مشخصات دستکش ایمنی جوشکاری

- Advertisement -

در محیط‌های صنعتی، وجود فعالیت‌ها و ابزارهای مخاطره‌آمیز مختلف، کارکنان را در معرض خطرات فراوانی قرار می‌دهد. از این رو صاحبان مشاغل و هیئت‌های صنفی برای حمایت از کارگران و حفظ ایمنی آن‌ها راهکارها و نکات مختلفی را در نظر می‌گیرند. این مسائل و نکات باعث می‌شود خطرات احتمالی در محیط‌های کارگاهی به حداقل میزان ممکن برسد.

در اقدامات فردی سعی می‌شود تا هر شخص را با آموزش مناسب و تجهیز به وسایل ایمنی از خطرات حفظ نمایند. یکی از این تجهیزات و پوشاک ایمنی دستکش‌های ایمنی هستند که بسته به هر فعالیتی طراحی و کاربرد خاص خود را دارند. به‌طور مثال افرادی که در صنایع شیمیایی فعالیت دارند؛ لازم است از دستکش‌هایی استفاده نمایند که از ایجاد آسیب به پوستشان توسط مواد شیمیایی جلوگیری نمایند. یا هم‌چنین افرادی که با دستگاه‌های برش‌ کار می‌کنند باید از دستکش‌هایی استفاده نمایند که در برابر برش مقاوم باشد.

یک نمونه دستکش‌ ایمنی پرکاربرد دستکش ایمنی جوشکاری است؛ این دستکش‌ها از آسیب‌هایی که پوست جوشکاران به علت جوشکاری در معرض آن قرار دارد؛ جلوگیری می‌کند. امروز قصد داریم تا در سایت یونکس شما را با انواع دستکش ایمنی جوشکاری آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

دستکش ایمنی استاندارد مناسب جوشکاری

دستکش ایمنی جوشکاری چیست؟

در کارگاه‌های صنعتی، پوست جوشکاران در معرض جرقه‌ها و فلزات مذاب قرار دارد. به همین علت مهم‌ترین آسیبی که جوشکاران را تهدید می‌کند سوختگی‌های پوستی است؛ و اگر فرد به نکات ایمنی در جوشکاری دقت نکرده و پوش مناسبی مانند دستکش ایمنی جوشکاری، نداشته باشد؛ احتمال وقوع سوختگی بسیار شدیدی وجود دارد. هم‌چنین در جوش‌های برق امکان دارد تا دست افراد با برق با جریان بسیار بالا تماس پیدا کند به همین خاطر باید دستکش ایمنی برق در برابر جریان برق نیز عایق باشد.

علاوه بر دستکش ایمنی باید توجه داشت که با پوشش و حفاظت‌های مناسب دیگر اعضای بدن مانند صورت و چشم را نیز باید از خطرات جوشکاری حفظ نمود. چراکه بیشتری تماس‌هایی که با  اورژانس در طی جوشکاری گرفته می‌شود مربوط به آسیب‌هایی است که به دست و صورت وارد شده است.

دستکش ایمنی جوشکاری چه محافظت‌هایی انجام می‌دهد؟

دستکش ایمنی جوشکاری از دست و بازوی شما در برابر سطوح رنده‌ای، فلزات بسیار داغ، مواد مذاب، لبه‌های برنده فلزات، جرقه‌های ناشی از جوشکاری و اشعه‌ی ماورا بنفشی که در جوشکاری تولید می‌شود محافظت  می‌کند.

ویژگی های دستکش ایمنی جوشکاری مناسب

استفاده از دستکش ایمنی جوشکاری در حین فعالیت جوشکاری بسیار اهمیت دارد. از این رو در تهیه این دستکش‌ها باید به موارد ذیل توجه نمایید.

  • استفاده از دستکش ایمنی جوشکاری مناسب، علاوه بر حفظ امنیت شما سرعت و راندمان کاری شما را نیز افزایش می‌دهد.
  • دستکش ایمنی جوشکاری باید سایز دست شما بوده و دستتان در آن احساس راحتی داشته باشد.
  • دستکش ایمنی جوشکاری باید به‌خوبی در برابر حرارت و دمای بالا مقاوم باشد.
  • در حین فعالیت جوشکاری ممکن است بدن در معرض جریان بالای الکتریکی قرار بگیرد به همین خاطر وجود عایق‌های الکتریکی الزامی است.
  • دستکش ایمنی جوشکاری باید سطح مناسبی از دست را بپوشاند.
  • دستکش ایمنی جوشکاری باید جنس مناسبی داشته باشد.

استاندارد های دستکش ایمنی جوشکاری

یکی از مهم ترین مشخصات دستکش ایمنی جوشکاری که باید هنگام خرید به آن توجه بسیاری داشت، استاندارد های آن است. به طور کلی استاندارد ها تاییدیه هایی هستند که کارایی و کاربرد یک محصول را به افراد ثابت خواهند کرد. از این رو مطمئن بودن از استاندارد های یک دستکش ایمنی جوشکاری می تواند خیال خریداران را راحت می کند. در ادامه به معرفی مهم ترین استاندارد های دستکش ایمنی جوشکاری خواهیم پرداخت.

