ایمنی در عملیات راه اندازی دکل و کاهش سطح خطرات

ایمنی در عملیات راه اندازی دکل و کاهش سطح خطرات

کارفرما می تواند طی تمرین های آمادگی و با آموزش کارگران، آنها را با خطرات مختلف آشنا کند و همچنین به کارگیری روال های مناسب ایمنی را افزایش دهد. در  نتیجه ی این  اقدام  سطح و  میزان  جراحت در سر کار  کاهش  پیدا  می کند. خدمه  کارگر می توانند با تدارک دیدن تجهیزات مورد نیاز در فرآیند راه اندازی میزان ایمنی را بالا ببرند. براساس اداره ی ایمنی و سلامت شغلی (OSHA) ، فرآیند نصب و راه اندازی می تواند بسیار خطرناک باشد.

در زیر به ذکر بعضی از خطرات مرتبط با فرآیند راه اندازی در مراحل و فاز های گوناگون می پردازیم و اینکه طبق آنچه اداره ی OSHA تعیین کرده چگونه می توان از وقوع آنها جلوگیری نمود:

راه اندازی زیر ساختار:

در زمان تخلیه ی بار و کار برروی یک زیر ساختار، خطرات بسیاری وجود دارد که جان فرد را تهدید می کنند از جمله: سقوط و افتادن، سوزش چشم، اصابت با یک جسم ، گیر کردن و له شدن یکی از اعضای بدن. از این جهت، خدمه باید برای تامین ایمنی خودشان در زمان راه اندازی یک زیرساختار از نقاط پینچ که احتمال گیر کردن اعضای بدن وجود دارد فاصله بگیرند. برای جلوگیری از سوختگی از لباس ایمنی، محافظت از چشم از عینک ایمنی و در زمان جوشکاری از ماسک ایمنی استفاده شود. همچنین توصیه می شود که با چشم مستقیم به سمت نور ایجاد شده نگاه نکنند و برای جلوگیری از سقوط از کمربند ایمنی استفاده کنند.

نصب و راه اندازی کف بتنی و تیرک و دکل

معمولاً در چنین کارهای عملیاتی، خطر سقوط و لغزش، ضربه توسط اشیای معلق و در حال سقوط، له شدن و تصادف با دستگاه و تجهیزات کار تمامی خطراتی هستند که ممکن جان کارگران را در محل کار تهدید کنند. از این نظر، بررسی راه پله ها و نردبان های نصب شده برای تامین ایمنی کارکنان  مهم می باشد.

نصب نرده محافظ مناسب سطح جراحات و صدمات وارده به افراد را کاهش می دهد. پس از نصب و راه اندازی کامل از نرده برای نصب قلاب و انجام امورات دیگر مانند بالا آوردن اشیا و اجسام  استفاده  نکنید. به  جای قرا  گرفتن در  زیر یک بار و  هدایت آن می توان از طناب یا همان تگ لاین(Tagline) استفاده کرد.

ایمنی

بلند کردن و نصب دکل

در جریان نصب دکل، امکان گرفتار شدن، له شدن و گیر کردن افراد وجود دارد. پیش از نصب و بلند کردن دکل، تجهیزات و بندها را به خوبی بررسی کنید. فقط فرد مسئول می تواند در محل دکل حضور داشته باشد. ابزارهای آویزان از دکل را می توانید به بندهای ایمنی وصل کنید و طبق دستورات کارخانه ی سازنده می توانید از ابزار فرار در مواقع اورژانس استفاده کنید.

نصب سیستم های نیرو

برق گرفتگی، شوک، لغزش، سقوط روی سطوح لغزنده، خطرات شیمیایی و گیر افتادن در نقاط پینچ از انواع خطراتی هستند که در زمان نصب سیستم های نیرو ممکن است اتفاق بیفتند. برای جلوگیری و پیش گیری از سقوط، همیشه از مسیر های مناسب و مرتب حرکت کنید. مطمئن شوید که در مسیر حرکت کابل سیم برق و یا شیلنگ قرار نداشته باشد. در زمان استفاده از مواد شیمیایی، کارگران می توانند با استفاده از تجهیزات ایمنی از قبیل عینک محافظ، دستکش،  لباس محافظ، خطرات و صدمات را کاهش دهید.

نصب و راه اندازی سیستم گردش

نصب تانکرها و خطوط می توانند بعضی خطرات را به دنبال داشته باشد. برای ایمنی بیشتر در این فرآیند، فاصله ی خود را از کارگران دیگر که از چکش استفاده می کنند، از نقاط پینچ و تجهیزات در حال حرکت حفظ کنند. استفاده از جلیقه و لباس با دید بالا می تواند بسیار کمک کننده باشد.

ایمنی

نصب دستگاه های حفاری و تجهیزات کمکی

کارگران و کارکنانی که وظیفه ی نصب و راه اندازی چنین وسایلی را دارند در معرض خطر گیر افتادن، تصادف و له شدن یکی از اعضای بدن قرار دارند. این صدمات و خطرات می توانند در زمان نصب راه ها،  قفسه ی لوله ها یا حتی زمان قراردادن لوله ها در قفسه ها اتفاق بیفتد. برای تامین ایمنی بیشتر کارکنان در زمان جابه جایی می توانند از بند ها  برای هدایت راه ها و قفسه ها استفاده کنند. در زمان نصب، کارکنان می بایست مواظب ماشین و اجسام متحرک باشند.

بررسی  تجهیزات

پس از نصب کامل، تجهیزات را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید تمامی نکات و مسائل ایمنی رعایت شده. در ضمن در این مرحله، به منظور جلوگیری از سقوط از کمربند ایمنی استفاده کنید.

عملیات باز کردن

برای ایمنی بیشتر و کاهش صدمات، در زمان عملیات باز کردن تجهیزات می توانید از نکات و دستورات ایمنی در فرآیند راه اندازی و نصب کمک بگیرید.

پیشنهاد می کنیم مقاله خطرات ناشی از استفاده ی ابزارهای دستی را مطالعه کنید.

۴/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.