لباس کار مهندسی استاندارد باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

اگر در گذشته پوشیدن لباس کار در محیط های اداری و کارگاهی الزام نبوده است اما امروزه استفاده از لباس ایمنی و کار یکی از ضروریاتی است که تمام افراد چه پرسنل چه کارفرما به آن توجه می کند. لباس کار را با توجه به شرایط و محیطی که در آن مشغول به فعالیت هستید باید خریداری کنید. اگر شما یک پزشک یا پرستار هستید باید از یک روپوش سفید استفاده کنید، اگر در یک محیط اداری مشغول به فعالیت هستید لباس مناسب شما یک لباس فرم اداری است، یا اگر در محیط های کارگاهی که فعالیت جسمانی شما در رابطه با شغلتان بالا است باید از لباس کار مهندسی استاندارد استفاده کنید.

استفاده از لباس کار مهندسی علاوه بر اینکه می تواند بیانگر شغل و حرفه شما باشد، جنبه های ایمنی و حفاظتی از شما را نیز در بردارد. برای انتخاب و خرید لباس کار متناسب با شغل خود به سایت یونکس مراجعه کنید.

در این مقاله تصمیم داریم در مورد ویژگی های یک لباس کار مهندسی استاندارد صحبت کنیم تا با ارائه دادن این اطلاعات شما هنگام خرید خیلی هوشمندانه تر تصمیم بگیرید.

لباس کار مهندسی استانداردانواع مختلف لباس کار مهندسی

همانطور که می دانید افراد بر اساس سطح اجتمایی که خودشان دارند یا محیطی که به آن رفت و آمد می کنند، لباس های مختلفی را به تن خواهند کرد. لباس کار مهندسی نیز یکی از همان لباس هایی است که افرادی که در محیط کاری سطح بالایی دارند به تن خواهند کرد. این نوع لباس در مدل های مختلفی تولید و روانه بازار می شود. از این رو می توان بیان کرد که ویژگی های لباس کار مهندسی بسیار فراوان تر از دیگر لباس های ایمنی خواهد بود. در ادامه به معرفی و بررسی انواع لباس کار ایمنی مهندسی خواهیم پرداخت.

انواع لباس های کار مهندسی به دو دسته تقسیم می شوند، در دسته اول لباس های مهندسی یکسره قرار دارند، همانطور که از نام این مدل از لباس پیدا است، این لباس به صورت یکسره تولید و روانه بازار می شود. در دسته دوم لباس مهندسی به صورت یک کاپشن و یک شلوار تولید و روانه بازار خواهد شد.
برای انتخاب هر یک از این مدل ها توصیه می شود در قدم اول از خطراتی که در محیط کاری شما را تهدید می کند اطلاع کافی داشته باشید، سپس می توانید به ساده ترین شکل ممکن لباس مهندسی خود را به شکل یکسره یا دو تکه، انتخاب کرده و آن را خریداری نمایید.

استانداردهای لباس کار مهندسی:

همانطور که اشاره کردیم شما باید بر اساس هر شغل و حرفه ای که دارید لباس کار مخصوص به آن را تهیه کنید. هر شغلی شما را با چالش ها و خطراتی روبه رو می کند و هر چه میزان این خطرات بیشتر باشد شما به استفاده و پوشیدن لباس کار مهندسی نیاز بیشتری پیدا خواهید کرد.

هنگام طراحی و تولید لباس کار تمام خطرات دیده می شود و نکاتی که می توان در لباس تغییر داد تا ایمنی شما را بالا ببرد. در مورد مشاغلی که شما باید لباس کار مهندسی به تن کنید این استانداردها از طرف واحد HSE تعریف و رعایت می شود.

