئیس، اتریش، لهستان و هلند تبدیل شود.

کوپلینگ BS (انگلیسی)

کوپلینگ انگلیسی تحت استاندارد BS336 ساخته شده است؛ به همین علت به این نام معروف است. این کوپلینگ دو جزء نر و مادگی دارد که در اتصالات کاربرد دارند. این کوپلینگ مخصوص انتقال سیال در فشارهای بالا می‌باشد. کوپلینگ آتش نشانی انگلیسی هم در فشار و هم در ساکشن کاربرد دارد؛ اما نحوه اتصال در این دو مورد متفاوت است.

کوپلینگ NH (آمریکایی)

پر استفاده‌ترین کوپلینگ شیرخور در آمریکا، کوپلینگ آتش نشانی NH می‌باشد. این کوپلینگ‌ها با رزوه‌های درشت و کروی به یکدیگر متصل می‌شوند. این کوپلینگ نیز دو بخش نر و مادگی دارد؛ که برای چرخاندن و اتصال راحت‌تر آن تهیه شده است. این کوپلینگ نیز برای آبرسانی و ساکشن مورد استفاده است.

کوپلینگ GOST (روسی)

کوپلینگ روسی GOST بدون نر و مادگی است. این کوپلینگ تحت استاندارد GOST R 53279-2009 تولید شده است. این استاندارد یک استاندارد مشترک بین اروپا و آسیا می‌باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله مهم‌ترین نکات ایمنی آتش نشانی را از دست ندهید!

کوپلینگ Guillemin Symmetrical (فرانسوی)

این کوپلینگ فرانسوی صرفا برای فشار مناسب است. سازگاری این کوپلینگ با کوپلینگ  DSP بلژیکی نیز ثابت شده است. به همین علت در فرانسه و بلژیک بسیار پرکاربرد است. این کوپلینگ تنها با یک ربع چرخش جفت می‌شود و آماده استفاده قرار می‌گیرد. این کوپلینگ فاقد اجزای نر و مادگی است و اغلب با آلیاژهای آلومینیوم، مس، استنلس استیل و پلی پروپیلن ساخته می‌شود.

کوپلینگ Nakajima (ژاپنی)

این کوپلینگ آتش نشانی نیز فاقد نر و مادگی است و برای ساکشن کاربردی ندارد. معمولا این اتصالات در صنایع دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع ساختار فلزی با مقاومت بالای آن در برابر خوردگی، موجب این انتخاب شده است. این کوپلینگ با استاندارد JIS ژاپن ساخته شده است.

کوپلینگ

پیشنهاد مطالعه: جعبه آتش نشانی

خرید کوپلینگ آتش نشانی

کوپلینگ‌های آتش نشانی گسترده‌ترین کاربرد را در دسته اتصالات آتش نشانی دارند. اهمیت کیفیت و ساخت این ابزار در شرایط اضطراری اطفای حریق خود را نشان می‌دهد. در نتیجه هنگام خرید کوپلینگ باید به تولید کننده آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. 

مجموعه ایمنی یونکس بیش از ۱۵ سال در تامین و توزیع تجهیزات حفاظت فردی، آتش نشانی و هشداردهنده‌های ترافیکی تجربه دارد. همینطور قابل توجه است که یونکس تا کنون افتخار همکاری با شرکت‌ها، سازمان‌های دولتی و بخش‌های خصوصی را در کارنامه خود دارد. شما می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی یونکس نیز اقدام به خرید انواع کوپلینگ آتش نشانی کنید.

۴/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.