مهمترین ویژگی های دستکش ایمنی که باید آنها را بدانیم

مهمترین ویژگی های دستکش ایمنی که باید آنها را بدانیم

اگر شما کارمند اداری یک شرکت هستید شاید لازم ندانید که از دستکش ایمنی حین کار و فعالیت استفاده کنید اما اگر وارد مشاغل دیگری شوید متوجه میزان خطری که افراد حاضر در آن محیط ها را تهدید می کند می شوید و اجبار بودن لباس کار و دستکش ایمنی را درک خواهید کرد.

نمی توان شغلی را پیدا کرد که هیچ خطری در بر نداشته باشد. بلکه در همه کارها ریسک و خطر وجود دارد در برخی کمتر و در برخی بیشتر. به همین دلیل مشاغل به گروه های پرریسک و کم ریسک تقسیم می شوند. در مشاغلی که ریسک بالایی دارد باید از تجهیزاتی استفاده کنید تا ایمنی خود را بالا ببرید و سلامتی تان در مقابل خطرات محافظت بفرمایید.

دستکش ایمنی جزء وسایلی است که شما باید بر اساس خطرات و ریسک ها موجود در محل کار آن را انتخاب و استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله رعایت نکات ایمنی برق در منزل و سر کار را مطالعه کنید.

ویژگی های دستکش ایمنی

همانطور که گفتیم دستکش ایمنی باید با توجه به نوع کار انتخاب شود در نتیجه ویژگی های متفاوتی دارد. اما همه آن ها باید دارای خصوصیات استاندار باشند. ضخامت مناسب، انعطاف مناسب، بلند بودن ساق دستکش که باعث حفاظت از دست تا آرنج شود، ضد لغزش و ضد سایش جزء استانداردهایی است که باید با توجه به ویژگی های کار در آن رعایت شود.

  • دستکش ایمنی فردی که در محیط های سرد مشغول به کار است با فردی که کنار کوره ایستاده متفاوت است.
  • دستکش ایمنی مناسب افرادی که در محیط های شیمیایی و اسیدی مشغول به فعالیت هستند باید عایق مواد شیمیایی باشند. زمانی که دست در مجاورت این مواد قرار می گیرد می تواند آسیب های جدی وارد کند و باعث به وجود آمدن حساسیت های پوستی شود. در نتیجه باید از دستکش ایمنی استفاده کرد که راه نفوذ این مواد به درون دستکش را مسدود کند. بهترین جنسی که می توان با دستکش ایمنی را برای این محیط ها تولید کرد مواد پلیمری است. این مواد هم از ورود مواد شیمیایی جلوگیری می کند و هم تغییر شکل نمیدهد و حالت اصلی خود را از دست نمی دهد. سعی کنید دستکشی برای این محیط ها انتخاب کنید که ساق بلندتری داشته باشد تا مساحت بیشتری از دست را بپوشاند.

انواع دستکش ایمنی

  • دستکش ایمنی برای افرادی که با اجسام داغ کار می کنند از جنس چرم است. بهترین نوع چرم برای این نوع دستکش ها چرم گاو، بز و آهو است. چرم در برابر حرارت مقاوم است و می تواند از دستتان به خوبی محافظت کند. اگر دستکش با ساق بلندتری را انتخاب کنید می توانید تا ساعد دستتان را نیز در برابر پرش، اصابت اجسام و ذرات داغ به دستتان جلوگیری کنید.
  • اگر در محیطی مشغول به فعالیت هستید که سطوح تیز و برنده وجود دارد و امکان بریدن دست وجود دارد بهتر است از دستکش های ایمنی ضد برش استفاده کنید. این نوع دستکش دارای پارچه ای است که در برابر سطوح تیز بسیار مقاوم است. برای اینکه میزان مقاومت را بالا ببرند رو روی سطح دستکش تورهای فلزی قرار می دهند. ضخامت این نوع دستکش بیشتر است و با ایجاد یک لایه قطور روی دست از آن محافظت می کند. مهمترین نکته در مورد انتخاب دستکش ایمنی ضدبرش این است که سبک باشد و انعطاف بالایی داشته باشد تا کارایی فرد را کاهش ندهد. مناسب ترین جنس برای تولید این گونه دستکش ها نیتریل است که در برابر بریدگی مقاوم است. دقت کنید دستکش ایمنی ضد برش فقط در برابر اجسام تیز مقاوم است مثلا در برابر سوراخ شدن توسط سوزن مقاومت بالایی ندارد.
  • دقت کنید که اگر شما در محیط فعالیت تان با جریان برق سروکار دارید باید نوع دستکشی انتخاب کنید که عایق و نارسانا باشد. برای مثال دستکش های ضد برش به دلیل داشتن قسمت های فلزی اصلا مناسب فعالیت شما نیست.

خرید دستکش ایمنی

راحتی و بهداشت دستکش ایمنی

دستکش ایمنی برای محافظت از دست به وجود آمده است و دست برای ساعت های طولانی درون آن قرار می گیرد. جنس داخلی آن نباید حساسیت زا باشد و خودش باعث ایجاد بیماری های پوستی شود. گرما اضافه ایجاد نکند و موجب تعرق بیشتر دست نشود. در این حالت در فرد احساس کلافگی ایجاد می کند و شخص رغبتی برای پوشیدن دستکش ایمنی نخواهد داشت.

در انتخاب دستکش کار دقت کنید که باید فیت دستتان آن را انتخاب کنید. اگر سایز دستکش از سایز دست هایتان بزرگتر بود می تواند حین فعالیت از دست شما خارج شود و شما دچار آسیب دیدگی شدید در ناحیه دست شوید.

برای اینکه دستکش ایمنی محل تجمع باکتری و آلودگی نشود باید آن را مرتب بشویید. کیفیت و کارایی دستکش ایمنی در شست و شو های مکرر نباید از بین رود.

در خرید دستکش دقت کنید که نوع با کیفیت و استاندارد انتخاب کنید تا به دلیل کیفیت پایین دست های شما آسیب نبیند. برای اینکه بتوانید دستکش ایمنی مناسب با فعالیتتان را با قیمت مناسب خریداری کنید می توانید به فروشگاه یونکس مراجعه کنید.

Rate this post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.