اهمیت استفاده از دستکش کار در مشاغل دشوار

- Advertisement -

اگر در مورد برخی از مشاغل اطلاعاتی نداریم و نمیدانیم چه چالش ها و خطراتی در محیط کار وجود دارد در مورد مشاغل دشوار داستان جور دیگری است. همانطور که از اسم آن مشخص است میزان سختی های کار بسیار زیاد است. و اگر حادثه ای در محیط رخ دهد میزان شدت خسارت وارد شده بسیار زیاد بوده و می تواند زندگی را از فرد بگیرد. به همین دلیل سعی داریم در این مقاله به بررسی اهمیت استفاده از دستکش کار در مشاغل دشوار بپردازیم.

افرادی که به مشاغل دشوار مشغول هستند جان خود را در معرض خطر قرار می دهند و همیشه خانواده آن ها نگران سلامتی این افراد هستند. اما در کنار این مسائل همیشه به استفاده از تجهیزات ایمنی مانند دستکش کار، کلاه و عینک ایمنی و لباس کار توصیه می شود. این تجهیزات در مواقع خطر می تواند کار بسیار بزرگی برای این افراد انجام دهد. 

پوشیدن لباس کار از واجبات کار برای این افراد است اما در مورد دستکش کار قضیه بسیار جدی تر خواهد بود.

دستکشهای کار برای هر کاری به صورت منحصر به فرد طراحی و تولید می شود. و در طراحی آن خطراتی که در محیط کار وجود دارد در نظر گرفته می شود. 

برای خرید یک دستکش کار مناسب باید به کارتان توجه کنید بعد اقدام کنید. در این مورد می توانید از سایت یونکس  کمک بگیرید. 

ویژگی‌های دستکش کار مناسب

در این مقاله برخی از مشاغل سخت را نام میبریم و حساسیت استفاده از دستکش ایمنی را حین فعالیت توضیح می دهیم.

یک دستکش چه استانداردهایی باید داشته باشد؟

دستکش کار باید باکیفیت و دارای دوام و مقاومت بسیار بالایی باشد. کیفیت این لوازم به مواد اولیه ای که در تولید و تهیه آن به کار رفته بستگی دارد. دستکش هایی مانند دستکش ضد برش باید در مقابل گرما، حرارت، سطوح تیز و برنده استحکام داشته باشد. این نوع دستکش ها باید به طور مرتب شسته شود تا مسائل بهداشتی در آن حفظ شود.  البته نباید در اثر این شست و شو از بین برود و کیفیت و کارایی خود را از دست دهد.

وقتی یک دستکش کار برای یک محیطی و برای خطرهای آنجا طراحی و تولید می شود نباید جنس به کار رفته از انعطاف محصول کم کند. نکته ای که باید در نظر گرفت این است که دستکش باید دقیقا متناسب با دست هایتان باشد. چنانچه سایزش بزرگتر باشد به راحتی از دستتان خارج می شود که در این صورت هم کارایی ندارد و هم امنیت فرد را کاهش می دهد.

همچنین اگر سایز دستکش ایمنی از دست های شما کوچکتر باشد و به سختی وارد دست هایتان شود کارایی شما را کاهش می دهد.

یک دستکش کار مناسب و استاندارد

دستکش کار با توجه به موقعیت استفاده باید در برابر گرما و سرما مقاوم باشد. دستکش هایی که برای محافظت از سرما تولید می شوند به دستکش کار گرم معروف هستند که معمولا برای روزهای سرد زمستان و یا نواحی سرد طراحی می شود.

دستکش ها باید در برابر حرارت مقاوم باشند و یک لایه حفاظتی ایجاد کنند. این نوع محصولات برای مشاغلی مانند جوشکاری بسیار مناسب هستند که باید دارای ساق های بلندی باشند تا از پرش جرقه به روی دست و آسیب رسیدن به آن جلوگیری کنند.

دستکش هایی که در برابر مواد چرب و روغنی مقاومت بالاتری دارند برای افرادی که در شغل تعویض روغن مشغول به فعالیت هستند بسیار مناسب است چون با توجه به ساختاری که دارند مانع از ورود مواد روغنی به داخل دستکش می شود و حتی کارایی شما را بالا می برد.

دسته ای از دستکش های ایمنی قابلیت این را دارند که شما بدون خارج کردن آن ها از دست بتوانید با صفحات لمسی مانند تلفن هوشمند و تبلت کار کنید.

تفاوت دستکش کار از نظر سایز و اندازه

دستکش کارهای معمولی تا روی مچ طراحی و تولید می شوند اما بلندی ساق می تواند تا ساعد یا آرنج باشد.

این که شما چه اندازه ای را انتخاب می کنید به خطرات موجود در محیط کارتان بستگی دارد.

