اهمیت لباس کار در ایمنی افراد

لباسی که شما برای محیط کاری انتخاب می کنید و می پوشید و نقش حفاظتی برای شما دارد را لباس کار می گویند. ممکن است شما لباس راحتی که در باشگاه و هنگام تمرین کردن به تن می کنید را در جمع دوستانه خود بپوشید ولی هرگز لباس مجلسی مهمانی تان را در باشگاه یا محل کار به تن نمی کنید. برای هر موقعیتی شما نیاز به یک لباس مخصوص دارید. لباس کار باید متناسب با شرایط محیط، چالش ها و تهدیداتی که وجود دارد و می تواند سلامتی پرسنل را تهدید کند باید انتخاب شود.

لباس ایمنی کار در کنار اینکه می تواند به شخص ظاهر رسمی و متناسب با شغل را ارائه دهد نقش ایمنی و حفاظتی در فرد را نیز دارد.(پیشنهاد می شود برای تهیه لباس کار متناسب با شغل خود به سایت فروشگاهی یونکس مراجعه کنید.

ویژگی های لباس کار استاندارد و ایمن

لباس کار باید بر اساس خطرات موجود در محل کار طراحی و تولید شود.

در این مقاله از یونکس مثال هایی از مشاغل مختلف را مطرح می کنیم که به اهمیت لباس های کار در ایمنی افراد پی ببرید.

فردی را در نظر بگیرید که کنار کوره و حرارت و گرما بالا به کار مشغول می باشد. چه خطراتی او را تهدید می کند و تجهیزات ایمنی چه نقشی در حفاظت فرد دارد؟

بزرگترین خطر مربوط به سوختگی و گرمازدگی یا پریدن ذرات داغ به طرف شخص است. لباس کار این افراد باید عایق گرما باشد و حرارت را به داخل لباس عبور ندهد. جنس پارچه ای که برای تولید این نوع لباس کار باید استفاده شود باید نسوز باشد و با کنار حرارت قرار گرفتن از بین نرود.

لباس ایمنی کار افرادی که در محیط های گرم کار می کنند باید از الیاف طبیعی باشد تا بتواند جریان هوایی بین لباس و بدن شخص ایجاد کند. فرد در محیط گرم کار می کند اگر لباس باعث ایجاد گرما اضافی شود شخص دچار کلافگی و تعرق اضافه می گردد. در نتیجه برای طولانی مدت از پوشیدن لباس کار امتناع می کند و این می تواند سلامتی فرد را به خطر بیندازد.

پیشنهاد می کنیم مقاله اهمیت استفاده از دستکش کار در مشاغل دشوار را از دست ندهید!

اهمیت لباس کار در ایمنی افراد

افرادی که در محیط های شیمیایی کار می کنند. این افراد بنا به اقتضای شغلشان مجبور هستند با انواع مواد شیمیایی، رنگ و اسید کار کنند. ترکیب این مواد با یکدیگر می تواند اسیدهای سمی ایجاد کند در نتیجه فرد را مسموم کند. بنابراین لباس ایمنی کار این افراد باید دارای ماسک باشد تا مانع از ورود این گازهای سمی به ریه شخص شود. ایجاد تماس بین بدن و مواد شیمیایی می تواند باعث آسیب های جدی به پوست شود. در نتیجه لباس کار این افراد باید عایق مواد شیمیایی باشد. بهترین جنس برای این نوع لباس های کار PVC است.

مشاهدات نشان داده است که بیشترین دلیل برای ورود مواد شیمیایی به داخل لباس باز شدن درز لباس هاست. برای جلوگیری از این اتفاق باید درز لباس ها چند بار روی هم چرخ شود تا امکان باز شدن وجود نداشته باشد. پوشیدن لباس کار برای این افراد الزامی و ضروری است و نپوشیدن آن می تواند اتفاقات بدی را در پی داشته باشد.

لباس افرادی که در محیط های سرد و یا کوهستانی مشغول به فعالیت هستند باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

بزرگترین چالش این افراد سرما است. این افراد به لباس کاری نیاز دارند تا عایق گرما و سرما باشد. مانع از خروج گرمای بدن به بیرون و از نفوذ سرما به داخل لباس هم جلوگیری شود. طراحی و تولید این مدل لباس کار نیاز به کمی دقت و حوصله دارد. این نوع لباس کار باید چند لایه باشد و حتما از پشم شیشه بین لایه ها استفاده شود.

لباس کار در ایمنی افراد بسیار اهمییت دارد.

یک برق کار را در نظر بگیرید، لباس ایمن برای این فرد باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟چه مخاطراتی فرد را تهدید می کند؟

بزرگترین چالشی که این افراد با آن روبرو هستند خطر برق گرفتگی است. لباس کار بادی عایق برق و نارسانا باشد. نپوشیدن لباس کار برای این افراد می تواند زندگی آن ها را به خطر بیندازد. در تولید لباس کار این افراد به هیچ عنوان نباید از وسیله های فلزی که می توانند برق را عبور دهند و رسانا باشد استفاده شود. اگر دقت کرده باشید لباس این افراد زیپ ندارد و در محل هایی که باید زیپ استفاده شود، چسب به کار می رود.

برخی از مشاغل نیاز دارند که در تاریکی شب قابل رویت باشند. اگر لباس آنها دارای رنگی باشد که در شب قابل دیدن نباشد می تواند جان شخص را به خطر بیندازد. مثلا رفتگران و یا لباس نظامی پلیس. لباس این افراد دارای رنگی است که در تاریکی شب قابل شناسایی باشند. رنگ لباس آنها نارنجی و یا سبز فسفری است. در برخی از مشاغل که لباس آنها به رنگ طوسی، خاکستری و یا سرمه ای است حتما از نوارهای شب رنگ در سر شانه و آستین ها استفاده می شود.

در برخی از اداره ها و سازمان ها پوشیدن لباس کار اجباری است. اما اگر اجباری در کار نباشد شما تمایل به استفاده کردن از لباس کار دارید؟

در برخی از مشاغل لباس کار می تواند حافظ جان و سلامتی شما باشد. خطرات موجود در محیط کار را جدی بگیرید و برای ایمن بودن خود بکوشید.

سخن نهایی

افراد در محیط های متفاوت، لباس های مختلفی را به تن خواهند کرد. برخی از این لباس ها باعث انعطاف بیشتر می شوند و برخی دیگر مناسب محیط های رسمی هستند. هر یک از این لباس ها ویژگی های خاص و مخصوص به خود را خواهند داشت. با این اوصاف می توان به راحتی به اهمیت لباس کار در ایمنی افراد پی برد. چرا که لباس های کاری دارای ویژگی های منحصر به فرد و خاصی هستند که این ویژگی ها سبب محافظت از افراد و کارکنان در محیط کاری خواهد شد. از این رو استفاده از لباس کار در محیط کاری به یکی از الزامات مهم تبدیل شده است.

۴/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.