نحوه ی بلند کردن صحیح و ایمن اجسام و بار های سنگین

نحوه ی بلند کردن صحیح و ایمن اجسام و بار های سنگین

نکات کلیدی:

  • پیش از بلند کردن جسم یا بار سنگین، ابتدا امادگی بگیرید.
  • برای بلند کردن بار های سبک می توانید از شانه ی خود کمک بگیرید.
  • اگر به تنهایی قادر به بلند کردن و جابه جا کردن باری نیستید، از فرد دیگری کمک بگیرید.

اگر نحوه بلند کردن اجسام سنگین نادرست باشد چه آسیب هایی رخ می دهد؟

اگر نحوه بلند کردن اجسام سنگین نادرست باشد، عواقب جدی و آسیب های جسمانی فراوانی رخ می دهد. بلند کردن اجسام سنگین با استفاده از روش نادرست منجر به گرفتگی عضلات، رگ‌ها و بافت‌های نرم دیگر می شود. همچنین فشار زیاد و نادرست روی ستون فقرات، می‌تواند باعث آسیب و تغییرات دائمی در ستون فقرات شود. که منجر به کمردرد، اختلالات دیسکی، فشار بر رگهای عصبی و تغییرات جدی ستون فقرات گردد. 

آسیب های ناحیه ی کمر بسیار پر هزینه می باشد

اگر تجربه کمر درد داشته باشید، پس لذا می دانید که کمر درد تا چه حدی می تواند دردناک و وحشتناک باشد.

آسیب های ناحیه ی کمر می تواند مانع از تلف شدن وقت کاری شما در سر کار، هزینه های درمانی بسیار بالا، تحمل درد های شدید و همچنین کاهش سطح کیفیت زندگی فرد شود.

دلیل اصلی و عمده بسیاری از کمر درد ها به دلیل بلند کردن ناصحیح بار یا یک جسم سنگین می باشد.

حتی اگر با اصول ایمنی برای بلند کردن اجسام آشنا شوید، باز هم  ممکن است این دستورات و اصول را نتوان بسته به نوع و اندازه ی بار رعایت کرد. بعضی از بار ها مانند الوارها، لوله ها و اجسام دیگر با اشکال غیر عادی می توانند که در هنگام بلند کردن و جابه جا کردن بسیار مشکل زا باشند.

نحوه ی بلند کردن صحیح و ایمن اجسام

بلند کردن اجسام با اشکال غیر عادی

یکی از قانون های عمومی برای بلند کردن اکثر بارها این است که شی یا جسمی را که قصد بلند کردن آن را داریم نزدیک باشد. اما این امکان بسته به نوع و اندازه ی بار ممکن است وجود نداشته باشد.

یکی از راه های بلند کردن، حمل و جابجایی بار های سبک و یا با اشکال غیر عادی، بلند کردن و قرار دادن بار روی شانه می باشد.

اگر قصد بلند کردن و حمل جسمی را دارید که ارتفاع یا طول بلندی دارد، توصیه می شود که سر جلوی آن بار را بالاتر از عقب قرار دهید و سعی کنید که جلوی بار را به شکلی تنظیم کنید که مانع دید شما نشود.

پیش از بلند کردن یک بار، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • با استفاده از بدن خود، برای بلند کردن و حمل یک بار ابتدا یک پایه پشتیبان ایجاد کنید.
  • کمر خود را صاف کنید، سپس در حالی که کمر تان صاف است چمباتمه بزنید و جسم را سعی کنید که بلند کنید.

از پاهای خود برای بلند کردن جسم استفاده کنید.

نحوه ی بلند کردن صحیح و ایمن اجسام

شیوه ی صحیح بلند کردن اجسام با اشکال غیر عادی

بعضی وقت ها با وجود تلاش بسیار زیادی که می کنید ممکن است که قادر به بلند کردن یک جسم و بار به شکل صحیح نباشید. برای مثال، زمانی که سعی دارید که جسمی یا شی ای  را  از داخل  یک جای دیگر  مانند  سطل  زباله  بردارید. در چنین شرایطی، می توانید با کمک یک دست و با حمایت و پشتیبانی دست دیگر این کار را انجام دهید:

  • یکی از دستان را در بالای محفظه قرار دهید.
  • سپس با خم شدن به داخل ظرف، تلاش کنید که جسم و یا شی مورد نظر خود را از داخل سطل یا آن محفظه بلند کنید. از دستی که در قسمت بالای  محفظه  قرار دادید استفاده  کنید  و با  اعمال  فشار  عمودی سعی  کنید که با دستی که جسم را گر فته اید، آن را بالا بکشید.
  • مطمئن شوید که برای بلند کردن جسم، از کمر خود کمک نگیرید و از دست دیگرتان استفاده کنید.

از این روش می توانید برای بلند کردن و حمل بارهایی استفاده کنید که می توان آنها را توسط یک دست بلند کرد و شکل عجیب و غریب و وزن سنگین ندارند.