ویژگی های مشترک در بین تمام دستکش ها :

  • در برابر برق و جریان الکتریسیته عایق باشد.
  • کارایی فرد را کاهش ندهد و او را مجبور نکند دستکش را از دستش در بیاورد.
  • جنس آن نباید باعث ایجاد گرما و تعرق شود. این تعرق می تواند موجب کلافگی فرد شود.
  • جنس داخلی محصول نباید ایجاد حساسیت کند. دستکش کارها به منظور حفاظت از دست استفاده می شوند و اگر ایجاد حساسیت کنند می توانند عاملی برای آسیب رساندن به دست باشند.
  • برای این دسته از لوازم ایمنی، استانداردهایی تعریف شده است و این استانداردها باعث افزایش ایمنی افرادی که در مشاغل سخت و خطرناک مشغول به فعالیت هستند می شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله مقاوم ترین مدل های دستکش کار را مطالعه کنید.

شغل های متفاوت تعیین کننده نوع جنس دستکش کار است

دستکشهای تمام چرم برای محیط هایی کاربرد دارد که افراد با مواد مذاب و داغ و جرقه های ناشی از ذوب کردن مواد سروکار دارند. مشاغلی مانند جوشکاری که با حرارت های بالا در ارتباط است می توانند از دستکش چرمی استفاده کنند که در برابر حرارت مقاومت بالاتری دارند. چرمی که برای این نوع دستکش کار استفاده می شود از گاو و بز تهیه می شود. چرم موجود از ایجاد گرما و تعرق بیشتر جلوگیری می کند و احساس کلافگی در فرد ایجاد نمی کند. ضخامت بالاتری دارد و می توانید اجسام داغ را بدون مشکل بردارید.

اما در مورد محیط های آزمایشگاهی یا محیط هایی که با مواد شیمیایی مانند رنگ و اسید سروکار دارند بهتر است از دستکش کار پلیمری استفاده کنند. خطری که افراد موجود در این نوع محیط کار را تهدید می کند تماس مواد مضر شیمیایی با پوست است که می تواند زمینه ساز بیماری های جدی و خطرناک شود. در نتیجه لباس کار و دستکشی که این افراد استفاده میکنند باید به نوعی عایق مواد شیمیایی باشد و از رسیدن این مواد به درون لباس جلوگیری کند. دستکش کار پلیمری در مجاورت با مواد اسیدی و شیمیایی حالت خود را از دست نمی دهد و از نفوذ مواد شیمیایی به داخل جلوگیری می کند و می توانید با خیال راحت با این مواد کار کنید.

دستکش کار خالدار برای محیط هایی طراحی شده است که آلودگی آن بالا است. این نوع دستکش کار از ورود آلودگی محیط به دست جلوگیری می کند و و بافت نرم و ضخیمی دارد. این بافت باعث می شود اشیاء موجود در این محیط ها را به راحتی بردارید. در ضمن مهم ترین ویژگی این نوع دستکش این است که از دستان شما در برابر سرمای محیط محافظت می کند.

اگر در کاری مشغول به فعالیت هستید که با ابزار تیز و برنده سروکار دارید باید از دستکش های ضدبرش استفاده کنید. این نوع دستکشهای کار از جنس نیتریل ساخته می شود تا در برابر سطوح تیز مقاومت بالاتری داشته باشد و دستانتان دچار برش های عمیق نشود. 

مقاوم ترین دستکش کار

اگر اجسام مکانیکی و سنگین در محیط کارگاهی وجود داشته باشد توصیه می کنیم از دستکش های فلزی استفاده کنید که اگر لبه تیزی وجود داشت نتواند به سطح پوست دستتان آسیبی وارد کند.

در محیط هایی که شما با برق و جریان الکتریسیته ارتباط مستقیم دارید بهتر است از دستکش های کتان یا پلاستیکی استفاده کنید که نارسانا و عایق برق باشد.

برخی از محیطهای کاری چرب و روغنی است و ممکن است وسایل از دست افراد لیز بخورد. در این محیط ها توصیه می شود از دستکش های ضد لغزش استفاده کنید. روی سطح این نوع دستکش ها حالت هایی وجود دارد که از لیز خوردن اجسام جلوگیری میکند.

مقاوم ترین مدل های دستکش کار کدام هستند؟

در انتخاب دستکش کار دقت کنید که تمرکز و کارایی شما را پایین نیاورد. اگر دستکش کار برای شما محدودیت های حرکتی ایجاد کند موجب می شود با آن احساس راحتی نکنید و در حین فعالیت آن را از دست خارج کنید و همانطور که می دانیم حادثه هیچ گاه خبر نمی کند.

یکی از مواردی که باید دقت کنید این است که دستکش کار باید فیت دستتان باشد. اگر سایز آن از دستتان بزرگتر باشد به راحتی حین فعالیت از دستتان خارج می شود و می تواند دست شما را دچار مصدومیت کند.

