اهمیت ایجاد فرهنگ ایمنی قوی در محل کار

اهمیت ایجاد فرهنگ ایمنی قوی در محل کار

اداره ی امنیت و سلامت شغلی (OSHA) پی برده است که ایجاد یک فرهنگ ایمنی قوی چقدر می تواند در کاهش اتفاقات و سوانح ناگوار در سر کار، نسبت به اقدامات دیگر تاثیر گذارتر باشد. از این جهت، شرکت ها و سازمان ها می بایست ایجاد یک فرهنگ ایمنی را در اولویت کار خود قرار دهند.

اما منظور از ایجاد یک فرهنگ ایمنی قوی چیست؟ بنا به اداره امنیت و سلامت شغلی (OSHA)، مکان های کاری که توانسته اند به یک فرهنگ ایمنی یکپارچه دست پیدا کنند، تمامی کارکنان بر این باور هستند که داشتن محیط ایمن برای کار کردن یکی از حقوق آنها محسوب می شود و همگی تامین ایمنی خود و دیگران را یکی از مسئولیت ها و وظایف خود می دانند.

طبق مشاهداتی که توسط اداره ی OSHA  و طی برنامه ای تحت عنوان حفاظت داوطبانه (Voluntary Protection Program (VPP در محل کار صورت گرفته و هچنین به عنوان یک تحقیق مستقل نیز مورد تایید قرار گرفته، شیوه های عمل زیر می توانند به ایجاد یک فرهنگ قوی ایمنی در محل کار کمک کنند.

افزایش روحیه مدیران

افزایش روحیه ی مدیران در سهم گیری مالی بیشتر به منظور تامین ایمنی کارکنان در محل کار

برای ایجاد فرهنگ قوی ایمنی در سرکار، در قدم نخست، مدیران باید تعهد و آمادگی خود را نسبت به هر نوع اقدامی برای تامین و بالابردن سطح ایمنی کارکنان نشان دهند. چون تا  آنجایی که می دانیم  هدف بیشتر  مدیران سود  آوری و  بهره برداری بیشتر می باشد و از این نظر متقاعد کردن آنها برای تامین و ارتقای ایمنی به درک آنها از این مسئله و همچنین دانش ها از تاثیرات مثبت این اقدام در سطوح پایین شرکت دارد. وجود فرهنگ ایمنی قوی به برنامه های ایمنی در برابر بیماری ها و آسیب ها، بهره برداری را افزایش می دهد، هزینه ها را کاهش می دهد و از طرفی موجب افزایش حس رضایت مندی کارکنان، اخلاق آنها و همچنین حفظ ایمنی کارکنان می شود.

فرهنگ ایمنی

ایجاد کمیته ی امنیت با یک چشم انداز و هدف واحد

سازمان ها و شرکت ها می تواند با ایجاد یک کمیته متشکل از گروهی از مدیران، ناظران و سرپرستان، کارکنان و کارمندان، نماینده گان اتحادیه ها، و هر فردی دیگری که در قسمت تامین ایمنی جهت مشخص شدن راستای تلاش ها لازم برای تامین ایمنی کارکنان تعیین کنند و با راهنمایی کارکنان سازمان ایمنی داشته باشند. این گروه می تواند با تعریف یک چشم انداز مشترک، تعیین اهداف، طرح ها، گفتگو پیرامون اهداف و موفقیت های نائل شده و اندازه گیری آنها ایمنی را در شرکت و سازمان خود به ارمغان بیاورند. این را نیز باید به خاطر داشت که کمیته یا گروه ایمنی می تواند صلاحیت و قدرت تغییر مکان و محیط کار را نیز داشته باشد.

 

معرفی طرح ها و برنامه های جدید ایمنی

مطالب مرتبط

برای دریافت حمایت کارکنان و تشویق آنها در مشارکت بیشتر و همچنین به منظور اطلاع رسانی همگی اعضای محل کار می توان در همان شروع، کارکنان را از ابتکارات و اقدامات ایمنی جدید آگاه کرد. کارفرمایان می توانند، طی سخنرانی اهمیت ایمنی کارکنان را در سازمان و اقدامات در دست کار سازمان  برای  تامین  ایمنی  هر  چه  بیشتر  کارکنان  توضیح  دهند. در جریان  صحبت ها، کار فرمایان می تواند با نشان دادن ویدیو به اهمیت استفاده از تجهیزات فردی در سر کار اشاره کنند و همچنین به معرفی چند الگوی ایمنی برای کارکنان بپردازد.

تعریف یکپارچه ی موفقیت

برای حفظ انگیزه ی تیم و همچنین تمرکز بیشتر به مسئله ی ایمنی، اندازه گیری و گزارش میزان نائل شدن به اهداف اهمیت زیادی دارد. بعضی ارقامی که از نظر اداره ی سلامت و بهداشت شغلی مهم می باشند، تعداد خطرات گزارش شده  و برطرف شده، تعداد بررسی های انجام شده، تعداد تجهیزات بررسی شده و همچنین تحلیل کلی از وضعیت ایمنی در محیط کار می باشند. از آن جایی که کمیته ی بررسی باید دائماً سرعت وقوع اتفاقات را در سر کار اندازه گیری و بررسی کند و عملکرد  برنامه ی ایمنی را دائماً گزارش دهد، تاکید در نرخ یا سرعت سوانح و اتفاقات به عنوان میزان سنجش موفقیت تیم ایمنی، می تواند باعث شود که بعضی از کارکنان از گزارش سوانح خودداری کنند. و در نتیجه ی آن خطرات بل قوه و احتمالی کشف نشده باقی بمانند و فرصت برطرف کردن آنها پیدا نشود.

فرهنگ ایمنی

تمجید از نگرش ها و عمکرد ها موثر در تامین ایمنی

با توسعه و به کارگیری سیاست های جدید، سعی کنید که کسانی را که در تامین ایمنی محیط کمک شایانی می کنند را شناسایی کنید. با برگزاری گردهمایی سعی کنید با سهم گیری و مشارکت ایمنی را ترویج دهید و برنامه های جدیدی را در راستای ایمنی محل کار خود بکار بگیرید و همچنین از تلاش تیم هایی که در تامین ایمنی کارکنان نقش داشتند تعریف و تمجید کنید و به طور دائم میزان تاثیرگذاری چنین اقداماتی را نیز مورد ارزیابی قرار دهید.

مطلب پیشنهادی: عینک محافظ چشم

برای حفظ انگیزه در محیط کار، اعضای کمیته ی ایمنی باید نتایج حاصل شده و میزان پیشرفت تامین ایمنی را در محل کار به طور منظم، در جلسات و دیدار های تشکیل شده گزارش دهند. در هنگامی که تیم به اهداف خود نائل شد، تیم باید دستاوردهای خود را با برگزاری جشن به عموم اعلام کند تا همگی مطمئن شوند که برنامه های روی دست موثر بوده اند. مسئولین تامین کارکنان در محل کار می توانند نظرات و پیشنهادات کارکنان را در بهبود بیشتر برنامه نیز جمع آوری کنند و از آنها کمک بگیرند.

همین امروز باید برای ایجاد یک فرهنگ ایمنی قوی  اقدام  کرد. با انجام این کار، نه  تنها  محیط  کار  ایمنی خواهید داشت،  بلکه  می توانید با بکارگیری راه های موثر و کم هزینه تر، ایمنی را در محیط کار خود تامین کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله اهمیت گزارش خطرات و جراحات را مطالعه کنید.

۴/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.