گوشی صداگیر ایرپلاگ چیست؟

- Advertisement -

امروزه در محیط کار، محیط خانه و یا حتی هنگام تفریح در بیرون منزل سر و صدا به جزئی جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده است. گوش یکی از حیاتی ترین اعضای بدن ما است که اگر آسیب ببیند ممکن است این آسیب جبران ناپذیر باشد. برای همین بهتر است برای محافظت از آن گوشی‌های صداگیر ایرپلاگ (Earplug) استفاده کنیم. 

محافظ گوش یکی از وسایل ایمنی است که افراد هنگام کار کردن در محیط های پر سر و صدا باید از آن استفاده کنند. این وسیله از گوش‌ها در برابر صداهای بلند و امواج انفجار در هنگام تیراندازی عملیات های نظامی محافظت می کند. 

گوشی‌های صداگیر طوری طراحی ‌می‌شوند تا امواج صوتی را کاهش بدهند. اگر شدت سر و صدای محیط بیشتر از ۸۵ دسی بل باشد، لازم است از گوشی صداگیر استفاده کرد تا دچار افت شنوایی نشد. همچنین خیلی از افراد نیاز به تمرکز هنگام کار کردن دارند، مثلا ‌می‌خواهند به صورت متمرکز درس بخوانند یا کار انجام بدهند، به این افراد توصیه ‌می‌کنیم از ایرپلاگ استفاده کنند.

گوشی صداگیر ایرپلاگ

ایرپلاگ چیست؟

ایرپلاگ یک گوشی عایق صداست که در داخل حفره‌های گوش قرار ‌می‌گیرد و دیگران آن را نمی‌توانند ببینند. اگر شغل شما تراشکاری، جوشکاری، نجاری و کارهای عمرانی مثل ساخت و ساز است پس بهتر است از گوشی‌های ایرپلاگ استفاده کنید تا شنوایی شما در طولانی مدت آسیب نبیند. 

ایرپلاگ در سایز بسیار کوچکی تولید ‌می‌شود که به صورت جفت در بازار عرضه ‌می‌شود. این گوشگیر دو نوع جنس دارد که هر فرد با توجه به نیاز و سلیقه خود ‌می‌تواند ازآن‌ها استفاده کند. 

  • ایرپلاگ پلیمری 
  • ایرپلاگ اسفنجی 

ایرپلاگ پلیمری 

این گوش گیر از ماده ای به نام Thermoplastic Elastomer یا TPE ساخته ‌می‌شود که انعطاف پذیری بالایی دارد. ایرپلاگ‌های پلیمری در برابر فشار بسیار مقاوم هستند و به راحتی نمی‌شکنند و یا خرد نمی‌شوند. راحت درون گوش جا ‌می‌گیرند و باعث آزار گوش داخلی فرد نمی‌شوند.

ظاهر ایرپلاگ‌های پلیمری، مخروطی و سه پره یا سه پله است که به آرا‌می‌در سه مرحله داخل گوش برود. این گوشی صداگیر به علت جنس پلیمری که دارد چندبار مصرف است و بعد از هربار استفاده ‌می‌توان آن را شست و تا زمانی که خراب نشده از آن استفاده کرد. این گوشی‌ها ارزان هستند و وزن کمی‌دارند.

از گوشی های ایرپلاگ پلیمری به علت نوع جنس آن که ضدآب هستند می توان در هنگام استخر رفتن استفاده کرد. این گوش گیرها باعث عدم نفوذ آب به درون گوش می‌شوند و یک شنای لذت بخش را بدون مشکل آب گرفتگی گوش برای شما به ارمغان می آورد.

ایرپلاگ اسفنجی 

این گوش‌گیر‌ها در ظاهر با ایرپلاگ پلیمری متفاوت هستند. گوشی صداگیر اسفنجی به شکل مخروطی و یکدست است که قسمت تیز آن داخل گوش قرار ‌می‌گیرد. این ایرپلاگ‌ها یکبار مصرف هستند و نمی‌توان آن را شستشو داد. همچنین امکان شکستگی و خرد شدن دارند. 

 

پیشنهاد می کنیم مقاله تجهیزات حفاظت از پا را مطالعه کنید.

مزایای استفاده از ایرپلاگ

  • گوشی های ایرپلاگ وزن کمی ‌دارند و قابل حمل هستند.
  • اگر از عینک یا کلاه هنگام کار استفاده ‌می‌کنید، استفاده از ایرپلاگ ایجاد مزاحمت نمی‌کند.
  • ایرپلاگ ها قیمت مناسبی دارند و در دسترس هستند.
  • باعث عرق کردن داخل گوش نمی شود و در فصل های گرم هم به راحتی قابل استفاده است.

معایب استفاده از ایرپلاگ

  • افرادی که مشکل در گوش دارند یا گوش هایشان عفونت دارد نباید از ایرپلاگ استفاده کنند.
  • اگر بازرسان برای بازرسی به محیط کاری سر بزنند، دیدن ایرپلاگ درون گوش کارگران مشکل است.
  • برای گذاشتن گوش گیر درون گوش حتما باید مسائل بهداشتی را رعایت کنید وگرنه باعث ایجاد عفونت در گوش می شود.

میزان کاهش صدا با استفاده از ایرپلاگ

ایرپلاگ ها به طور متوسط ۱۵ تا ۳۰ دسی بل و یا حدود ۵۰ درصد صدا را کاهش می دهند. هیچ گوشی صداگیری به طور صددرصد عایق صدا نیست چون کاربر در محیط کار باید بتواند صداهای هشداری مثل زنگ خطر آتش سوزی و غیره را بشنود.

اما اگر شما از ایرپلاگ برای مطالعه یا خواب استفاده می کنید می توانید مطمئن باشید که این گوش گیر ها برای شما کاملا مناسب هستند و با کاهش قابل توجه سر و صدا باعث افزایش تمرکز و بهبود خواب شما خواهند شد.

گوش گیر

جمع بندی

گوش از اجزای مهم بدن انسان است و نباید آن را در معرض صداهای بالا قرارداد پس استفاده از ایرپلاگ باعث می شود از آسیب به گوش جلوگیری شود. در ضمن باید توجه داشته باشید نباید به طور مداوم و در ساعات طولانی از ایرپلاگ استفاده کرد. توصیه شده است که در هر یک ساعت پنج دقیقه به گوش استراحت دهید و در طول روز بیشتر از ۸ تا ۱۰ ساعت از ایرپلاگ استفاده نکنید.

 شما می توانید برای دیدن انواع ایرپلاگ به یونکس مراجعه و طبق سلیقه خود انتخاب و خریداری کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.