دستکش کار مقاوم در برابر مواد شیمیایی

اگر در محیط کاری خود با مواد شیمیایی مثل رنگ و اسید در ارتباط هستید پوشیدن دستکش کار از واجبات کار می باشد. اما دستکشی که باید انتخاب کنید باید دو ویژگی اصلی داشته باشد. اول اینکه در برابر مواد شیمیایی غیر قابل نفوذ باشد و دوم اینکه در مجاورت با مواد شیمیایی تغییر حالت ندهد. بهترین جنسی که می توان با آن دستکش کار مواد شیمیایی تهیه کرد مواد پلیمری است. این نوع دستکش ها از دست های شما در برابر مواد شیمیایی محافظت کند.

دستکش کار مناسب برای محیط های غذایی و دارویی

بهترین دستکشی که می توان پیشنهاد داد دستکش لاتکس است. این نوع دستکش بسیار لطیف است در برابر مواد شیمیایی مقاوم نیست اما ایستایی زیادی در برابر عوامل بیماری زا بیرونی دارد. داخل این دستکش ها پودری دارد تا به راحتی بتوانید آن را به دست کنید. اما اگر دارای پوست حساسی هستید شاید این پودر موجب ایجاد آلرژی و حساسیت در شما شود.

دستکش عایق برق

دستکش کار مناسب جوشکاری

رایج ترین خطراتی که افراد را در محیط جوشکاری تهدید می کند سوختگی است. این افراد با مواد مذاب و جرقه های داغ حاصل از جوشکاری آهن آلات در ارتباط هستند و برخورد این مواد با پوست می تواند سوختگی های شدیدی را ایجاد کند. بهترین و مقاوم ترین نوع دستکش برای این افراد از جنس چرم می باشد. معروف ترین دستکش کارهایی که برای این شغل در نظر گرفته شده با پوست گاو، گوزن، آهو و بز است که می تواند از پرش جرقه ها روی پوست جلوگیری کند.

مقاوم ترین دستکش کار برای صنایع سنگ، فلز و چوب

افرادی که در محیط های گارکاهی برش سنگ یا فلز و چوب به فعالیت مشغول هستند با ابزارآلات بسیار تیز و برنده در تماس هستند که این وسایل می تواند باعث برش و قطع شدن انگشتان شود. دستکش کاری که مناسب این افراد است باید خاصیت ضد برش داشته باشد. جنس این نوع دستکش ها باید از نیتریل باشد تا بتواند در برابر سطوح تیز مقاومت بالایی داشته باشد.

در طراحی دستکش کار تمام موارد ایمنی شخص در نظر گرفته می شود. ویزگی های یک دستکش کار خوب طول و بلندی ساق آن است که بتواند تا ساعد شخص را محافظت کند، ضدلغزش باشد، در برابر حرارت، شعله، گرما و سرما مقاومت بالایی داشته باشد.

نکاتی که باید قبل از خرید دستکش ایمنی به آن توجه کنیم

هنگام خرید یک دستکش ایمنی دقت کنید که تمام ویژگی های استاندارد بودن را دارا باشد.

برای مثال جنس آن نباید در فرد ایجاد حساسیت و آلرژی بکند. در برابر گرما و سرما مقاوم باشد. دستکش را دقیقا سایز دستتان انتخاب کنید. دستکش بزرگتر به راحتی از دستتان خارج می شود و می تواند موجب آسیب شما شود. دست شما برای ساعت طولانی درون دستکش قرار می گیرد در نتیجه باید درون آن تمیز باشد تا به محل تجمع آلودگی و رشد باکتری تبدیل نشود. برای این منظور ابتدا سعی کنید وقتی دستانتان تمیز است دستکش را به دست کنید و دوما دستکش را مرتب بشویید. دستکش کار نباید در این شستشوها کیفیت و کارایی خود را از دست دهد. 

یونکس جزء بهترین فروشگاه هایی است که می تواند تجهیزات ایمنی را با قیمت مناسب به شما عرضه کند.

کلام آخر

یکی از مهم ترین قوانینی که افراد باید در محیط کاری آن را رعایت کنند استفاده از ابزار های محافظتی است. دستکش کار نمونه ای از این ابزار ها خواهد بود. اهمیت استفاده از دستکش کار بسیار است چرا که این نوع دستکش ها در برخی از مشاغل مانند برقکاری می تواند حافظ جان افراد و کارکنان شود. با این حال باید به این نکته نیز توجه داشت که این دستکش ها در مشاغل دیگر نیز نقش حیاتی را ایفا می کنند.

نکته بسیار مهم که باید به آن واقف بود این است که افراد برای خرید دستکش محافظتی مناسب، باید از تمام خطرات و تهدیدات شغل خود اطلاع کامل داشته باشند.

۴/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.