استانداردهاى سازمان (OSHA)

تاریخچه سازمان OSHA

OSHA

کنگره آمریکا در سال ۱۹۷۰ بر اساس قانون ایمنى و بهداشت شغلى سازمان  OSHA- Occupational Safety and Health Administration را ایجاد کرد تا با تنظیم و اجرای استانداردها و با ارائه آموزش، شرایط کاری ایمن و سالم را به منظور جلوگیری از کشته شدن کارگران یا صدمات جدی در محل کار به حداقل برساند. این قانون مستلزم این است که کارفرمایان شرایط کاری عاری از خطرات شناخته شده را برای کارمندان خود فراهم کنند.

طبق قانون ایمنی و بهداشت شغلی، کارفرمایان وظیفه دارند شرایط محیط ایمن و سالم را برای همه کارکنان فراهم کنند.

این قانون مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) را ایجاد کرده است، که استانداردهای ایمنی و بهداشت محیط محافظتی را تنظیم و اعمال می کند. OSHA همچنین به کارگران و کارفرمایان اطلاعات ایمنی و آموزش می‌دهد.

مسئولیت های کارفرما

کارفرمایان وظیفه دارند برای کارکنان خود محل کار ایمن که در آن خطرات جدی وجود ندارد و از کلیه استانداردهای ایمنی و بهداشتی OSHA پیروی کند تهیه کنند.

کارفرمایان باید مشکلات ایمنی و سلامتی را پیدا و اصلاح کنند.

OSHA علاوه بر این، کارفرمایان را ملزم می‌کند که با ایجاد تغییر در شرایط کار، به جای تکیه بر ماسک، دستکش، صداگیر گوش یا سایر وسایل محافظ شخصی (ppe)، ابتدا با ایجاد تغییر در شرایط کار، سعی در از بین بردن یا کاهش خطرات داشته باشند.

محصور کردن فرایندها برای به دام انداختن دودهای مضر، یا استفاده از سیستم‌های تهویه برای تمیز کردن هوا نمونه‌هایی از روش‌های مؤثر برای رهایی یا به حداقل رساندن خطرات است.

کارفرمایان همچنین باید:

  • کارکنان را در مورد خطرات از طریق آموزش، برچسب ها، هشدارها، سیستم های رنگی، برگه اطلاعات شیمیایی و سایر روش‌ها آگاه سازند.
  • سوابق دقیق صدمات و بیماری‌های مربوط به کار را حفظ کنند. آزمایش‌هایی را در محیط کار انجام دهید، مانند نمونه برداری از هوا که توسط برخی از استانداردهای OSHA لازم است.
  • ارائه معاینات شنوایی یا سایر آزمایش‌های پزشکی مورد نیاز مطابق با استانداردهای OSHA.
  • نقل قول‌های OSHA، اطلاعات مربوط به آسیب و بیماری و پوستر OSHA را در محل کار نصب کنید که کارگران آنها را مشاهده کنند.

استانداردهای ایمنی OSHA

OSHA استانداردها و الزاماتی برای کارفرمایان اتخاذ کرده که در آن سیاست ایمنی و بهداشتی را برای کارگران خود لازم می داند. این استانداردها همچنین کارگران را ترغیب می کند تا در شکل گیری این سیاست‌ها فعال باشند.

بسیاری از مقررات ایمنی OSHA درمورد استانداردهای خاص، وجود دارد که ممکن است این استانداردها بسته به نوع صنعت متفاوت باشد اما همه از یک قانون پیروی می کند و آن محافظت از کارگران می‌باشد و تمامی کارفرمایان موظف به اجرای آن در محل کار خود هستند.

استفاده از علائم ایمنی سازگار با OSHA می تواند یک یادآوری مؤثر از خطرات و راهی برای دور کردن کارگران از موقعیت‌های خطرناک باشد. علائم ایمنی به همراه هرگونه تجهیزات و آموزش لازم، به ایجاد یک برنامه ایمنی جامع کمک می کنند.

