تجهیزات حفاظت از پا

- Advertisement -

احتمالا همیشه شنیده اید که پا قلب دوم انسان است. این جمله را احتمالا زمانی درک می کنید که کفش نامناسبی به پا داشته باشید و آن کفش پای شما را اذیت کند. در چنین شرایطی متوجه خواهید شد که ناتوانی در راه رفتن چقدر زندگی را سخت می کند.

بنابراین شما همیشه باید برای تهیه کفش بهترین نوع آن را تهیه کنید و در هنگام انجام مشاغل پرمخاطره از تجهیزات حفاظت از پا استفاده کنید. مطمئن باشید هزینه ای که برای خرید کفش می پردازید، ارزش دارد. علت آن هم این است که داشتن پای سالم باعث می شود حال خوبی داشته باشید و بتوانید در هنگام کار با تمرکز بیشتری کار خود را انجام دهید.

حفاظت از پا با کفش ایمنی

استفاده از تجهیزات حفاظت از پا در چه مشاغلی ضرورت دارد؟

در مشاغلی که خطر افتادن و یا غلتیدن اجسام سنگین روی پا وجود دارد، حتما باید از تجهیزات حفاظت از پا استفاده شود. همچنین افرادی که در کارخانه ها مشغول به کار هستند و احتمال ریختن مواد داغ و یا اسیدی و خورنده و یا سمی روی پایشان وجود دارد، باید حتما از تجهیزات حفاظت از استفاده کنند.

همچنین مشاغل دیگری مانند برق کشی ساختمان و محیط های کاری که در معرض خطر الکتریکی قرار دارند با از کفش های ایمنی و عایق استفاده کنند. مورد دیگری که باید حتما از تجهیزات حفاظت از پا استفاده کنید، ورزش هایی است که در آن پا در معرض آسیب قرار دارد. البته اگر شما به صورت حرفه ای و زیر نظر یک مربی به ورزش می‌پردازید، مربی شما حتما توصیه های لازم برای استفاده از تجهیزات حفاظت از پا را می کند.

انواع تجهیزات حفاظت از پا

همانطور که گفتیم تجهیزات حفاظت از پا بسیار مهم است و در مشاغل پر خطر باید حتما از این تجهیزات استفاده کنید. در این بخش ما انواع تجهیزات حفاظت از پا را برای شما برمی شماریم. شما بر اساس نوع شغل و احتمال اینکه کدام قسمت پای شما در معرض آسیب است می توانید از هر کدام از این تجهیزات استفاده کنید.

چکمه

چکمه در نوع های مختلفی تولید می شود و برای مشاغل زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از چکمه های ساق بلند پلاستیکی که در برابر نفوذ آب عایق هستند برای استفاده در مشاغلی مانند کشاورزی، ماهیگیری و به طور کلی تمام مشاغلی که با آب سروکار دارند بسیار مهم است. احتمالا می دانید که قرار گرفتن طولانی مدت در آب می تواند سبب بروز بیماری های مفصلی شود.  بنابراین استفاده از یک چکمه بلند و پلاستیکی می تواند بسیار مناسب باشد.

کفش ایمنی

کفش ایمنی در برابر ضربه محافظ بسیار خوبی برای پنجه ها است. همچنین در برابر گرما برای کف پا مقاومت بسیار خوبی دارند و از پا در برابر سطوح داغ حفاظت می کند. در مشاغلی مانند آسفالت کاری که در معرض مواد داغ هستند استفاده از این نوع کفش ها بسیار مهم است.

 بعضی از کفش های ایمنی دارای کف های فلزی هستند تا پاها را در برابر آسیب های ناشی از سوراخ شدگی کف کفش محافظت کنند. بعضی از کفش های کار  طوری طراحی می شوند رسانای الکتریسیته باشند. این حالت از ایجاد الکتریسیته ساکن در محیط هائی که دارای پتانسیل اتمسفری هستند جلوگیری می کنند تا آتش سوزی به وجود نیاید. همچنین بعضی از کفش های ایمنی  نارسانا هستند. این نوع از کفش کار از کارگر در برابر خطرات الکتریکی محیط کار و برق گرفتگی جلوگیری می کند.

تجهیزات حفاظت از پا با چکمه

ساق بند

استفاده از ساق بند در مکان هایی که امکان پریدن مواد مذاب و یا جرقه های جوشکاری و یا مواد اسیدی بر روی پا وجود دارد بسیار ضروری است. همچنین ساق بند ایمنی باید به گونه ای طراحی شود که بستن و باز کردن آنها آسان باشد.

 

پیشنهاد می کنیم مقاله خطرات تهدید کننده پا در محیط های کاری را مطالعه کنید.

 

حفاظ روی پا

این حفاظ ها روی کفش بسته می شود و روی پا را در مقابل ضربه و فشار محافظت می کند. این حفاظ ها از جنس های مختلفی مانند آلومینیوم، فیبر و پلاستیک ساخته می شود.

حفاظ های انگشتان پا

این نوع حفاظ ها نیز روی کفش و در قسمت پنجه کفش قرار می گیرد. این محافظ می تواند انگشتان پا را در مقابل ضربه و فشار محافظت کند. جنس این حفاظ ها نیز می تواند از آلومینیوم و یا پلاستیک و یا فولاد باشد. در مشاغلی که خطر سقوط اجسام سنگین بر روی پا وجود دارد استفاده از این نوع حفاظ ها بسیار مهم است.

کلام پایانی

برای خرید تجهیزات حفاظت از پا می تواند به فروشگاه یونکس مراجعه کنید.

۴/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.