وسایل آتش نشانی شامل چیست و چه کاربردهایی دارند؟

وسایل آتش نشانی شامل چیست و چه کاربردهایی دارند؟

وسایل و تجهیزات آتش نشانی شامل تمام وسایلی است که هنگام خطر و رخ دادن حادثه به آنها نیاز داریم تا از مال و جانمان محافظت کنیم.

اگر از این وسایل زیاد استفاده نمی کنیم دلیل نمی شود که اهمیت زیادی ندارد و بی فایده است. وسایل آتش نشانی جزء ضروری ترین وسایل یک ساختمان یا یک محیط کاری است که می تواند ضریب ایمنی ساختمان را افزایش دهد و برای شما آرامش خاطر ایجاد کند.

چند سال اخیر ساختمان های تازه ساخت برای گرفتن مجوز پایان کار نیاز دارند تا ساختمان را با تجهیزات و وسایل آتش نشانی مجهز کنند. تجهیزاتی که در ساختمان ها نصب می شود توسط نیرو متخصص و با نظارت مستقیم آتش نشان ها انجام می شود.

وسایلی که باید آن ها را مرتبا چک کنید سیستم اعلام حریق، اسپرینکلر و کپسول آتش نشانی است. در این مقاله در مورد وسایل آتش نشانی موجود در ساختمان ها صحبت خواهیم کرد.

نکته ای که در مورد وسایل آتش نشانی که در ساختمان نصب می شود وجود دارد این است که باید به طور مرتب چک شوند که هنوز کارایی دارد یا خیر. در صورت نداشتن کارایی باید سریعا تعمیر شوند. چرا که حادثه خبر نمی کند و شما با این ذهنیت که ساختمان با وسایل آتش نشانی مجهز شده است آرامش دارید. اما این وسایل در هنگام خطر برای شما کارایی ندارد. 

تجهیزات آتش نشانی

اسپرینکلر یکی از وسایل آتش نشانی است که وظیفه اطفاء و خاموش کردن آتش را برعهده دارد. این وسیله در چند سال اخیر به دلیل کارایی مناسب که در حوادث حریق داشته توانسته است جایگاه محکمی برای خود ایجاد کند. این وسیله روی سقف واحدها و راهروها با فاصله معینی نصب می شود و به یک میزان دمایی حساسیت دارد. زمانی که دمای محیط بر اثر آتشی که اتفاق افتاده بالا رود این سیستم خودکار فعال می شود و شروع به آب پاشی می کند. 

در مورد سیستم اطفاء حریق هم باید این چک شدن ها به صورت مرتب اتفاق بیفتد. این سیستم هم روی سقف ساختمان ها قرار می گیرد که نشانه های دود، گرما، حرارت و دما حاصل از آتش بسیار حساس است. و با به وجود آمدن آتش و حس کردن یکی از نشانه ها شروع به آلارم زدن می کند. این آلارم هم به صورت صدا هم به صورت نور ایجاد می شود تا تمام افراد حاضر در محل را آگاه کند. زمانی که شما به موقع از وقوع حادثه خبردار شوید هم می توانید جان خود و افراد دیگر را نجات دهید هم می توانید عملیات اطفاء حریق را به خوبی اجرا کنید.

 اما به یاد داشته باشید که برای آنکه بتوانید در حادثه اتفاق افتاده بیشترین میزان عملکرد را داشته باشید باید در وهله اول بتوانید خونسردی و آرامش خود راحفظ کنید و در وهله دوم بتوانید به درستی از وسایل آتش نشانی استفاده کنید. پس قبل از وقوع حادثه نحوه استفاده از تجهیزات آتش نشانی را بیاموزید.

کپسول آتش نشانی

مهم ترین ابزاری که نیاز است شما از قبل با آن کار کرده باشید و نحوه استفاده آن را بدانید کپسول آتش نشانی است.

پیشنهاد می کنیم که مقاله آموزش استفاده از تجهیزات آتش نشانی را از دست ندهید!

یکی از رایج ترین و معمول ترین وسایل آتش نشانی که تقریبا همه افراد با آن آشنایی دارند کپسول آتش نشانی است. همه ما می دانیم که اگر بدانیم چگونه از کپسول آتش نشانی استفاده کنیم می توانیم از پیشرفت حادثه و وقوع اتفاقات ناگوار جلوگیری کنیم. 

کپسول آتش نشانی یک محفظه فلزی با رنگ خاصی است که در همه شرایط قابل رویت باشد. رنگ کپسول نارنجی یا قرمز است و باید در جایی نصب شود که قابل دسترس برای تمامی افراد باشد.  کپسول هایی که وزن زیادی دارند باید توسط چرخ حمل شوند اما این نوعی که در ساختمان ها نصب می شود قابل حمل است و وزن سبکی حدود ۲ الی ۱۲ کیلو دارد. هنگام استفاده یک ضامن دارد که باید آن را آزاد کنید. با آزاد کردن ضامن مواد خفه کننده آتش که با فشار درون محفظه کپسول قرار گرفته با شدت بیرون می آید در نتیجه نیاز هست که با نیروی بیشتری آن را نگه دارید. این مواد چون با فشار بیرون می آید باید در فاصله دورتری بایستید تا خودتان سالم بمانید و جان خود را به خطر نیندازید.

مواد خفه کننده آتش، آب، پودر و کف است که بسته به مواد آتش زا باید متناسب با آن کپسول را انتخاب کنید. اما کپسول های رایجی که در ساختمان های اداری و مسکونی وجود دارد به دلیل اینکه اگر حریق اتفاق بیفتد در اثر جامدات است نوع کپسول آب و گاز می باشد. 

در مورد کپسول آتش نشانی باید دقت کنید که حتما پس از استفاده آن را مجدد شارژ کنید تا در مواقع اضطراری با کپسول خالی مواجه نشوید.

استفاده از وسایل آتش نشانی در ساختمان ها و محیط های کاری و کارگاهی جزئی از واجبات است و وجود داشتن آن در محیط می تواند باعث آرامش خاطر شما شود. سعی کنید در مورد وسایل آتش نشانی تمام سعی خود را بکنید که نوع استاندارد را انتخاب کنید. یونکس فروشگاهی  است  که  میتوانید تمام تجهیزات و وسایل آتش نشانی و ایمنی را با کیفیت عالی و قیمت مناسب خریداری کنید.

Rate this post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.