الزامات علائم ایمنی

هدف اصلی علامت ایمنی، هشدار دادن به فرد جهت خطرات احتمالی است تا زمان کافی برای اقدام و پیشگیری از خطر را در محیط کار داشته باشد.

لزوم وجود علائم ایمنی با هدف گرفتن توجه کاربران به روشی واضح و سریع است که در این جهت می توان این علائم را با رنگ های جسورانه، پیام های روشن و تصاویر خاص به نمایش گذاشت.

الزامات علائم ایمنی بسته به تجارت و صنعت کار متفاوت خواهد بود، و این استانداردها باید با توجه به محیط کار رعایت شود.

اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) استانداردهای ایمنی را برای اکثر اماکن کار تنظیم و اجرا می‌کند، و تعاریف خاصی را برای انواع علائم ایمنی که باید در محل کار استفاده شوند، ایجاد کرده است.

OSHAبرای اولین بار در سال ۱۹۷۱ استاندارد مؤسسه استاندارد ملی آمریکا  ANSI – Z35.1-1968 را برای طراحی علائم ایمنی به تصویب رساند.

استاندارد ANSI چیدمان علائم خطر، علائم احتیاط، علائم هشدار اشعه، علائم دستورالعمل ایمنی، علائم خروجی، علائم جهت دار، علائم هشدار دهنده و نماد وسایل نقلیه در حال حرکت آهسته را تعریف می کند.

در استانداردهای ذکر شده، تعاریف علائم خطر، علائم احتیاط، علائم راهنمایی، علائم جهت دار و علائم هشدار نیز توضیح داده شده است.

قالب OSHA برای علائم ایمنی

قالب های OSHA برای علائم ایمنی شامل استفاده از عنوان های ایمنی، رنگ ها و علائم اختصاری است. این استانداردهای OSHA هستند که استاندارد ANSI Z535-2011 را در خود گنجانده‌اند.

 

پیشنهاد می کنیم مقاله رعایت ایمنی به عنوان یک مسئولیت  را مطالعه کنید.

کد رنگی OSHA

کدهای رنگی OSHA در ۲۹ CFR 1910.144 (کد رنگ ایمنی برای علامت گذاری خطرات فیزیکی) شرح داده شده است. این استاندارد، رنگ های زیر و کاربردهای آنها را مشخص می کند:

  • قرمز

برای شناسایی تجهیزات و وسایل محافظت در برابر آتش، علائم خطر، ظروف مایعات قابل اشتعال، چراغ ها، مسدود کننده ها، ایستگاه‌ها و سوئیچ‌های توقف.

  • زرد

برای شناسایی خطرات خاص جسمی از جمله افتادن، ضربات (ضربات شدید) و تعیین احتیاط.

در استاندارد OSHA 1910.145، رنگ های خاصی برای علائم پیشگیری از تصادف اجباری نیستند، اما این رنگ ها توصیه می شوند:

  • قرمز: برای علائم خطر.
  • زرد: برای علائم احتیاط.
  • نارنجی: برای علائم هشدار دهنده.
  • نارنجی فلورسنت یا نارنجی قرمز: خطرات بیولوژیکی.

OSHA برای طراحی علائم پیشگیری از تصادف (علائم ایمنی) از استاندارد ANSI  استاندارد Z535.1-2011 استفاده کرده است و از کدهای رنگی این استاندارد می توان در علائم سازگار با OSHA استفاده کرد.

علائم ایمنی OSHA یا ANSI

اهداف نشانه های طراحی شده OSHA و ANSI یکسان است و در رابط با  هشدار دادن به کارگران در مورد خطرات احتمالی و سیاست‌های محل کار فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید قبل از انتخاب یک طرح یا دیگری مورد بررسی قرار گیرد و در بسیاری موارد، یک علامت با فرمت ANSI مطابق با استانداردهای OSHA خواهد بود.

(منبع: OSHA)

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.