استاندارد EN408

این استاندارد، تاییدیه ای بر میزان مقاومت یک دستکش جوشکاری در برابر قطرات فلز مذاب، قرار گرفتن در برابر شعله مستقیم و گرمای تابشی خواهد بود. در واقع دستکش جوشکاری که چنین استانداردی دارد، در برابر گرما مقاومت مناسبی از خود نشان خواهد داد.

استاندارد EN388

این استاندارد نیز تستی است برای میزان مقاومت دستکش جوشکاری در برابر گرما، با این تفاوت که در این نوع استاندارد مقاومت ساق دستکش ها ملاک ارزیابی خواهد بود. به طور کلی دستکش هایی که دارای این استاندارد و استاندارد EN408 هستند، در دسته بندی دستکش های جوشکاری، جزو دستکش هایی با میزان مقاومت بالا در برابر گرما قرار خواهند گرفت.

استاندارد EN420

یکی دیگر از استاندارد های مهم استاندارد EN420 است. این استاندارد تاییدیه ای برای انعطاف پذیری یک دستکش خواهد بود. با جرئت می توان گفت که دستکش های دارای این تاییدیه، حس راحتی را به کارکنان منتقل خواهند کرد.

انواع جنس دستکش ایمنی جوشکاری

دستکش ایمنی جوشکاری عموماً از جنس چرم می‌باشد. چرم از آنجا که امنتی مناسبی را در برابر اشعه‌ی فرابنفش، آهن داغ و ذوب‌شده، جرقه و الکتریسیته را دارد؛ بهترین گزینه برای تهیه دستکش ایمنی جوشکاری است. در تهیه دستکش ایمنی جوشکاری باید توجه داشت که چرم مورداستفاده باید به‌گونه‌ای باشد که به‌راحتی نسوخته و چروک و فرسوده نشوند. به همین خاطر از چهار نوع چرم مختلف برای تهیه دستکش ایمنی جوشکاری استفاده می‌شود؛ که شامل چرم گاو، چرم بز، چرم آهو و چرم گوزن می‌شود.

در ادامه توضیحاتی در مورد انواع چرم مورداستفاده و خصوصیت هر یک از آن‌ها، در تهیه دستکش ایمنی جوشکاری ارائه‌شده است؛ که به شما در تهیه بهترین دستکش کمک می‌کند.

 استفاده از ماسک و دستکش ایمنی جوشکاری

دستکش جوشکاری تهیه‌شده از پوست گوزن

چرم گوزن مقاومت بالایی در برابر شعله و مواد مذاب دارد. هم‌چنین جنس این چرم به‌گونه‌ای است که راحتی خاصی را برای دست ایجاد می‌کند. به شما توصیه می‌شود اگر به دنبال راحتی دستکش ایمنی جوشکاری خود هستید حتماً از دستکش‌هایی استفاده کنید با چرم گوزن تولیدشده‌اند.

دستکش جوشکاری تهیه‌شده از چرم گاو

یکی از انواع چرمی که در تهیه دستکش ایمنی جوشکاری استفاده می‌شود؛ چرم گاو است. این چرم علاوه بر حفاظت مناسب در برابر آسیب‌های ناشی از جوشکاری؛ دوام بالایی نیز دارد. بنابراین اگر به دنبال دستکش بادوام هستید؛ این نوع چرم را مدنظر داشته باشید.

پیشنهاد می کنیم مقاله مشخصات بهترین لباس کار مهندسی تابستانی را مطالعه کنید.

دستکش جوشکاری تهیه‌شده از پوست آهو

دستکش‌هایی که از پوست آهو تهیه می‌شوند دوام و راحتی مناسبی دارند. علاوه بر این از آنجا که این دستکش‌ها انعطاف‌پذیر بوده و فرم دست را به خود می‌گیرند باعث می‌شوند؛ سرعت کار جوشکاران نیز بالا برود.

دستکش ایمنی تولید شده از پوست بز

استفاده از دستکش ایمنی جوشکاری تهیه‌شده از پوست بز، بین جوشکاران از بقیه موارد متداول‌تر است. چراکه این دستکش‌ها تمامی خواسته‌های ایمنی و راحتی جوشکار را در حد مطلوب برآورده می‌کنند و از دیگر دستکش‌ها نیز در دسترس تر هستند. علاوه بر این دستکش‌ها در برابر آب و روغن نیز مقاوم می‌باشند.

جمع‌بندی

دستکش‌های ایمنی جوشکاری، دستان شما را در برابر آسیب‌های مختلفی که حین جوشکاری با آن مواجه هستید، ایمن نگه می‌دارند.  استفاده از دستکش مناسب علاوه بر ایجاد ایمنی می‌تواند سرعت و راندمان کاری شما را نیز افزایش دهد.

در مقاله‌ی حاضر خصوصیت مدنظر برای تهیه یک دستکش ایمن جوشکاری مناسب ارائه‌شده است. اما توجه داشته باشید که در فعالیت جوشکاری فقط دست‌ها نیستند که نیاز به محافظت دارند.به همین خاطر به شما توصیه می‌شود برای آشنایی بیشتر با موارد ایمنی و تهیه تجهیزات مربوطه، دیگر مطالب سایت یونکس را نیز مطالعه فرمایید.

۴/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.