هر لباس کاری چه لباس کار مهندسی باشد چه غیره باید یک سری ویژگی های مشترک داشته باشد. اینکه لباس کار باید در تن فرد احساس راحتی و ایمنی ایجاد کند. هنگام خرید لباس کار مهندسی دقت کنید که باید آن را متناسب با سایزتان انتخاب کنید. لباس کار اگر گشاد و بزرگتر از سایز خودتان باشد به دلیل آنکه نمی تواند به خوبی روی قسمت های بدن قرار بگیرد نمی‌تواند به خوبی هم ایمنی را ایجاد کند. در مورد لباس کار مهندسی کوچکتر از سایز خودتان هم محدودیت های حرکتی ایجاد می‌کند و از طرفی باعث ایجاد احساس کلافگی در شما می شود. 

لباس کار به دلیل اینکه در طول روز به مدت زیادی در تن شماست باید همیشه تمیز و عاری از آلودگی باشد. در نتیجه لباس کار مهندسی نیاز به شستشوی مداوم دارد. کیفیت، کارایی و رنگ لباس در طول این شستشوها نباید از بین برود.

پیشنهاد می کنیم که مقاله یک کلاه خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد را مطالعه کنید.

رنگ لباس کار مهندسی باید تیره باشد تا سیاهی و کثیفی محیط را نشان ندهد در نتیجه این رنگ از بین طوسی، سرمه ای و مشکی انتخاب می شود. 

جنس لباس کار مهندسی هم نباید باعث ایجاد حساسیت و آلرژی در فرد شود. لباس کار باید جنبه حفاظتی داشته باشد نه اینکه خودش آسیب زننده باشد.

اینکه لباس کار از چه جنس پارچه ای انتخاب و تولید می شود بسیار زیاد به عوامل محیطی مانند آب و هوا، گرما و سرما بستگی دارد.

اهمیت استفاده از لباس کار مهندسی استاندارد در مراکز صنعتی

در این موارد سازمان HSE هم نکات قابل توجه ای را بیان کرده که با هم به بررسی آن می پردازیم:

رنگ لباس کار مهندسی باید در سازمان تعریف شده باشد. در این صورت شما می توانید این افراد را به راحتی بشناسید و رویت کنید. پس رنگ لباس با توجه به سمت شخص در سازمان انتخاب می شود.

برخی از لباس های کار باید از رنگ های شبرنگ یا شب نما تولید شوند تا در تاریکی شب که دید افراد کم است قابل رویت باشند. مثلا لباس پلیس، پاکبانان شهر یا آتش نشان ها باید از سفید، نارنجی یا سبز فسفری انتخاب شود. در مورد لباس کار مهندسی این رنگ ها به صورت نوار شبرنگ در قسمت های مختلف لباس استفاده شود.

روی لباس کار مهندسی باید آرم و لوگو سازمان درج شود. بهترین مکان برای درج این لوگو بالای جیب سمت چپ افراد است.

بسیار از آلودگی ها که از محیط به درون لباس انتقال پیدا می کند به خاطر باز شدن درزهای لباس کار مهندسی است. در تولید این نوع لباس باید تمام دقت لازم را به کار برد تا در نهایت لباس کار مهندسی کارا و با کیفیت حاصل شود. محل دوخت درزها باید چند بار چرخ شود تا امکان باز شدن این محل ها با توجه به فعالیت جسمانی افراد وجود نداشته باشد.

در تولید لباس کار مهندسی باید از الیاف استفاده شود تا لباس بتواند جریان هوا ایجاد کند و بدن نفس بکشد. اما درصد و وزن این الیاف با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی محیط کاری انتخاب می شود.

لباس کار مهندسی در کنار ایمنی و کارایی که برای افراد دارد باید جنبه زیباشناختی در آن رعایت شده باشد. در نتیجه باید زیبایی ظاهری داشته باشد تا افراد برای استفاده از آن تشویق شوند.

می توانید برای خرید لباس کار مهندسی به فروشگاه یونکس مراجعه کنید و یک لباس مناسب و قیمت عالی خریداری نمایید.

Rate this post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.