 

هنگام بلند کردن یک جسم سنگین از روی زمین باید به چه نکاتی توجه کنیم تا بدن ما آسیب نبیند:

بلند کردن اجسام سنگین نیاز به رعایت آداب خاصی دارد، تا به بدن آسیب وارد نشود . برای این منظور به نکات زیر توجه کنید:

استفاده از نیروی کمکی: هرگز تنهایی سعی نکنید اجسام سنگین را بلند کنید. همیشه از کمک یک نفر دیگر استفاده کنید تا وزن را تقسیم کنید.

قرار دادن بار در شانه‌ها: اجسام سنگین را هرگز بیشتر از شانه‌های خود قرار ندهید. این کار می‌تواند باعث فشار زیاد بر روی کمر شما شود. بهتر است از وسیله‌ای مثل جک یا دستگاه برای بلند کردن اجسام سنگین استفاده کنید.

برنامه ریزی مسیر: قبل از جابجایی بار، مسیر حرکت را بررسی کنید و موانع را جابجا کنید. ایجاد فضای کافی برای جابجایی آسان بار و از بین بردن عوامل خطرزا به پیشگیری از آسیب‌های کمری کمک میکند.

استفاده از کفش: در صورتی که کف محیط شما سرامیک یا سنگ است، بهتر است بدون استفاده از کفش راه نروید. تا جلوی لغزندگی و سقوط را بگیرید.

تخمین وزن: قبل از بلند کردن جسم، باید وزن آن را تخمین بزنید و مطمئن شوید که قدرت شما برای بلند کردن آن کافی است.

حالت بدن: قبل از بلند کردن، حالت بدنتان را تنظیم کنید. پاها را به عرض شانه‌ها باز کنید و یکی از پاها را کمی جلوتر از دیگری قرار دهید. این حالت بدن به شما کمک می‌کند تا تعادل خود را حفظ کنید و احتمال آسیب دیدگی را کاهش دهید.

پیشنهاد می کنیم که مقاله کار در هوای سرد و نکات ایمنی مربوط به آن را مطالعه کنید.

مناسب‌ترین ارتفاع برای جابه‌جایی بار

حمل و جابجایی بار به صورت صحیح و مناسب، جهت جلوگیری از آسیب دیدگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر بار را به طرز نادرست حمل کنید، باعث بروز آسیب‌های جسمانی می شود. این موضوع به ویژه برای افرادی که به صورت مداوم اشیاء سنگین را جابجا می‌کنند، اهمیت دوچندانی دارد. برای برداشتن اجسام سنگین، از تکنیک صحیح استفاده کنید. که شامل خم کردن زانوها، نگه داشتن مرکز تعادل و استفاده از عضلات پا و پشت می‌شود. عضلات ساقه و بازوها را برای استحکام بیشتر بار تقویت کنید و با حرکت کنترل شده، بار را بلند کنید.

سایر نکات ایمنی

  • از کشیدن بیش از حد بدن به منظور دسترسی به یک جسم که بالاتر از سطح شانه ها واقع شده بپرهیزید. از نردبان بلند که امکان تنظیم ارتفاع برای آن وجود داشته باشد استفاده کنید.
  • برای بلند کردن  یک جسم یا  یک شی از دستانتان به جای کمرتان استفاده کنید.
  • هرگز از کمر خود برای بلند کردن اجسام استفاده نکنید. و در صورتی که فکر می کنید که جسمی سنگین تر از توان شما هست از کسی بخواهید که به شما کمک کند. حتی اگر آن جسم سبک ولی بسیار غول پیکر باشد. شاید بهتر باشد که از یکی از همکارنتان بخواهید که این کمک را به شما بکنند. این کار از این لحاظ مهم می باشد که در هنگام حمل اجسام با اندازه ی غیر عادی ممکن است مرکز تعادل نیروی جاذبه شما به سادگی جابه جا می شود.
  • در زمان حمل یک بار بلند، همه ی کسانی که در حمل بار با یکدیگر همکاری می کنند باید از یک شانه یکسان استفاده کنند. و در ضمن، سعی کنند که هم قدم با یکدیگر راه بروند.
  • از پیچ خوردن کمر و بدنتان در هنگام  بلند کردن و جابجایی یک بار جلوگیری کنید.
  • پیش از جابه جا کردن یک بار، باید مسیر خود را تعیین کنید و پلان را تعریف کنید. در ضمن پیش از حمل بار، مسیر را مرتب کنید و محل مکانی را که قرار است جسم را قرار دهید راتعیین کنید.

نحوه ی بلند کردن صحیح و ایمن اجسام

باید ها:

  • ایجاد کردن پایه ی پشتیبان با استفاده از یکی از اعضای بدن مانند دست و پا، برای بلند کردن و حمل یک بار
  • قرار دادن پاشنه ی پای جلو روی سطح زمین در هنگام چمباتمه زدن
  • خواستن کمک در صورتی که یک بار یا جسم سنگین باشد

نباید ها:

  • بلند کردن بیش از حد یک جسم و یا شی سنگین
  • اصرار در بلند کردن یک شی که از توان فیزیکی فرد بالا می باشد
  • خم شدن از ناحیه ی کمر برای برداشتن و بلند کردن یک بار و جسم سنگین
۴/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.