مزایای استفاده از گوشی صداگیر

گوشی صداگیر یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورد نیاز کارگران در محیط شلوغ به حساب می‌آید در این مقاله به بررسی انواع گوشی صداگیر و کاربرد هر کدام می‌پردازیم .

از سوی دیگر گوشی صدا گیر در سایر کارهای روزمره ما هم مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در هنگام خواب، مطالعه و ریلکس کردن به آرامش محیط و سکوت مطلق نیاز داریم و وجود صداهای محیط می تواند باعث کاهش تمرکز و کارایی ما شود. چه راهکاری بهتر از گوشی صداگیر می شناسید که در این راستا می تواند به ما کمک کند. 

صداگیر گوش می تواند برای ما یک عایق صدا ایجاد کند و ما را از شر صداهای محیط نجات دهد. گوشی صداگیر یا ایرپلاگ می تواند از شدت صداهای مهیب و بزرگ مانند انفجار بکاهد و صداهای کوچک و نویزهای ریز محیط را برای ما خاموش کند.

انواع گوشی صداگیر

بر اساس مواد اولیه ای که در ساخت گوشی صداگیر به کار می رود می توان آن ها را به دو دسته تقسیم کرد. گوشی صداگیر با مواد اولیه پلیمری بهداشتی و گوشی صداگیر با اسفنج نرم. هر دو نوع می تواند عایق صدا برای گوش های ما باشد که در ادامه ویژگی ها، معایب و مزایای هر کدام را مطرح خواهیم کرد.

گوشی صداگیر

گوشی صداگیر پلیمری:

این نوع گوشی از موادی تشکیل شده است که در برابر فشارهای محیطی مقاوم باشد و تکه تکه نشود. پلاستیکی قابل انعطاف باشد تا با فشار کمی بتوان آن را درون گوش فرو کرد. قابل شست و شو باشد تا بتوانیم مسائل بهداشتی را رعایت نماییم. این نوع گوشی صداگیر حجم خیلی کم و وزن سبکی دارد. ماده اصلی تشکیل دهنده این نوع عایق صدا ترکیب پلیمری به نام TPE است که می تواند تمام خصوصیات مطرح شده را به شما ارائه دهد. به دلیل نرمی بدنه و خاصیت کشسانی که این نوع گوشی ها دارند برخی ها به این نوع گوشی صداگیر، گوشی ژله ای هم می گویند. شکل ظاهری این نوع ایرپلاگ ها پره پره مانند است و می تواند به خوبی مانع از ورود صدا به داخل گوش شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله اهمیت لباس کار در ایمنی افراد را مطالعه کنید.

گوشی صداگیر اسفنجی:

از نظر ظاهری کاملا با گوشی صداگیر پلیمری متفاوت است. پلیمری پره پره است و گوشی صداگیر اسفنجی شکل یکدست و یکنواختی دارد. ایرپلاگ  اسفنجی به شکل مخروطی تولید می شود که قسمت تیزتر آن باید ابتدا درون گوش قرار بگیرد و لبه پهن آن روی سوراخ گوش را می پوشاند و مانع از ورود صدا می شود. صداگیر گوش اسفنجی قابل شست و شو نیست در نتیجه این نوع گوشی ها یک بار مصرف هستند و برای استفاده چندباره به دلیل وجود مسائل بهداشتی توصیه نمی شود. ایرپلاگ اسفنجی مقاومت کمی در برابر فشارهای محیطی دارد و تکه تکه می شود.

گوشی صداگیر ایرماف:

این نوع گوشی صداگیر برای محیط های صنعتی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع گوشی ها درون گوش نمی رود و روی آن قرار می گیرد. مانند هدفون روی فضای بیرونی گوش می ماند و از حجم صداهای بلند می کاهد. در محیط هایی که صداها با حجم زیاد وجود دارد بهتر است از این نوع گوشی ها استفاده شود. به نسبت ایرپلاگ ها فضای بیشتری را اشغال می کند در نتیجه حمل و نقل آن سخت تر خواهد شد. در محیط های کارگاهی که دمای هوا در آنجا پایین است و شرایط اقلیمی سرد را فراهم میکند این نوع گوشی های ایرماف بسیار مورد استفاده قرار می گیرد چرا که علاوه بر ایمنی که برای گوش های فرد ایجاد می کند باعث گرم نگه داشتن گوش ها هم می شود.

مقایسه گوشی صداگیر پلیمری و اسفنجی:

عمر گوشی صداگیر پلیمری بیشتر از گوش های اسفنجی است چرا که در برابر تکه تکه شدن مقاوم هستند. چون این وسایل فسادپذیر نیستند می توانند برای مدت طولانی برای شما باقی بمانند.

گوشی صداگیر پلیمری ضدآب و  قابل شستشو می باشد و برای استفاده یک بار مصرف طراحی نشده است. اما ایرپلاگ اسفنجی یک بار مصرف است.

ایرپلاگ پلیمری و اسفنجی برای استفاده طولانی مدت حساسیت ایجاد نمی کند اما بهتر است که هر یک ساعت استفاده پنج دقیقه به گوش هایتان استراحت دهید.

صداگیر گوش اسفنجی و پلیمری صدا را به طور کامل قطع نمی کند. فقط می توانند از حجم و شدت ناهنجاری های صدا محیط اطراف بکاهند و کمی تمرکز شما را افزایش دهند. اما صداگیر گوش پلیمری بهتر می تواند عایق صدا باشد.

ایرپلاگ اسفنجی می تواند جریان هوا برای قسمت داخلی گوش ایجاد کند و این برای افرادی که حساسیت های گوشی دارند مناسب تر است.

مزایای گوشی صداگیر

مزایای استفاده از گوشی صداگیر:

گوشی صداگیر برای محیط های صنعتی که میزان صداها بلند و تعداد آن زیاد است یکی از تجهیزات ایمنی ضروری است که افراد باید برای سلامتی خود آن را تهیه و استفاده کنند.

استفاده از ایرپلاگ می تواند از میزان شدت خساراتی که به گوش در اثر ایجاد صداهای ناهنجار بزرگ به وجود می آید بکاهد.

استفاده از ایرپلاگ می تواند تمرکز و کارایی افراد را در حین کار افزایش دهد که در نتیجه راندمان کاری بالا می رود.

گوشی های صداگیر اسفنجی و پلیمری در فرد محدودیت حرکتی ایجاد نمی کند و فرد بدون احساس مزاحمت می تواند به کار خود ادامه دهد.

صداگیر گوش در دسته تجهیزات و وسایل ایمنی و حفاظتی قرار می گیرد و افراد برای کاهش خطرات موجود در محیط کاری خود باید سعی کنند نوع استاندارد و با کیفیت آن را انتخاب و خریداری کنند. یونکس یکی از فروشگاه های معتبر فروش تجهیزات ایمنی فردی است که می توانید با مراجعه به آن انواع مدل های مختلف صداگیر گوش را مشاهده کنید و با توجه به ویژگی های هر یک، متناسب ترین آن را خریداری نمایید. 

دقت نمایید که اگر ایرپلاگ مناسب خریداری کنید، به درستی از آن استفاده و مراقبت کنید می توانید آن را برای مدت طولانی همراه خود داشته باشید. 

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.